صالحی فر؛تعیین قیمت پایه براساس نوسانات روز بازار جهانی و اختیارات عرضه کننده در میزان حجم عرضه را ازدلایل تغییرات ایجاد شده در دومین عرضه نفت در بورس دانست.

دلایل تغییر قیمت پایه و حجم عرضه نفت در بورسمحمد صالحی فر، رئیس عملیات بازار فرآورده های هیدروکربنی بورس انرژی در گفت وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:تعیین قیمت پایه دارای فرمول مشخصی است که در اطلاعیه عرضه نفت به تشریح آن پرداختیم . این فرمول با استناد به 10 (quotation)مضنه قیمتی مجله های بین الملی نفت ،قیمت پایه را تعیین می کند .

وی افزود :قیمت پایه فعلی نیز با توجه به نوسانات بازار جهانی تا روز عرضه امکان تغییر خواهد داشت به طور مثال در اطلاعیه امروز حداقل قیمت مجاز 76.213 دلار و حداکثر آن 76.366 بود  به همین سبب قیمت پایه 76.29 دلار کشف  شد.

صالحی فر با اشاره به کم شدن حجم عرضه گفت: حجم عرضه یکی از اختیارات عرضه کننده است و عرضه کننده متناسب با نیاز بازار توانایی کاهش یا افزایش این مقدار را دارد .درعرضه پیش رو نیز امکان افزایش یا کاهش مقدار عرضه (700 هزار بشکه ) وجود دارد.

رئیس عملیات بازار فرآورده های هیدروکربنی بورس انرژی درخصوص تداوم عرضه نفت در بورس بیان کرد:فرآیند عرضه نفت در بورس نیاز به زمان 10 روزه برای میانگین گیری قیمت در بازار های جهانی دارد. همچنین در نظر گرفتن زمان تحویل و مغایرت آن با تعطیلات بین المللی و داخلی برای انتقال محموله یکی دیگر از شرایط تداوم در تاریخ عرضه به حساب می آید .

به گفته وی زمینه مشارکت سرمایه گذار خارجی فراهم است و این مهم با مستمر بودن عرضه نفت در بورس در بازه زمانی بلند مدت به دست می آید همچنین در این راستا وزارت نفت و سازمان بورس درصدد انتشار اطلاعیه عرضه بورس نفت به زبان انگلیسی درسایت رسمی خود هستند.

انتهای پیام/

مستمر بودن عرضه نفت در بورس در بازه زمانی بلند مدت نیازمند مشارکت سرمایه گذر خارجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار