سال‌هاست این نشانه‌ها را می‌بینیم و معمولا بسیاری از ما بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شویم.

لوگوهای روی بسته‌های اجناس با شما حرف می‌زنندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشانه‌هایی که روی بسته‌بندی کالاهای مختلف درج می‌شوند و گر چه برای مصرف‌کنندگان ایرانی اهمیت خاصی ندارند اما برای مصرف‌کنندگان کشورهای پیشرفته بسیار مهم هستند. این نشانه‌ها ممکن است به شما بگویند کالایی که می‌خرید بسیار باکیفیت است و با استانداردهای سختگیرانه ساخته شده‌اند یا پیام دهند که شما کالای ارزانی را خریداری کرده‌اید.

ممکن است بگویند تولیدکننده کالای شما متعهد و بااخلاق است و دقت می‌کند که به محیط‌ زیست آسیب نزند یا اینکه حاوی توصیه‌ای برای نگهداری یا حمل‌ونقل کالا وغیره باشند.

این لوگوهایی که در ایران کمتر مورد توجه مصرف‌کنندگان است، در اروپا می‌تواند برای صاحبان کالا اعتبار تلقی شود؛ زیرا روی رفتار مصرف‌کننده و تصمیمش برای خرید کالا تأثیر می‌گذارد. در این مطلب به معنی تعدادی از مهمترین نمادهای تجاری کالا پرداخته‌ایم. این نمادها جهانی هستند و پرکاربردترین یا مهمترین نمادهای بسته‌بندی محصولات جهانی به شمار می‌آیند.

این نماد بیشتر روی بسته‌بندی اجناس انگلیسی به چشم می‌خورد و به نماد «بریتانیا را پاک و پاکیزه نگه دارید» مشهور است. جمله معرف این نماد نشان می‌دهد که نخستین‌بار این علامت تجاری روی کالاهای انگلیسی ایجاد شده است و به مردم تأکید می‌کند که زباله‌هایشان را در سطل زباله بیندازند. این نماد با تلاش تشکل‌های زیست‌محیطی روی بسته‌بندی کالاها آمده است و برخی اوقات از این نماد با عنوان «با محیط‌ زیست مهربان باشیم» یاد می‌شود.

«پلی اتیلن ترفنالات» که به اختصار PET نامیده می‌شود، ماده‌ای است که در بسته‌بندی کالاهای مختلف و ازجمله نوشیدنی‌ها کاربرد گسترده دارد. این ماده تا ٩٠‌درصد بازیافت‌پذیر است و البته به مصرف‌کنندگان گوشزد می‌کند که بسته‌بندی این کالاها را به سطل‌های مخصوص بازیافت زباله بیندازند.

یک نماد بین‌المللی با مفهوم قابل بازیافت‌بودن کالا یا بسته‌بندی آن‌که روی بسیاری از بسته‌بندی‌ها مشاهده می‌شوند؛ این نماد مصرف‌کننده را در جریان قابل بازیافت‌بودن کالا یا بسته‌‌بندی آن قرار می‌دهد تا مبادا آن را هدر دهد؛ به عبارت بهتر این نماد مصرف‌کننده را تشویق می‌کند تا این نوع بسته‌‌بندی یا کالا را داخل سطل‌های مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شده، بیندازد نه سطل زباله‌های معمولی.

پیام این نماد هم درباره قابل بازیافت‌بودن بسته‌‌بندی است با این تفاوت که حروف alu به مصرف‌کننده گوشزد می‌کند که در بسته‌بندی از فلز آلومینیوم استفاده شده است. این نماد بیشتر برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که اغلب آنها از آلومینیوم ساخته شده‌اند.

این نماد به معنی کالای ارزان با قیمت منصفانه است و نشان می‌دهد که محتویات بسته در کشورهای جهان سوم تولید شده و تولید‌کننده محصول خود را با بهایی منصفانه و معقول به فروش رسانده است. به علاوه به ما اطلاع می‌دهد که تولید‌کننده این کالا در کشوری است که دولت برای صنایع مختلف و کشاورزی سوبسید (یارانه) در نظر می‌گیرد.

این نماد بیشتر برای اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌شود. شکل‌گیری این نماد به ‌سال ١٩٨٨ برمی‌گردد و نشان می‌دهد تولیدکننده از قوانین «انجمن اسباب‌بازی‌ها و وسایل سرگرمی بریتانیا» تبعیت می‌کند.

تولید‌کننده با درج این نماد متعهد می‌شود که مقررات ایمنی، سلامت و بهداشت محصولات را مو به مو اجرا کند و از روی نمونه اسباب‌بازی‌های موجود در بازار کپی نکند. به علاوه اینکه تولیدکننده متعهد شده است که در تبلیغاتش حقایق مربوط به عملکرد محصول خود را بازگو کند و به هیچ‌وجه اغراق و گزافه‌گویی نکند.

این نماد به شما می‌گوید کالایی که خریداری کرده‌اید، از پس تــــــــــست استانداردهای اروپایی و بریتانیا برآمده است. این نمادها معمولا روی بسته‌‌بندی محصولات غیرخوراکی درج می‌شود؛ محصولاتی همچون لوازم الکترونیک و اسباب‌بازی. به‌علاوه ممکن است نشان دهد که بسته‌‌بندی پیش روی شما بر مبنای استانداردهای ایمنی اروپا و بریتانیا ساخته شده است.

این نماد را روی کالاهایی می‌بینیم که در آلمان یا برای بازارهای این کشور تولید شده‌اند. این نماد مشابه نماد استاندارد بریتانیا است و نشان می‌دهد که کالای درون بسته‌‌بندی به وسیله موسسه استاندارد ایمنی آلمان تست شده و مورد تأیید است.

نقش‌بستن این نماد روی بسته‌‌بندی‌‌های مقوایی نشان می‌دهد که این بسته‌‌بندی از چوب جنگل‌های ماندگار و دایمی به دست می‌آید. در جنگل‌های ماندگار زمانی که درختی قطع می‌شود، درخت دیگری می‌کارند تا جایگزینش شود.

این نماد غالبا روی بسته‌بندی‌های حاوی موادغذایی دیده می‌شود و نشان می‌دهد مواد غذایی درون بسته‌بندی به ١٠ قسمت تقسیم شده‌ است.

این نماد بیشتر روی بسته‌بندی باتری‌‌ها مشاهده می‌شود. در این نماد تصویر سطل زباله‌ای را می‌بینید که روی آن ضربدر کشیده‌اند؛ یعنی نباید باتری‌ها را پس از مصرف به درون سطل زباله انداخت و باید آن را به شرکت‌های بازیافت تحویل داد.

این نماد روی بسته‌‌بندی موادغذایی قابل مشاهده است و از شما می‌خواهد به محتویاتش آب جوش یا داغ اضافه کنید.

این نماد نخستین‌بار روی بسته‌‌بندی یک مشعل حرفه‌ای و فوق‌العاده با کیفیت نقش بست و نشان می‌دهد کالای درون بسته‌‌بندی با دقت بسیار بالایی ساخته شده است. یعنی تمام اجزای به کار رفته در این کالا با دقت و ریزبینی فراوانی تولید شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این نماد نخستین‌بار روی بسته‌‌بندی یک کبریت بسیار مشهور درج شد و نشان می‌دهد تولیدکننده برای ساخت کبریت‌هایش از چوب قابل بازیافت بهره گرفته است. این شرکت ادعا می‌کند با این کار خود در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و گامی موثر در راستای کمتر قطع‌کردن درختان برداشته است.

این نماد غالبا روی بسته‌‌بندی‌هایی از جنس مقوا نقش می‌بندد و به افراد گوشزد می‌کند که این بسته را در زیر باران یا محیط‌های مرطوب نگهداری نکنند، چراکه درصورت تماس با آب خراب شده و از بین می‌روند.

جام شکسته به ما هشدار می‌دهد که اگر به درستی و با دقت بسته دارای این نماد را جابه‌جا نکنیم و از دستمان بیفتد، محتویات آن به راحتی می‌شکنند و آسیب می‌بینند. به زبان خودمانی؛ احتیاط کنید، شکستنی است!

دستانی که جعبه‌ای را نگه داشته و سعی دارند از آن محافظت کنند، نماد دیگریست که به ما می‌گوید بسته را با دقت و احتیاط جابه‌جا کنید.

این نماد شکل صحیح قرارگرفتن و انبارکردن بسته‌بندی‌ها را نشان می‌دهد. بسته‌‌بندی را به گونه‌ای قرار دهید که نوک فلش‌ها رو به بالا باشد.

در این نماد تصویر یک دماسنج به چشم می‌خورد و اغلب روی بسته‌بندی موادغذایی و آشامیدنی درج می‌شود. این نماد به زبانی ساده و کاملا واضح به شما می‌گوید؛ محتویات بسته‌بندی را در دمای بین ١٠ تا ٢٠ درجه سانتیگراد نگه دارید.

گوشی تلفن چسبیده به حرف Q «نخستین حرف کلمه کیفیت» از شما می‌خواهد اگر از کیفیت محتویات این بسته‌‌بندی راضی نیستید، با شماره تلفنی تماس بگیرید که معمولا در کنار این نماد نوشته شده است.

این نماد، نماد رضایت‌مندی مشتریان نام دارد. این نماد روی بسته‌‌بندی برخی از کالاها درج می‌شود تا از رضایت‌مندی مشتریان اطمینان حاصل شود و غالبا با چنین عبارتی همراه است؛ ما این کالا را برای آسایش و لذت شما تهیه کرده‌ایم. اگر به هر دلیلی از این محصول راضی نیستید، می‌توانید آن را به همراه بسته‌بندی‌اش به آدرس زیر برگردانید.

نماد گیاهخواران با یک علامت تیک در مرکز آنکه نشان می‌دهد محتویات این بسته برای تغذیه گیاهخواران مناسب است.

یکی دیگر از نمادهای گیاهخواری که به جای علامت تیک، چند برگ گیاه در میان آن خودنمایی می‌کند.

یکی دیگر از نمادهایی که می‌گوید این کالا برای تغذیه گیاهخواران مناسب است.

این نماد به مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهد که این محصول حاوی گندم، گلوتن، سولفیت یا دانه‌های آجیل است یا در کارخانه‌ای تولیدشده که با مغز آجیل سروکار دارند.

نماد «بدون گلوتن» به مصرف‌کنندگان دچار عارضه حساسیت غذایی اعلام می‌کند که محصول پیش‌رویشان حاوی مشتقات گندم نیست.

این نماد عناصر سازنده محصول را برای مصرف‌کننده شرح می‌دهد. در کنار این نماد، معمولا لیستی از عناصر به کار رفته در ترکیب محصول درج می‌شود.


بیشتربخوانید:جعبه ای که فقط صاحبش می‌تواند بازش کند + فیلم


اکولیبل تولیدکنندگان دوستدار محیط‌زیست را معرفی می‌کند. به‌عنوان مثال شرکتی که برای ساخت محصولاتش از مواد بازیافتی بهره می‌گیرد، می‌تواند این نماد را به کار گیرد.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

لوگوهای روی بسته‌های اجناس با شما حرف می‌زنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار