در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

امروز شاهد رشد چندجانبه‌ گرائی در جهان هستیم/ مقامات اروپایی دریافتد که نمی توانند به آمریکا اتکا کنند/ آمریکا نسبت به گذشته دچار افول شده است

دریادار سیاری در گفت‎وگوی ویژه خبری:

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افول قدرت آمریکا پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افول قدرت آمریکا موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 15 آبان ماه بود که با حضور علیرضا ظهره وند سفیر سابق کشورمان در ایتالیا و هادی آجیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

علیرضا ظهره وند سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در خصوص اتفاقات اخیر منطقه گفت: آنچه که مسلم است، رشد پدیده ای به نام چندجانبه‌ گرائی در اروپا یا آسیای شرقی و در کل جهان می باشد. ترامپ علاقه ای به تداوم این چندجانبه گرائی ندارد و از بسیاری از قراردادهای بین‌المللی خارج می شود یا از موضوع بریک زید در برابر اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ترامپ از احزاب راست در اروپا حمایت می کند ادامه داد: این جناح ها معمولا به دنبال خروج از اتحادیه اروپا بوده و در بسیاری از کشورها همچون کشورهای اروپای مرکزی، هلند یا ایتالیا در حال قدرت گرفتن هستند. این اقدامات تهدید جدی برای اروپاست.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه در سال های اخیر در آمریکا یکجانبه گرایی تعاملی اوباما به یکجانبه گرایی چالشگر ترامپ تبدیل شده گفت: ترامپ از توافقاتی خارج می شود که برای دولت قبل بسیار مهم بود، مثل ترانس پاسیفیک، یا روابط خود با اتحادیه اروپا را تغییر داد، طبیعی است که شاهد باشیم مقامات اتحادیه اروپا همچون آنگلا مرکل بر افزایش امنیت کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کنند. مقامات اروپایی دریافتد که نمی توانند به آمریکا اتکا کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا در تلاش برای ترویج روسیه هراسی است تصریح کرد: نگاه اتحادیه اروپا به روسیه با سیاست های آمریکا در تضاد است. اتحادیه اروپا روسیه را تامین کننده انرژی خود می‌بیند. موضعی که آمریکا در برابر چین اتخاذ کرده و جنگ تعرفه ای با کشورهای جهان از نکات دیگری است که شکاف در روابط خارجی آمریکا را بیشتر می‌کند.

هادی آجیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه افول قدرت اروپا را نباید تنها محدود به دوران ترامپ دانست اظهار کرد: در واقع در دوران ترامپ این افول صریح تر و واضح تر شده؛ اما قدرت آمریکا از چند دهه قبل مطرح است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که موضوع افول قدرت آمریکا را مطرح می کند ادامه داد: بسیاری از نظریه پردازان جهانی به افول گرایان مشهور هستند که از دهه هفتاد میلادی بحث افول هژمونی آمریکا را مطرح کردند، حتی نوام چامسکی صحبت از امپراطوری در حال سقوط آمریکا می‌کند.

ظهره وند با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم آمریکا تلاش کرد بر اروپا مسلط شود گفت: اساس هژمونی آمریکا دامن زدن به بی نظمی است، البته بی نظمی هایی که با کمک تسلیحاتی که به کشورهای دیگر می فروشد تا بتواند آنها را کنترل کند.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه این سیاست منطقه را دچار بحران می کند ادامه داد: در آمریکا یک هالیوود وجود دارد که تلاش می‌کند تا سرباز آمریکایی را به عنوان یک قهرمان نشان دهد یا در افغانستان می بینیم که قدرت نرم می‌تواند هم اتباع این کشور را به اشغال نظامی آمریکا متقاعد کند و هم اینکه روایتی برای توجیه حضور نظامی خودشان باشد.

وی با بیان اینکه ترامپ به صورت رندومی رئیس جمهور آمریکا نشد، گفت: این سیاست کلان آمریکا بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود. آمریکایی ها ناگزیر بودند به چهره ای متوسل شوند که با راه‌اندازی یک بازی سیاسی، دور جدیدی از بی نظمی را شکل دهد تا در مدیریت  جدید آمریکایی‌ها منافعشان را به دست آورند.

کارشناس روابط بین الملل با طرح این سوال که بدهی های مالی آمریکا به چه دلیل به وجود آمده است افزود: آمریکا امروزه ۱۹ تریلیون دلار بدهی دارد، حتی ترامپ در ایام انتخابات به صورت واضح اعلام کرد که ما در خاورمیانه ۷ تریلیون دلار هزینه کرده ایم، اما چیزی به دست نیاوردیم در حالی که برخی کشورها چون ایران حوزه نفوذ خود را گسترش دادند.

وی با اشاره به اینکه بدهی های اروپا به پای ملت آمریکاست تصریح کرد: تنها برخی خانواده های ثروتمند از ایجاد بی نظمی توسط دولت آمریکا ثروتمندتر می شوند و طرح هایی همچون اوباماکر که در جهت منافع مردم آمریکا بود، توسط ترامپ لغو می‌شود.

ظهره وند با تاکید بر اینکه ترامپ در شیب منفی هژمونی آمریکا قرار دارد خاظرنشان کرد: وی در تلاش است تسلط آمریکا را در عرصه بین الملل مجددا به دست آورد؛ اگر توانست قدرت های نوظهوری همچون ایران، روسیه، هند و چین را متوقف کند که موفق شده، در غیر اینصورت شرایط برای آمریکا بسیار دشوار خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنجارهای بین المللی نشان دهنده افول آمریکا است گفت: قتل خاشقجی نمونه بارز زیرپاگذاشتن هنجارهای جهان بود. آمریکا که همواره بحث از دفاع از هنجارها می‌کرد، بین انتخاب فروش سلاح به عربستان و دفاع از هنجارهای به اصطلاح لیبرالی اعلام می‌کند که نمی‌تواند از منافع مالی ارتباط با عربستان بگذرد. این تعارض هنجاری را در اروپا هم می‌بینیم و آمریکا در تلاش است از جناح‌های ملی گرا که تهدید موجودیت اتحادیه اروپا هستند، حمایت کند.

علیرضا ظهره وند کارشناس روابط بین الملل در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا است تصریح کرد: آمریکا در تلاش برای ترویج روسیه هراسی است، نگاه اتحادیه اروپا به روسیه با سیاست‌های آمریکا در تضاد است.

وی با اشاره به اینکه هند، روسیه و چین شرایط جدیدی را ایجاد کردند تا جایگزین سوئیفت باشد خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله برای تداوم بقای آمریکا کنترل است ، از سوئيفت علیه ما استفاده کرده اند، دلار پاشنه آشیل ایالت متحده است.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه دلار نباید از صحنه اقتصاد بین الملل به داخل ایالت متحده برگردد، گفت: برنگشتن آن ایجاد بی‌ثباتی در پول‌های ملی می کند ، دلار های آمریکا دیگر پشتوانه آنچنانی ندارد، لذا آنها باید نوعی آنارشی به وجود آورند که چاپ مستمر دلار به ضرر پول‌های ملی باشد.

ظهره وند با اشاره به اینکه شکل گیری حوزه پولی یورو به ضرر دلار است افزود: ۳۰ درصد مبادلات بین المللی با یورو ، ۴۵ درصد با دلار و ۶۵ درصد ذخایر به دلار نگهداری می شود ، آمریکایی‌ها به توافقات بین المللی دوجانبه دامن می‌زنند، بحث تحریم شاید بر روی ایران ۱۰۰ دلار فشار ایجاد کند، اما پیامد آن بر بدنه اقتصاد جهانی هزاران دلار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۵۰ تریلیون دلار پولی است که آمریکا پخش کرده و اگر بخواهد برگردد دارنده آن می تواند از دولت ایالات متحده طلب کالا یا طلا کند افزود: کشور ها باید ارتباط خود را با دلار قطع کنند و به آمریکا فشار بیشتری وارد کنند، ایالات متحده آمریکا بیش از135 درصد جی دی پی خود را بدهی دارد .

هادی آجيلی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ برخلاف نرم های لیبرالیستی است که آمریکا در طی ۸۰ سال به دنبال برقراری آن بود ادامه داد: تمام سیاست های ترامپ در جنگ تجاری با چین خلاف سازمان تجارت جهانی است، هژمونی آمریکا باید در جهت ایجاد نظم باشد، ولی متاسفانه خودش خلاف آن عمل می کند و این مسئله به نوعی افول محسوب می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یکی از دلایل افول اقتصادی آمریکا خیزش رقبا است اظهار کرد: آمریکا نسبت به گذشته دچار افول شده است، لذا ایران تنها کشوری نیست که افول قدرت آمریکا را مطرح می کند، آمریکا نسبت به گذشته دچار افول شده است، آمریکا در حوزه نرم افزاری سعی کرده است که در طول جنگ سرد نظم لیبرالی را ایجاد کند که مبتنی بر تجارت آزاد باشد لذا wto محصول این نظم است.

وی با اشاره به اینکه هژمونی آمریکا باید در جهت ایجاد نظم باشد گفت : آمریکا خودش خلاف این هژمونی عمل می کند و این موضوع به نوعی افول قدرت محسوب می شود ، آمریکا در حوزه نظامی ،اقتصادی و قدرت نرم و در حوزه‌های دیگر دچار شکست شده و به اهداف خود دست نیافته است.

فیلیپ هوگون پژوهشگر فرانسوی طی گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی آمریکا با اتخاذ سیاست تند باعث دور شدن و انزوای همپیمانان سنتی خود در جهان شده است گفت: آمریکا به پیمان های سیاسی که قبلا وفادار بود اکنون وفادار نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار