کاروانسرای زکی خانی زرقان کاوش و خواناسازی شد

مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: کاوش کاروانسرای ثبتی زکی خانی، با هدف خوانا سازی و زیبا سازی و تامین اعتبار ۱۵۰ میلیون ریالی از سوی شهرداری زرقان، از ابتدای مهر ماه آغاز و ۱۸ آبان ماه جاری به پایان رسید.

این مقام مسئول افزود: این کارونسرا متعلق به دوران صفویه و با شماره ۱۶۰۴۰ در سال ۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
امیری بیان کرد: قرار است طی موافقت‌های صورت گرفته و پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی فارس، کاربری این کاروانسرا توسط شهرداری به فرهنگی تغییر یابد و در راستای رونق گردشگری و صنایع دستی، در اختیار عموم قرار گیرد.

اکبر عزیزی سرپرست کارگاه کاوش کاروانسرا نیز گفت: کاروانسرای زکی خانی در تملک شهرداری زرقان است و کاربری آن پایانه حمل و نقل عمومی است که پس از تصمیم و مکاتبه شهرداری مبنی بر تغییر کاربری و زیباسازی این محل برای استفاده عمومی، مجوز کاوش این بنای تاریخی از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر شد.

وی ادامه داد: عکس‌های هوایی سال ۴۵ نشان می‌دهد که بخش‌های شمالی و شرقی این کاروانسرا باقی بوده است، اما ۱۲ سال پیش، شهردار وقت با توجیه متولی نداشتن مکان، اقدام به تخریب بخش شرقی و آسفالت کردن آن می‌کند که تیم کاوش در این فصل با ایجاد چند ترانشه، از باقی بودن بخش‌هایی از پی مطلع شدند که با تامین اعتبار فصل بعد، عملیات آوار برداری و احیای بیش از ۹۰ درصد این بخش ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/ن

 کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.