بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، وجهه جهانی آمریکا در میان مردم سراسر جهان و حتی متحدان سُنتی این کشور به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده است.

چهره جهانی آمریکا امروز مخدوش‌تر از همیشه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امروز مردم ایران در حالی سی و نهمین سالگرد اشغال لانه جاسوسی آمریکا را گرامی می‌دارند که بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، مردم سراسر جهان و حتی متحدان سُنتی آمریکا، دیدگاهی منفی‌تر از گذشته نسبت به این کشور پیدا کرده‌اند.

بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی موسسه بین‌المللی "پیو" که در ۲۵ کشور انجام شده، تنها ۳۰ درصد از مردم آلمان (۵ درصد کمتر از سال گذشته میلادی) نگاهی مثبت به آمریکا داشته و آمریکا در زمره کم‌طرفدارترین کشور‌ها در آلمان قرار دارد.

همچنین تنها ۳۸ درصد از مردم فرانسه و ۳۹ درصد از مردم کانادا نگاهی مثبت به آمریکا دارند. نگاه مثبت مردم مکزیک به آمریکا نیز با وجود همسایه بودن تنها ۳۲ درصد ارزیابی شده است.

درباره نقش آمریکا در صحنه جهان و اینکه آیا این نقش در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش یافته، بدون تغییر باقی مانده یا دچار کاهش شده است نیز نظرات مختلفی در این نظرسنجی بیان شده اما در کل، ۲۵ درصد عنوان کرده‌اند که از نظر آنها قدرت آمریکا در جهان نسبت به دهه گذشته کمتر شده است. این رقم در میان مردم خود آمریکا، ۳۵ درصد و در ژاپن به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا ۵۵ درصد برآورد شده است. ۷۰ درصد نیز گفته‌اند که چین در حال حاضر نقش مهمتری را نسبت به آمریکا در جهان ایفا می‌کند.

علاوه بر این، تنها ۷ درصد پرسش‌شوندگان اسپانیایی، ۹ درصد از فرانسوی‌ها و ۱۰ درصد از پرسش‌شوندگان آلمانی به توانمندی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مدیریت و رهبری اعتماد داشته و او را شخصیتی محبوب می‌دانند و در مجموع اکثر پرسش‌شوندگان در ۲۰ کشور (بالغ بر ۷۰ درصد) گفته‌اند به ترامپ بی‌اعتماد هستند.

چهره جهانی آمریکا امروز مخدوش‌تر از همیشه است
همچنین طبق این نظرسنجی، ۷۰ درصد مردم جهان باور دارند که آمریکا در سیاست خارجی خود و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این حوزه، منافع کشورهای دیگر را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهد یا اصلا در نظر نمی‌گیرد.

نظرسنجی موسسه پیو در کل نشان می‌دهد وجهه جهانی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ همزمان با روی کار آمدن ترامپ، سقوط شدیدی را تجربه کرد، کماکان در دومین سال حضور او در قدرت نیز سیر قهقرایی را طی می‌کند و اکنون حدود نیمی از مردم جهان چهره‌ای منفی از آمریکا در ذهن دارند و افرادی که دیدگاه مثبتی به این کشور دارند نیز عمدتا از کشورهای متحد آمریکا هستند.

چهره جهانی آمریکا امروز مخدوش‌تر از همیشه است
نگاه جهانی به آمریکا| رنگ سفید بیانگر محبوبیت صفر و رنگ سبز بیانگر درجات مختلفی از نگاه مثبت است

نشریه فورچون در گزارشی می‌گوید نتایج نظرسنجی موسسه پیو درباره وجهه جهانی آمریکا انعکاسی از آنچیزی است که ماه گذشته در موقع سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد. رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که در این سخنرانی گفت دولت او در کمتر از دو سال تقریبا بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته، تقریبا تمام حضار با صدای بلند شروع به خندیدن کردند.

به اعتقاد تحلیلگران، رفتار ترامپ طی دو سال گذشته تاثیر زیادی بر تخریب وجهه آمریکا در جهان داشته است. او از زمان ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ آمریکا را از توافقات بین‌المللی متعددی از جمله توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران خارج کرده و با متحدان آمریکا نیز بر سر مباحث مالی و تجاری دچار تنش شده است.

بر اساس گزارش نشریه ویک، وجهه جهانی آمریکا اکنون حتی از زمان تهاجم به عراق نیز پایین‌تر آمده و به پایین‌ترین سطح خود در تمام دوران‌ها سقوط کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
India
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
متنفرم از این ترامپ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
البته که ترامپ دیوانه هست شکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
امروز هم 13 آبان بود تحریم ها چی بود قرار بود چه خبر بشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا.
Norway
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
ترامپ بدرد امریکا میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
این که ماکسه
آخرین اخبار