معاون دفتر مدیریت قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: امروزه ۹۰ درصد از دارو‌ها و خدمات درمانی دیابتی تحت پوشش بیمه قرار دارند.

جنیدی /

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدوی معاون دفتر مدیریت قلب و عروق وزارت بهداشت امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی دیابت برگزار شد، گفت: برای پیشگیری از بیماری دیابت تغذیه سالم باید جایگزین غذاهای ناسالم شود و کنترل دیابت با مشارکت بیماران انجام شدنی است.

وی ادامه داد: امروزه 90 درصد از داروها و خدمات درمانی دیابتی تحت پوشش بیمه قرار دارند و من امیدوارم پوشش کامل داروهای دیابتی با همکاری صندوق‌های بیمه‌گر انجام شود.

داروهای جدید به کمک بیماران دیابتی می‌آید

مهدوی با اشاره به اینکه کار ثبت بیماران دیابتی باید بهتر از گذشته انجام شود، افزود: امروزه گروهی جدید از داروها برای درمان بیماران دیابتی تجویز می‌شود و امسال نیز نوع درمان‌ها عوض شده است.

معاون دفتر مدیریت قلب و عروق وزارت بهداشت اظهار کرد: دوره‌های  آموزشی ویژه پیشگیری و مراقبت از بیماری دیابت مخصوص پزشکان به صورت حضوری و غیر حضوری در حال انجام است و این آموزش‌ها برای پزشکان خانواده نیز به صورت برنامه‌ای جداگانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به‌منظور شناسایی خطر سکته‌های قلبی و غربالگری و مراقبت ادغام یافته قلبی دیابتی همراه با فشارخون را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و با همت وزیر بهداشت اقدامات آموزشی خوبی در زمینه بیماری دیابت انجام شده است.

رشد 25 درصدی شیوع دیابت در دنیا

مهدوی با اشاره به راه‌اندازی واحد‌های سیار آموزشی ویژه بیماری دیابت در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در ماه گذشته، افزود: امروزه 108 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، شیوع دیابت از رشد 25 درصدی برخوردار بوده است و بیشتر بیماران دیابت نوع 2 دارند.

معاون دفتر مدیریت قلب و عروق وزارت بهداشت اظهار کرد: کار خطرسنجی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران دیابتی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود و یکی از اهداف ما این است که شیوع چاقی و دیابت تا سال 1404 متوقف شود.

وی اظهار کرد: میزان بروز دیابت سالیانه در ایران یک درصد است به طوری که در حال حاضر 5 میلیون و 200 هزار نفر مبتلا به عارضه دیابت و 8 و نیم میلیون نفر دچار پری دیابت هستند. این افراد اگر فعالیت بدنی خوبی داشته باشند و به میزان 7 در صد وزنشان کم شود مبتلا به عارضه دیابت نخواهند شد و 20 درصد از افراد پری دیابت از یک زندگی خوبی برخوردار می‌شوند.

لزوم پیاده‌روی منظم 150 دقیقه‌ای در هفته برای دیابتی‌ها

مهدوی اضافه کرد: شناخت زودهنگام و درمان به موقع عارض دیابت باعث افزایش طول عمر و پیشگیری از زخم‌های دیابتی می‌شوند و با ورزش مناسب و پیاده‌روی منظم 150 دقیقه‌ای در  هفته افرد دیابتی می‌توانند یک زندگی موفقی داشته باشند.

معاون دفتر مدیریت قلب و عروق وزارت بهداشت اضافه کرد: افراد باید میزان قند و چربی خون کنترل کنند تا دچار دیابت و عوارض ناشی از آن نشوند.

وی با اشاره به اینکه چاقی و دیابت رابطه مستقیم با یکدیگر دارند، افزود: بسیاری از افرادی که بیماری دیابتشان ثبت شده است از عارضه خود مطلع هستند و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های غذایی خوبی را برای خود تنظیم کرده‌اند.

مهدوی گفت: 5 درصد از کل دیابتی ها منجر به قطع عضو می‌شود و در سال 95، 11 درصد از زخم پاهای دیابتی منجر به قطع عضو می‌شدند.

هر یک دقیقه  قطع عضو ۲ بیمار در دنیا

در ادامه مراسم امیرکامران نیکوسخن رئیس انجمن دیابت ایران گفت: هر دقیقه 2 نفر به خاطر دیابت قطع عضو می‌شوند که در این زمینه پوشش نامناسب به عنوان عاملی خطرساز محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: با رعایت مسائل مختلف می‌توان از 50 درصد از قطع عضو پای دیابتی جلوگیری کرد، افراد بالای 45 سال باید به صورت دوره‌ای آزمایش قند خون انجام دهند، همچنین افراد زیر 45 سال در صورتی که سابقه خانوادگی و وزن بالا داشته باشد فشار خون و  قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنند.

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: دیابت علامتی ندارد و نباید بر اثر خشکی دهان و دیگر عوامل نباید میزان قند خون خودمان را کنترل کنیم، 5 درصد از زخم پاهای دیابتی منجر به قطع عضو می‌شود.

هند؛ بیشترین قطع عضو دیابت در دنیا

وی ادامه داد: کشور هند یکی از کشورهایی است که بیشترین قطع عضو بیماران دیابتی را دارد و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با ارائه آموزش‌های مناسب و استفاده از کفش مناسب از قطع عضو پا جلوگیری کنند.

متخصص دیابت و رئیس انجمن دیابت افزود: تغییر سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی سالم با هدف پیشگیری از بیماری غیرواگیر مانند دیابت باید جزء برنامه غذایی افراد قرار بگیرد و فرهنگ غذای سالم در مدارس نیز ترویج یابد.

نیکو سخن یادآوری کرد: در حال حاضر تبلیغات زیادی در سطح شهر برای غذاهای ناسالم وجود دارد و ما باید تغذیه مناسب و سالم را به جای تنقلات مثل چیپس و پفک در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان بگنجانیم.

مرگ 98 نفر به ازای 100 هزار فوتی در دنیا به دلیل عارضه دیابت

در ادامه مراسم یاراحمدی رئیس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت گفت: 98 مرگ و میر به ازای هر 100 هزار فوتی به دلیل عارضه دیابت در دنیا است که این آمار در ژاپن 4 مرگ و در کشورمان 17 و نیم درصد به ازای هر 100 هزار مرگ و میر است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری هفته دیابت افزایش آگاهی افراد و حمایت از آسیب‌دیدگان این عارضه است و ما سعی داریم نقش خانواده را در مدیریت، مراقبت و پیشگیری از بیماری دیابت را ارتقا ببخشیم.

یاراحمدی با اشاره به اینکه 25 درصد از خانواده‌ها دسترسی به آموزش خوب در زمینه دیابت ندارند، افزود: کیفیت زندگی خانواده‌ها و جامعه با کنترل و پیشگیری از دیابت بسیار بهتر می‌شود و ما باید سعی کنیم از غذاهای سالم و فعالیت بدنی خوب در برنامه روزانه خود استفاده کنیم.

راه‌اندازی 300 کلینیک ویژه دیابت در سراسر کشور

در ادامه مراسم قائمی مدیر برنامه کشوری دیابت گفت: اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان در زمینه بیماری دیابت انجام شده است و در حوزه درمان 300 کلینیک ویژه دیابت راه‌اندازی و تا پایان سال 97 تعداد 240 کلینیک دیگر مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی ادامه داد: خدمات بهداشتی درمانی در سطح یک در نظام ارجاع انجام و در سطوح 2 و 3 در زمینه کنترل عوارض ناشی از بیماری دیابت اقدامات خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس دیابتی
۱۵:۰۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
ما که بجز همین بیمه ناسلامت چیزی ندیدیم ..
آخرین اخبار