هفته گذشته تصویری منتشر شد از مرگ دسته‌جمعی عقاب‌هایی که روی زمین افتاده بودند و در فاجعه‌ای عجیب جان داده بودند. یکی دو تایی هم در حال جان‌دادن بودند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بعد از انتشار تصاویر مربوط به ماجرای مرگ دسته جمعی عقاب ها، مشخص شد که این فاجعه در گردنه غنیمی واقع در سروستان استان فارس اتفاق افتاده است. دوستداران محیط ‌زیست بشدت نگران بودند و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از این واقعه تلخ ابراز ناراحتی می‌کردند. در روزهای بعد از انتشار این تصاویر مشخص شد که مرگ دسته‌جمعی عقاب‌ها به خاطر مسمومیت بوده است.


بیشتربخوانید : دفن غیراستاندارد زباله در یاسوج باعث مرگ چند عقاب شد + فیلم


عقاب‌ها لاشه‌های مرغ‌هایی را شکار کرده و طعمه قرار داده‌اند که مسموم بوده‌اند. هر چند باشگاه خبرنگاران گزارش داده هنوز هم علت قطعی این فاجعه مشخص نشده اما حالا بعد از گذشت چندین روز ابعاد دیگری از ماجرا رصد شده است که در ادامه می‌خوانید.

چرا عقاب‌ها مرغ مسموم خوردند؟

در نخستین واکنش به خبر اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان سروستان زیر سوال رفت اما اشاره‌ای به دلایل کلیات فاجعه مرگ دسته‌جمعی عقاب‌ها نشد. در حالی ‌که واقعیت از این قرار است که نابودی زیستگاه این پرندگان باعث شده آنها به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک و به جهت روند بی‌رویه ماهیگیری، با طعمه‌های کمتری برای شکار مواجه شوند. به همین جهت چرخه زیستی آن چنان بر هم خورده که به‌ناچار به تغذیه از پس‌مانده‌های غذایی انسان‌ها روی آورده‌اند؛ پس‌مانده‌های مرغداری‌ها و دامداری‌ها که مشخص نیست، آلوده به چه نوع سمومی بوده است. به این ترتیب هر چقدر که محیط‌بانان استان فارس که تعدادشان به ٢٠٠ نفر می‌رسد، تلاش خود را در جهت حفظ و حراست از این گونه‌ها به کار بگیرند، باز هم نمی‌توانند مانع از بر هم زدن چرخه‌ حیات‌شان از سوی ما باشند.

هر چند هنوز هم هستند انسان‌های دوستدار محیط زیستی که تلاش می‌کنند به وسع خود مانع از این فجایع شوند. چنانچه مرادی، معاون فنی سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان فارس عنوان کرده است: «مسئولیت‌پذیری این افراد و اقدام به موقع باعث نجات ٨ عقاب صحرایی که در آستانه مسمومیت بودند، شد.»

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ترنج
۱۵:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
خوب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
روستاها باید از سطح طبیعت جمع بشن