به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از افراد در دنیای روزمره خود با مشکلاتی مواجه میشوند که حل نشده باقی مانده است. به طور اتفاقی پیش آمده است که چارهای برای هر مسئلهای اندیشیدهاند و گاهی بی تفاوت از کنار آن گذر کردند.
بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای راهاندازی استارتاپ موفق/مشاغل نوینی که پولدارتان میکنند
یک تفکر و طرح خصوصاً در مورد اینکه در یک وضعیت خاص، چهکاری باید انجام داد ایدهای را خلق میکند اما ایده بهخودی خود ارزش چندانی ندارد. ایدههای بسیاری وجود دارد که قابلیت اجرایی شدن ندارند. یک ایده زمانی ارزشمند است که برای اجرا و تجاریسازی آن، وارد فرآیندی شود که مطابق با یک نقشه راه، کامل و واضح باشد. اغلب ایده پردازان از بیان کامل ایدههای خود هراس دارند و بدون درمیان گذاشتن جزییات در جستجوی یک سرمایه گذار هستند تا جامه عمل به افکار خود بپوشانند. درصورتی که برای موفقیت طولانی مدت در کسب و کارهای نوپا باید ایده را در چرخه آماده سازی قرار داد تا گام به گام در راه اجرایی شدن بتوان قدم برداشت.
در همین راستا گفتگویی با هم بنیانگذار استارتاپ در حوزه سلامت داشتیم تا به طور اختصار توضیحی در خصوص فرآیند دنبال کردن ایده بیان کند.
مهدی خدادادی هم بنیانگذار استارتاپ در حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایده یکی از بزرگترین چالشهایی است که میتوان با آن روبرو شد اما بزرگترین گام برای شکل گیری یک کسب و کار محسوب میشود.
وی ادامه داد: در مبحث پیدا کردن یک ایده چند مسئله مطرح میشود:برای کشف ایده لازم است نیازهای نادیده شده در جامعه را درنظر گرفت، که تنها با نگاه متفاوت کارآفرینان این مباحث شناخته میشود.
وی ادامه داد: شناسایی نیازها و مشکلات مردم و همچنین پیاده سازی یک راه حل مناسب را میتوان از معمول ترین تعریفهای ایده دانست. یک کار آفرین باید به حل مسئلهای بیندیشد که یک عده از افراد حاضر باشند بابت آن هزینه کنند.
خدادادی با تأکید بر فرآیند نظاممند ایده افزود: هر ایده برای تکمیل شدن باید وارد یک چرخه شود که شامل چهار بخش است.
به این معنا که اگر به مشکلی رسیدیم در پی یافتن راه حلی برای آن باشیم که در همین راستا موضوع "بوم ناب" مطرح میشود که چندین بخش را در خود جای داده است از جمله: مسئله، راه حل، سنجههای کلیدی، برتری مطلق، فعالیتهای کلیدی و منابع کلیدی، ارتباط با مشتری، شرکای کلیدی، جریان درآمد و ساختار هزینه است.که به اختصار به توضیح هرکدام میپردازیم:
بیشتر بخوانید: با بوم مدل کسبوکار آشنا شوید/ چگونه برای یک استارتاپ مدل کسبوکار طراحی کنیم؟
در اولین گام مشکل موجود را بیان میکنید(1) و برای آن یک راه حل ارائه میدهید که چگونه با کمترین هزینه مسئله را حل کنید(2).سپس از خود بپرسید از چه طریقی خدمت ارائه شده را عرضه کنم از طریق پیک،اینترنت،.... (3). در سوال بعدی بگویید چه ارزشی خلق کنم؟که این راه حلی خواهد بود که ایده شما از آن نشأت گرفته است(4).در مراحل های بعدی باید سنجه های کلیدی را مدنظر داشته باشیم به این معنا که معیارهایی داشته باشیم تا موفقیت و شکست خود را با آن بررسی کنیم(5).در قدم دیگر به این فکر کنیم که چگونه با این ایده میتوان درآمد زایی کرد (6) و چه ساختارهای هزینهای در این کسب و کار بهوجود میآید برای نمونه اجاره یک دفتر،هزینه تبلیغات و ...(7).
و در آخر برتری مطلق ایده خود را مورد بررسی قرار دهید؛ بدین صورت که ایده و طرح پیشنهادی تو چه فرقی با بقیه دارد که دیگران با وجود آن میتوانند امتیازی کسب کنند.این میتواند تیم گروهی که شما دارید باشد یا تجربیاتی که به دست آوردید به طور کلی مواردی که قابل خریدن نیست(8).
خدادادی تصریح کرد: در آخر این مراحل اگر متوجه شدید که ایده پیشنهادی شما مناسب نیست پس از ساختمان ذهنی خود خارجش کنید در غیر این صورت مرحله دوم چرخه یعنی آزمایش راه حل را انجام دهید.
در این مرحله با مصاحبه کردن میتوانید گامی به جلو بردارید اما این عملیات به معنای فاش کردن تمامی جزییات ایده شما نباید باشد. مطرح کردن این بخش، اطلاعاتی در این زمینه باید به شما بدهد که چه کسانی از مخاطبان طرح پیشنهادی ما هستند و این افراد چه نیازهای دیگری از مشکلی که از سوی شما مطرح میشود دارند.
سعی کنیم با افرادی مصاحبه را انجام دهیم که ما را نمیشناسند زیرا این اشخاص بدون هیچ تعارفی نظر خود را اعمال میکنند. باید تأکید کرد که اولویت اول یک ایده پرداز مصاحبه با غریبهها است و اولویت نهایی به افرادی که با شما آشنا هستند اختصاص دهید.
بیشتر بخوانید: افزایش فروش سایت در سه سوت /مطالبی که فروش محصولات اینترنتی شما را چندین برابر میکند
وی تأکید کرد: یک ایده پرداز قرار نیست برای همه محصول یا خدمتی تولید کند و مقصود نهایی فراگیری کل بازار نیست. برای قدم گذاشتن در راه صحیح باید یک جامعه هدف در نظر بگیرید و برای آن افراد برنامه ریزی کنید.
هم بنیانگذار حوزه سلامت در ادامه قدم سوم را بیان کرد و گفت: اگر مرحله قبلی را نیز صحیح پیمودیم باید قدم بعدی یعنی آزمایش راه حل و ارائه نمونه آزمایشی را پیش بگیریم. این مرحله متناسب با نیاز مردم باید آماده شده باشد و با گفتگو راه حل خود را برای مشکل مورد نظر مطرح کنید. با ارائه یک محصول یا خدمات اولیه از آنها نظر سنجی کنیم این مرحله به نام MVP( کمینه پذیرفتنی محصول) شناخته میشود.(در گزارشهای بعدی به آن خواهیم پرداخت.)
در مرحله آخر تأیید صورت میگیرد.در صورتی که فرآیند این مراحل تکمیل شود و نمونههای اولیه مورد استقبال قرار بگیرد منجر به تأیید میشود. یک ایده پرداز باید به قدری این مراحل را تکرار کند تا بتواند تأیید نهایی را بدست بیاورد.
وی در آخر خاطر نشان کرد: بعنوان یک ایده پرداز در ابتدا باید بررسی کنید و سپس تولید را انجام دهید نه آنکه در شروع کار تولید کنید و سپس به دنبال مشتری باشید. یک ایده باید به تأیید برسد و سپس مراحل دیگر انجام میشود.
گزارش از: سارا کیا
انتهای پیام/