"نصرت الله قیاسی" نویسنده حوزه دفاع مقدس معتقد است: هر یک از رزمندگان دفاع مقدس، چندین کتاب نانوشته پرمحتوا در سینه دارند که نیازمند استخراج و نگارش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، نصرت الله قیاسی نویسنده حوزه دفاع مقدس معتقد است: هر یک از رزمندگان دفاع مقدس، چندین کتاب نانوشته پرمحتوا در سینه دارند که نیازمند استخراج و نگارش است.

از قمقمه خالی همرزمانش در سنگرهای مقاومت تا سختی ها ی بالارفتن از جبال الحمرین را با سینه ای مالامال از بغض و شادی روایت می کند.

در کنار همسالانش در شیارهای "شرهانی " و "بیات و تپه ماهورهای چیلات و چنگوله " تا دشت "موسیان" و "شرهانی" سرِ کلاسِ شهیدان : کاظمی، امینیان ، قربانعلی زاده، بازدار، صحرایی حیاتی و خرازی نشسته ، درس ها فرا گرفته و اکنون تکالیف آن روزها را که درعمل ثابتشان کرده بودند ، سطر به سطرِ دفترش مشق می کند.۵۰۵را به جبهه های میانی ( دهلران و مهران) می آورد تا بار دیگر، گُردانی از بروبچه های هم سن و سالش را به صف کند و با مارشِ حمله به خطوط مقدم دهلران تا شرهانی و میمک بکشاند.اما نه آنگونه آسیمه سر و هراسان که دشمن درپشت خاکریزهای "شرهانی" چشم طمع به خاک دهلران و موسیان داشته باشد، که اینبار اعتقادات مردمش را نشانه رفته اند، شاید دشمن، چشم امثال گردان ۵۰۵ محرم را دور دیده که شب از روز نشناس درحال توطئه و دانه پاشیدن و زهر آلود کردن فضای مجازی و حقیقی برای نسل بعد از آن گردان ها باشد ، " نصرت الله" این بار هم به خط زده، خط مقدم در دل خانه های من و شما، خط مقدم اینبار در اندیشه و تفکر هر فرد نشانه رفته ، بسیجی دیروز ،قلم در دست گرفته تا نگذارد سنگر و خاکریزهای فکری جوانان شهرش در تصرف دشمن قرار بگیرد.

کتاب «جبهه میانی گردان ۵۰۵محرم» یادآور روزهای عشق و حماسه است.

"نصرت اله قیاسی" می گوید: از آن جا که شهرمن (دهلران)در دوران دفاع مقدس کانون اصلی عملیات محرم وفتح المبین بود و بعنوان جبهه میانی متصل کننده جبهه های جنوب و جبهه های غرب کشور بود از اهمیت استراتژیک و سوق الجیشی خاصی برخوردار بود. و مردم مرزدار دهلران در اوج سختی های جنگ تحمیلی و آوارگی باعث شکل گیری گردان ۵۰۵ محرم شدند که بعدها این گردان زمینه ساز تشکیل تیپ ۱۱ امیرالمؤمنین(ع)استان ایلام شد ودرعملیات های متعددی در حوزه سرزمینی دهلران و استان تا مناطق عملیاتی دیگر شرکت می کرد ،بهمین خاطر، این نام را برای مجموعه خاطراتم برگزیدم، این کتاب برای من یادآور خاطرات گردان همیشه پیروز ۵۰۵محرم، دوران دفاع مقدس و تداعی کننده روزهای عشق و حماسه است.

کتاب "جبهه میانی" یکی از کتاب های حوزه دفاع مقدس است که با همت رزمنده دیروز و نویسنده امروز سرهنگ بازنشسته "نصرت اله قیاسی" به چاپ رسیده است. این کتاب،در قالب دوبخش خاطرات و تصاویر شهدا و رزمندگان گردان و در ۱۲۰ صفحه به بیان خاطرات ناب نویسنده از دوران دفاع مقدس در منطقه عمومی دهلران می پردازد.

در ادامه مشروح گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان را با «نصرت اله قیاسی» نویسنده حوزه دفاع مقدس می خوانید:

در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سرهنگ پاسدار بازنشسته سپاه ناحیه دهلران نصرت اله قیاسی هستم.

کتاب تان را با عنوان "جبهه میانی گردان ۵۰۵ محرم " نام گذاری کردید لطفا درخصوص این عبارت بیشتر توضیح دهید.
از آن جا که شهرمن (دهلران) در دوران دفاع مقدس کانون اصلی عملیات محرم وفتح المبین بود و بعنوان جبهه میانی متصل کننده جبهه های جنوب و جبهه های غرب کشور بود از اهمیت استراتژیک و سوق الجیشی خاصی برخوردار بود و همچنین شاهد تشکیل و حماسه سازی فرزندان برومند استان ایلام درقالب گردان ۵۰۵ محرم بود نام کتاب را برگزیدم.

موضوع کلی کتاب درباره چه چیزی هست؟

من در این کتاب به جمع آوری مجموعه خاطراتم در دوران دفاع مقدس پرداخته ام و این خاطرات به دو گروه کلی تقسیم می شود. یک بخش از آن مربوط به زمانی است که به عنوان نیروی بسیجی مشغول به خدمت بوده ام، حوالی سال ۱۳۶۲ که به عنوان نیروی بسبجی مردمی درکنار سایر همشهریان و دوستانم از شهر دهلران دفاع می کردیم و خاطرات مربوط به آن دوران است و بخش دیگر از سال ۱۳۶۶ که بعنوان پاسدار به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدم که به جبهه اعزام شدم

انگیزه شما برای خلق این اثر چه بود؟

۸سال دوران دفاع مقدس دائره المعارفی از ارزشها و موهبتهای الهی است و نیاز جامعه امروزی و نسلهای بلاد از دوران طلایی دفاع مقدس یه شدت نیازمند شنیدن و مرور زوایای مختلف آن دوران و همچنین نقش پدران خود در به ثمر رسیدن پیروزی های بزرگ دوران دفاع مقدس بویژه در عملیات محرم و نقش شهرستان دهلران در دفاع مقدس هستند ، که وظیفه ما بعنوان رزمندگان دیروز و راویان امروز است که بدون تحریف و افراط و تفریط، وقایع را آنگونه که اتفاق افتاده نسل به نسل منتقل کنیم.واین موجب شدم آن ها را به رشته تحریر درآورم.و این اثر در انتشارات "زانا" به چاپ رسید.

چرا برای شروع نویسندگی حوزه تخصصی دفاع مقدس را انتخاب کردید؟

چون ایثارگری و جانفشانی دوستانم وهمشهریانم را در این حوزه باتمام وجودم لمس کردم و شاهد حماسه هایی بودم که شاید در کشورهای دیگر با سازمان رزم و یگانهای منسجم به سختی انجام می گرفت اما در شهر من در نقطه صفر مرزی دهلران و موسیان وشرهانی تنها به دست یک بسیجی خلق میشد. نبوغی که نوجوانان و جوانان همرزم ما در آن دوران برای غلبه بر دشمن از خود نشان می دادند و عمدتاًبا پیروزی و موفقیت عجین می شد ، نیازمند بازخوانی و بازگویی برای فرزندان آن ها و کسانی است که به لحاظ شرایط سن و سال و نبودن در منطقه ، کمتر با آن آشنایی دارند.

یک نویسنده برای خلق اثر در عرصه دفاع مقدس به چه ابزاری نیاز دارد؟ مهمترین ابزار برای خلق یک اثر که به دل مخاطب بنشیند و با اقبال خوبی روبرو شود، بیان حقیقت است.عدم دخالت در جریان حوادث است، بیطرفی در نوشتن خاطرات و مطالب است. و این حقیقت آشکار مهمترین وسیله ای است که باید یک نویسنده در دست داشته باشد.

گاهی یک نویسنده فقط نویسنده است و مطالب را از شخصی دیگر بعنوان راوی میگیرد که اینجا رسالت سنگین تری برعهده ی نویسنده است و آن امانتداری در بیان حقیقت است.

گاهی هم نویسنده خودش ماجرا را با تمام وجود لمس و درک نموده و مشاهدات عینی خودش را می نویسد که این نویسنده هم باید ثبت و نگارش داستانش بی طرف وامانتدار باشد.

حوزه ادبیات دفاع مقدس درمناطق عملیاتی استان ایلام،چاپ و انتشار کتاب های دیگری هم به خود دیده ، وضعیت حوزه ادبیات دفاع مقدس در استان ایلام و شهرستان دهلران راچگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که بیان نمودید نویسندگان خوبِ هم استانی وهمشهریانم درسالهای اخیر آثار فاخری در حوزه ادبیات دفاع مقدس خلق نموده اند وهرکدان درجایگاه خود از ارزش محتوایی و ادبی خوبی برخوردار هستند که من موفق به مطالعه برخی از آن ها شده ام .
علیرغم اینکه نویسندگان و هنرمندان بسیار خوبی که دراستان داریم اما متاسفانه شاهد پربار بودن این حوزه در ادبیات استان نیستیم.که این موضوع به انتقال آموزه های دفاع مقدس آسیب می رساند.

برای پربار شدن نهال دفاع مقدس در حوزه ادبیات و نگارش کتابهای بیشترتوسط نویسندگان چه پیشنهادی دارید؟

 در نوشتن کتاب ، داستان و یاقصه از موضوعی که در یک دوره ای تمام مردم کشور با آن مانوس بوده اند و برای مردم روزهای سخت آوارگی و شهادت و جراحت و .... را در اذهان تدایی می کند قطعا سختی هایی وجود دارد. بعنوان مثال گردان ۵۰۵ محرم از به هم پیوستن تعدادی بسیجی وپاسدار در اولین سالهای دفاع مقدس شکل گرفت ،بعضی ازاین افراد تک فرزند بودند،برخی تازه ازدواج کرده بودند وبرای زندگی هزاران آرزو داشتند، اما برای خلق حماسه بزرگ دفاع مقدس باسلایق مختلف یک گردان تشکیل دادند که اکنون در بیان خاطرات بازهم هرکدام‌ میتوانند خالق آثار جذابی باشند.

هرکدام قلم به دست بگیرند و خاطرات خودرا با زبان و لحنی ساده ، اثرگذار و دلنشین بیان کنند، مخاطب میتواند به خوبی با این مطالب ارتباط برقرار کند و پیشرفتی در حوزه ادبیات دفاع مقدس حاصل می شود.

من معتقدم هر رزمنده یک کتاب است یک مجموعه از کتاب های قطور ناگفته در دل دارد که تنها کافیست زبان بگشاید و لب به سخن باز کند تا خودش و دیگران که استعداد نگارش دارند از این رازهای سر به مهر در گنجینه ی سینه های ستبر رزمندگان و ایثارگران کتابها به رشته تحریر درآورند.

مصاحبه از روح اله جام سحر

انتهای پیام/ب

 

 

برچسب ها: شهدا ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.