رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:بانک جامع اطلاعات قنوات استان خراسان شمالی تهیه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛  عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بانک جامع اطلاعات قنوات استان برای دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت قنوات استان تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده است که در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری قنوات بسیار موثر بوده است.

وی افزود: ۶۲۹ رشته قنات دایر با آبدهی سالانه تقریبی ۸۵ میلیون متر مکعب برای ۳۱ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی استان می‌باشد که خشکسالی و کاهش بارندگی‌های اخیر در سنوات اخیر بر آبدهی آن‌ها تاثیر منفی بسزایی داشته است.

یوسفی گفت: با توجه به اهمیت حفظ ، پایداری ، تداوم پتانسیل آبدهی آن‌ها و کاهش اثرات خشکسالی و نیز ماهیت فیزیکی ، قنوات نیازمند لایروبی ، احیاء و مرمت و بازسازی مستمر در استان می‌باشند که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات اجرایی لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی افزود: در سال گذشته با ابلاغ ۱۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای ملی ، سفر مقام معظم رهبری ، استانی، تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان جهاد کشاورزی و آستان محترم قدس رضوی ، حدود ۲۰۶ رشته قنات به طول ۱۰۳ کیلومتر در استان احیاء ، مرمت و لایروبی شده که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی ۳ میلیون متر مکعب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: برای سال جاری نیز پیشنهاد پروژه‌های احیاء و مرمت لایروبی قنوات در استان به میزان ۱۴۷ رشته به منظور اختصاص اعتبارات از منابع فوق‌الذکر صورت گرفته که باعث افزایش استحصال آب به میزان ۲ ممیز ۲ دهم میلیون متر مکعب خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان بهره‌برداری از آن‌ها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

گفتنی است:
انتهای پیام / ب.

وجود ۶۲۹ رشته قنات در خراسان شمالی

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، قنات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.