در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معلمان حق‌التدریس سالانه 2 میلیون ساعت فعالیت می‌کنند/ آموزش و پرورش کمبود معلم دارد/ وزارت آموزش و پرروش ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

معلمان حق‌التدریس سالانه 2 میلیون ساعت فعالیت می‌کنند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع طرح معلم تمام وقت و دغدغه های معیشتی فرهنگیان پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح معلم تمام وقت و دغدغه های معیشتی فرهنگیان  موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 20 آبان ماه بود که با حضور علی اللهیار معاون توسعه و مدیریت آموزش و پرورش  برگزار شد.

علی اللهیار معاون توسعه و مدیریت آموزش و پرورش در ابتدای برنامه با اشاره به طرح معلم تمام وقت، اظهار کرد: ما با استناد به قوانین بالا دستی باید برخی از وظایفی را در حوزه ارتقای معیشت فرهنگیان، بهبود کیفیت آموزش و توجه به نقش محوری معلم در مدرسه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین برای حضور موثر معلم در مدرسه و پیشبرد اهداف آموزش و پروش راهبردهای مشخصی در نظر گرفته شده،گفت: در بررسی هایی که در وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه های موجود استفاده از ظرفیت های قانونی برای ارتقای وضعیت فرهنگیان می تواند باشد.

وی تصریح کرد: به نظرم بسیاری از پیش داوری های موجود درباره این طرح به دلیل عنوان آن می باشد، ضمن اینکه بر اساس طرح طبقه بندی، مشاغل معلمان تعریف شده است که ملاک کاری ما بر همین اساس بوده، منظور ما از این طرح حضور تمام وقت معلم در مدرسه می باشد که علاوه بر ساعت های موظف، این طرح بتواند زمینه های حضور تمام وقت معلم در مدرسه را فراهم کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه حدود2 میلیون ساعت حق التدریس توسط معلمان انجام می گیرد، بیان کرد: یک میلیون و 200 هزار ساعت آن توسط معلمان رسمی و پیمانی بوده و 800 هزار ساعت آن توسط معلمان حق التدریس آزاد که این به معنای آن است که بخشی از معلمان کشور علاوه بر ساعات موظف به تدریس خود ساعت هایی را در غیر زمان موظف تدریس می کنند که با بررسی های ما این ساعات های غیرموظف در اختیار معلمان همراه با مزایا و خدمات قرار گیرد.

ترکمن تصریح کرد: درحال حاضر معلمان حق التدریسی برای 9 ماه سال تحصیلی، حق الزحمه خود را دریافت می کنند که به صورت غیرمستمر و غیر موظف بوده و در آیتم های حقوقی دیده نمی شود و در نهایت جزو حقوق بازنشستگی و تعیین پاداش خدمت هم لحاظ نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح کاملا اختیاری و داوطلبانه می باشد، یادآور شد: معلم با اختیار خود 6 ساعت از ساعات غیرموظف خود به ساعات موظف اضافه می کند که بابت آن یک ماه به ازای ریالی دریافت می کند که معادل 18 درصد فوق العاده ویژه می باشد، ضمن اینکه بعنوان یک آیتم حقوقی مستقل در حقوق وی نیز درج می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر معلمی وارد این طرح شده و به مدت یک سال آن را اجرا کند و در سال های بعد منصرف شود، کاملا به شرایط قبل از اجرای این طرح باز می گردد، چون ما در اجرای این پروژه، طرح طبقه بندی مشاغل معلمان را تغییر ندادیم.

وی با بیان اینکه 6 ساعت اضافه لزوما به معنای اضافه تدریس نمی باشد، اظهار کرد: ممکن است که در این راستا نقش های آموزشی و پرورشی دیگری برای معلم در مدرسه تعریف کنیم که این در ابلاغیه مشخص شده و به معلمان ارائه داده می شود.

اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان در یک خط حرکت می کنند، افزود: ما در یک جایگاه در سنگر خدمت به فرهنگیان می باشیم و دوستان ما در جایگاه اجرایی هم خدمت می کنند و از زمانی که این طرح به فرهنگیان معرفی شد؛ این غبطه را می خورم که منتقدان این طرح می توانستند برای نوشتن یک آیین نامه اجرایی مناسب به ما کمک کرده و تمامی دغدغه های خود را گوشزد می کردند، ضمن اینکه ما هیچ ادعایی نداریم که تمامی کارها را می توانیم به تنهایی انجام دهیم و نیازمند تخصص و تجربه معلمان خوب کشورمان هستیم و در این راستا در سایت معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بخشی را برای دریافت پیشنهادات تخصیص دادیم.

وی با بیان اینکه این موضوع جزو طرح هایی بود که شورای توسعه مدیریت با توجیحات شخص وزیر آموزش و پرورش متوجه اهمیت این طرح شد، ادامه داد: این طرح هیچ تاثیری بر کمبود نیرو نمی گذارد و ما قصد نداریم که تمامی معلمان را وارد این قضیه کنیم، به این علت که طرح طبقه بندی مشاغل معلمان تغییر نکرده، این درحالی است که ما 700 میلیارد تومان در سال بابت حق التدریس غیر موظف شاغلان پرداخت می کنیم که این می تواند در آیتم حقوق به صورت مستمر به معلمان پرداخت شود.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه اظهار کرد: آموزش و پرورش کمبود معلم دارد و برای برطرف کردن این کمبود از معلمان خود کمک می گیرد و معلمان در قالب اضافه تدریس خدمت رسانی می کردند، حال این اضافه تدریس در قالب طرحی است که در احکام آنها لحاظ شود و کسی که 6 ساعت اضافه تدریس دارد، در زمان بازنشستگی و مشغول بودن بتواند از خدمات و مزایای آن بهره ببرد و به صورت مستمر آن را دریافت کند که از این جهت این طرح ارزشمند است و به صورت آزمایشی قابلیت اجرا را دارد.

اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه حدود اجرای این طرح در سال تحصیلی است، گفت:هیچ تعهد یا الزامی برای معلمان در این طرح وجود ندارد، این طرح کاملا یک اختیار قانونی است که معلمان می توانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به الزام قانونی برای تدوین طرح رتبه بندی حرفه‌ای معلمان افزود: این طرح برای پنج رتبه معلمان تدوین شده است.

اللهیار ترکمن افزود: در سال ۹۶، چهل و یک هزار و ۶۰۰ نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرروش بازنشسته شدند که تمامی حقوق، مطالبات و پاداش آخر خدمت آنان در مدت سه ماه پرداخت شده است.

میرزاده تصریح کرد: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این برنامه گفت: بر اساس برنامه ششم، دولت از ابتدای سال ۹۶ باید طرح رتبه بندی حرفه‌ای معلمان را تدوین و اجرا می‌کرد. با گذشت ۲۰ ماه از زمان مقرر دولت این طرح را تاکنون تدوین و به مجلس ارائه نکرده و درخواست ما این است که این طرح پیش از لایحه بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم شود.

وی ادامه داد: در لوایح بودجه هیچ گاه آموزش و پرورش در اولویت نبوده، درخواست مجلس این است که در تدوین لایحه بودجه سال آینده این وزارتخانه با اولویت دیده شود. وزارت آموزش و پرروش امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که به سال بعد منتقل می‌شود.

اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه ما می خواستیم طرح رتبه بندی را همزمان با نظام‌های سند تحول بنیادین نهایی کنیم که یک مجموعه شود و مورد حمایت یکدیگر قرار بگیرند گفت: ما از زمان تصویب قانون، این موضوع را اجرا خواهیم کرد، ممکن است با توجه به شلوغی کار مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه، محدودیت زمانی داشته باشیم، اما قطعاً این پیشنهاد را در لایحه بودجه دولت منظور خواهیم کرد و با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ هستیم این موضوع در سال ۹۸ اجرا خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه اقشاری که از بیمه تکمیلی درمان استفاده می کنند حق بیمه ثابت دارند اما خدمات دهی با توجه به درجه کیفی بیمارستان ها متفاوت است افزود: بيمه تکمیلی در آموزش و پرورش دستخوش برخوردهای سلیقه‌ای در گذشته شده، اگر تمامی قوانین مرتبط با بیمه را مطالعه کنیم چیزی به عنوان بیمه طلایی وجود ندارد، با چند شرکت بیمه در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان به نتیجه رسیده‌ایم و لذا تا اوایل آذر ماه وضعیت در این خصوص مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درمانگاه های فرهنگیان برای فرهنگیان تعرفه های فرهنگی دارند گفت: یک سری از بیمارستان ها مستقیما طرف قرارداد هستند که مسئله با بردن معرفی نامه حل می شود و آن دسته از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که طرف قرارداد نیستند فرد هزینه بیمارستان را پرداخت می کند و نهایتا با ارائه مدارک و اسناد پزشکی پس از مدتی هزینه را دریافت می کند.

اللهیار ترکمن تصریح کرد: بیمه تکمیلی درمان در کنار بیمه سلامت یکسری از خدمات را ارائه می دهد، یک بار در آموزش و پرورش بدون پشتوانه مالی و بدون اینکه بسترسازی لازم انجام شده باشد قراردادی با یکی از شرکت های بیمه ای منعقد شد، لذا مازاد بر تمام ظرفیت‌های قانونی این کار صورت گرفت، این طرح ریزی در آموزش و پرورش با شکست مواجه و در سال ۹۱ متوقف شد زیرا پشتوانه مالی نداشت و در سال ۹۱ برای آموزش و پرورش هزار میلیارد تومان بدهی ايجاد کرد به طوری که در اثر این طرح غیرکارشناسی شکل بیمه درمان عمر با هزار مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش هم مانند سایر دستگاه ها یک بیمه متعارف را اعمال می‌کرد تا این اتفاقات به وجود نمی آمد گفت : قدر و سهم فرهنگیان ۲۷ هزار تومان است ، پنج یا شش مورد از خدمات بدون سقف است يعنی حمایت کامل صورت می‌گیرد، ما می خواهیم با همین قدر و سهم و با همین تنوع خدمات وارد بیمه‌گری شویم و با شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی مذاکره کرده ایم لذا، توان اجرایی شرکت بیمه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

اللهیار ترکمن با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش هیچ شرکت بیمه ای ندارد اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان وابسته به یک شرکت بیمه ای است که فقط ۴۷ درصد سهام آن وابسته به صندوق ذخیره است و کلا شرکت وابسته به آموزش و پرورش نیست، و این شرکت تحت قوانین بیمه مرکزی باید فعالیت کند، تمرکززدایی و واگذاری به استان ها یک بار در آموزش و پرورش انجام شد و اصلا نتیجه خوبی در بر نداشت و تفاوت در اجرا را زیاد کرده بود و به نوعی تبعیض در استان‌ها را دامن می زند و اینکه بعداً اگر بدهی از اجرای این کار شکل می گرفت مدیریت و جمع‌بندی آن نیز سخت می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی از جمله تبعیت نکردن از الگوی کاربردی منسجم، برخوردهای سلیقه‌ای و یا طرح‌های ضربتی مواجه بوده است خاطرنشان کرد: اولویت اول ما در آموزش و پرورش سامان دادن به پرداخت های اجتناب ناپذیر بود و خیلی از آیتم ها امروزه سر ماه پرداخت می شود، در سال ۹۶، ۴۱ هزار و ۶۰۰ نفر بازنشسته داشتیم که تمام پاداش های معوق آنها را ظرف سه ماه تسویه کردیم.

وی با اشاره به اینکه خیلی از موارد پرداختی هایمان به ماه صورت می گیرد گفت: ۹ آیتم اجتناب‌ناپذیر ما قطعی و ماهانه پرداخت می شود ، آموزش و پرورش یک سری مطالبات دارد که مربوط به سال های گذشته است و به استناد بند ۱ قانون رفع موانع تولید ما آنها را باید در سامانه وزارت دارایی ثبت کنیم تا بدهی ها مسجل شود و برنامه ریزی برای اجرای آنها صورت بگیرد تا در کوتاه ترین زمان بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه خدمات بیمه طرف قرارداد فرهنگیان نسبت به بیمه های دیگر بسیار کمتر است افزود: آموزش و پرورش امسال در پرداخت بدهی نسبت به سال گذشته بهتر عمل کرده، همه دولت ها متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت قرار نداشته لذا، آموزش و پرورش از حداقل های قانونی محروم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار