پژوهش تازه یک دانشگاه آمریکایی نشان می‌دهد که پس از حمله یازدهم سپتامبر، بیش از نیم میلیون تن در افغانستان، عراق و پاکستان جان باخته‌اند.

کشته شدن ۱۴۷ هزار شهروند افغانستان در طولانی ترین جنگ آمریکابه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهش تازه یک دانشگاه آمریکایی نشان می‌دهد که پس از حمله یازدهم سپتامبر، بیش از نیم میلیون تن در افغانستان، عراق و پاکستان جان باخته‌اند. از این میان، تنها در افغانستان بیش از ۱۴۷هزار تن جان خود را از دست داده اند.

بنیاد واتسن در دانشگاه برون آمریکا، هزینه‌های انسانی جنگ‌های پس از یازدهم سپتامبر را بررسی کرده است.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، از سال ۲۰۰۱ تاکنون، نبرد در برابر تروریسم، جان بیش از نیم میلیون تن را در افغانستان، عراق و پاکستان گرفته است.

تنها در افغانستان ۱۴۷ هزار و ۱۲۴ تن در پی این نبردها جان باخته‌اند. غیرنظامیان هم بیشتر از یک چهارم قربانیان این جنگ هجده‌ ساله را تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد یافته‌های این پژوهش، در طول هجده سال گذشته در افغانستان، ۵۸ هزار و ۵۹۶ نظامی، ۴۲ هزار و ۱۰۰ جنگجوی گروه‌های هراس‌افگن، ۳۸ هزار و ۴۸۰ غیرنظامی، ۴۰۹ کارمند نهادهای کمک رسان و۵۴ خبرنگار جان باخته‌اند.

بنیاد واتسن، با آنکه گروه‌های مسلح مخالف دولت را مسئول بیشتر تلفات غیر نظامیان خوانده است اما تاکید دارد که نیروهای امنیتی نیز در رساندن تلفات به غیر نظامیان سهم دارند. این نهاد تاکید می‌کند که با وجود کاهش نبردها در افغانستان، تلفات غیر نظامیان رو به افزایش است.

در طول این سال‌ها نزدیک به هفت هزار نظامی آمریکایی نیز در عراق و افغانستان جان باخته اند. از این میان بیش از دو هزار و چهارصد نظامی آمریکایی در افغانستان کشته ‌شده‌اند.

این پژوهش تنها شامل قربانیان مستقیم نبردها می‌شود و افرادی را که بر اثر تاثیرروانی و یا دیگر اثرهای جنگ جان باخته‌اند، شامل نمی‌شود.

بر بنیاد یافته‌های این پژوهش، عراق گواه بیشترین تلفات غیر نظامیان بوده است. در این کشور در طول این سال‌ها بین ۱۸۲هزار تا ۲۰۴ هزار غیر نظامی جان باخته‌اند.

نیرا کراوفورد، نویسنده این پژوهش تاکید دارد که ممکن است که این پژوهش همه قربانیان جنگ‌ها را در بر نگیرد: «ما ممکن است هیچگاه به رقم واقعی جان‌باختگان این نبردها پی نبریم. به گونه مثال در عملیات بازپس‌گیری شهر موصل و دیگر شهرها، ممکن است ده‌ها هزار غیرنظامی جان باخته باشند اما جسدهای آنان شناسایی نشده است.»

در پاکستان هم در طول سال‌های گذشته ۲۳ هزار ۳۷۲ غیرنظامی در جریان نبرد با هراس‌افگنی جان باخته‌اند.

هفده سال پیش، پس از حمله یازده سپتامبر به برج‌های مرکز تجاری جهان در نیویورک، آمریکا نبردی را آغاز کرد که با گذشت هفده سال از آغاز آن، نه تنها تروریسم پیان نیافته است بلکه گروه های تروریستی رو به افزایش گذاشته و هر روز افراد بیشتری قربانی از جنگ می شوند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار