رئیس شورای عالی صلح افغانستان در دیدار با اقشار مختلف مهاجرین مقیم مشهد مقدس گفت: صلح یک ضرورت برای کشور است و باید نقطه پایانی برای این جنگ پیدا کنیم.

 

در سراسر افغانستان جوی خون جاری است و باید نقطه پایانی برای این جنگ پیدا کنیمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کریم خلیلی، رئیس حزب وحدت اسلامی و رئیس شورای عالی صلح افغانستان، روز جمعه (18 عقرب/ آبان) با اقشار مختلف مهاجرین مقیم مشهد مقدس دیدار کرد.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان که شنبه 12 عقرب/ آبان به دعوت وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرده بود در مدت اقامت خود در ایران، با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و مهاجرین شهرهای تهران، قم و مشهد دیدار کرده است.

وی در دیدار با مهاجرین مقیم مشهد گفت: جامعه شیعه افغانستان امروز در همه ابعاد جایگاه بسیار خوبی دارد؛ امروز ما از دیروزمان خیلی بهتر است و اگر تحلیل واقع بینانه از شرایط امروزمان داشته باشیم، فردایمان از امروز نیز بهتر خواهد بود.

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان تاکید کرد: من طرفدار سیاست آرام و بدون تنش هستم و معتقدم در سایه آرامش می توانیم به اهداف بلند دست یابیم. ما باید رشد علمی و اقتصادی پیدا کنیم زیرا مردمی که فقر علمی و اقتصادی دارند خواه ناخواه عقب می افتند.

خلیلی افزود: چهره ای که قبلا از جامعه شیعه و هزاره در افغانستان ترسیم شده بود، چهره ای خشن و جنگ طلب و ماجراجو بود اما اکنون وضع فرق کرده است و جامعه شیعه در داخل و خارج از افغانستان نماد صلح خواهی و علم پروری شناخته می شود.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان با تشریح اوضاع کنونی این کشور بیان داشت: امروز در سراسر کشور جوی خون جاری است و جنگ فقط در مناطق هزاره جات نیست؛ در بدخشان، تخار، فاریاب، بلخ، قندوز و بسیاری از ولایت های دیگر جنگ جریان دارد؛ با این حال، در ارزگان و غزنی فجایعی پیش آمد که باید از آن جلوگیری می شد.

وی گفت: دولت مکلف است از مردمی که در ولایت های ارزگان و غزنی مورد تهاجم قرار گرفته اند دفاع کند و اکنون نیز از دولت می خواهیم که در این زمینه به طور جدی عمل کند. ما نمی خواهیم که تنش در این مناطق ایجاد شود اما اگر ناگزیر شویم مردم این مناطق بدون تردید در بعد نظامی می توانند موفق شوند. خواست ما جنگ نیست اما در صورت ضرورت، مردم این مناطق حق دارند از خود دفاع کنند.

در سراسر افغانستان جوی خون جاری است و باید نقطه پایانی برای این جنگ پیدا کنیم

رئیس شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به روند پیشبرد امور صلح با طالبان اظهار داشت: صلح یک ضرورت برای کشور است؛ مردم ما تا کی جنگ را ادامه بدهند؟ هر روز صدها نفر کشته می شوند و باید یک نقطه پایان برای این جنگ پیدا کنیم. باید گذشته ها را مایه عبرت قرار بدهیم و آن را تکرار نکنیم.

خلیلی گفت: باید راه حلی برای پایان جنگ پیدا شود و من نیز با رویکرد جدیدی وارد شورای عالی صلح شدم تا روند صلح را به پیش ببرم. در حال حاضر اجماع خوبی برای صلح وجود دارد؛ مردم، علمای داخلی و خارجی همه ندای صلح را بلند می کنند و خواستار پایان یافتن جنگ هستند.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد: هر جایی که رهبران طالبان آماده مذاکره باشند شخصا حاضرم به آنجا بروم و مذاکره کنم. سرانجام پایان وضعیت فعلی صلح خواهد بود؛ در هیچ جای دنیا جنگ همیشگی نبوده است و برای این جنگ نیز راه حلی پیدا می شود.

وی با تشریح دستاوردهای سفر خود به جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: از روزی که به تهران وارد شدم گفتگوهای بسیار خوبی با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتم و همه آنها اطمینان دادند که در راستای بهبود وضعیت مهاجرین تلاش مضاعفی خواهند کرد.

خلیلی تاکید کرد که مشکلات مهاجرین نسبت به سال های گذشته بسیار بسیار کمتر شده و وضع مهاجرین خیلی بهبود یافته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار