صبح امروز نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه برگزار شد.

نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاهبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه با حضور علیرضا معزی، «دبیر شورای اطلاع رسانی دولت»، هوشنگ بازوند «استاندارکرمانشاه» ایرج حریرچی «قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت» علی اصغرپیوندی «رئیس سازمان هلال احمر» و  علیرضا تابش «رئیس سازمان مسکن و شهرسازی»، سه شنبه ۲۲ آبان برگزار شد.

معزی مدیریت بحران گفت: یک سال از حادثه زلزله کرمانشاه می‌گذرد. آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه کرد این بود که همه اتفاقات و اقدامات به اطلاع مردم رسید. این را باید اولین حادثه طبیعی دانست و نقش رسانه‌ها در این مورد بررسی می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت بیان کرد: برای اولین بار است که دولت تصمیم گرفته است که گزارش حادثه طبیعی را به اطلاع مردم برساند.

معزی گفت: امروز از دستگاه‌های دخیل در خدمت رسانی به زلزله زدگان سرپل ذهاب خواسته شد تا گزارش‌های خود را ارائه دهند، ما تلاش کردیم تا دستگاه‌هایی را خدمات اصلی را در این زمینه ارائه دادند دعوت کنیم.

نجار در آغاز گزارش خود ضمن قدر دانی از همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی کشور همانطور که در زمان عادی مسئولیت خود را ایفا می کنند، در زمان حادثه هم باید پای کار باشند. حادثه زلزله کرمانشاه بسیار تلخ و گسترده بود.

وی اظهار کرد: این زلزله در قیاس با مخاطرات سال گذشته متفاوت بود. باتوجه به شرایط حاکم، سردی و تاریکی هوا رکورد خوبی در انتقال و خدمات رسانی داشتیم.

نجار بیان کرد: دریافت اطلاعات درباره حادثه و اقدامات در اسرع وقت انجام شد؛ همچنین با توجه به وسعت و گستردگی حادثه، بحث مدیریت بحران همه نیرو‌ها انجام وظیفه می‌کردند.

مدیریت بحران وزارت کشور بیان کرد: بحث انتقال ۷هزار و ۸۱۷ انتقال مجروح با توجه به مسافت کار دشواری بود. تشکیل بیش از ۶۰۰ جلسه مدیریت بحران، امکانات رفاهی، توزیع ۱۰۰ هزار بسته غذایی و اعزام ۱۲۰ اکیپ تامین آب و برق، تامین سوخت و مخابرات استقرار ۱۴۷ کانکس بهداشتی، تانین ۴ هزار چشمه و سرویس بهداشتی، تامین علوفه و پرداخت خسارت دامی از جمله اقداماتی بود که دولت انجام داد. با توجه به وسعت حادثه امدادرسانی در ۷۲ سرعت انجام شد که یک رکورد است.

بازوند استاندار کرمانشاه در ادامه این نشست در گزارش خود با اشاره به وسعت زلزله کرمانشاه و قدرت تخریب آن بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه امدادرسانی کار بسیار دشواری بود. انتقال آسیب دیدگان تا ۱۱ فردا آن روز منتقل شدند که با تقسیم کار درستی که انجام شد این بی سابقه بود.

بازوند گفت: تفاوت دیگر زلزله کرمانشاه در پس لرزه‌های متعددی بود که برخی از آن‌ها به اندازه یک زلزله بودند. نکته دیگر این حادثه به این موضوع بازمی گردد که حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد چشمه‌های آب منطقه به خاطر تکان‌های زیاد بود گل آلود شد؛ البته  خیلی زود زندگی مردم حالت عادی خود را از دست نداد و مردم خیلی زود مشغول کار شدند و باید گفت که فضای مجازی هم در وحدت ملی این زلزله نقش بسزایی داشت.

وی گفت: مردم کرمانشاه به خاطر سابقه‌ای که در تحمل سختی‌ها داشتند به خوبی توانستند این شرایط را تحمل کنند و همکاری خوبی با دولت داشتند. پس از زلزله کرمانشاه در کل حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند که حدود ۶۰ هزار خانه نیاز به تعمیر داشت که اقدامات لازم برای آنها انجام شد. بار مالی این اقدامات برای دولت ۱۰ هزار و۸۸۵ میلیارد تومان بود.

پیوندی رئیس سازمان هلال احمر گفت: از همان لحاظات اولیه وقوع زلزله خدمات رسانی انجام شد. مهم ترین پروتکل ما بخش نجات بود که با هماهنگی بسیار خوبی که با مرکز اورژانس داشتیم در کمترین ساعت ممکن که برای خود رکوردی بود، این کار را انجام دادیم.

رئیس سازمان هلال احمر افزود: تمام تیم های نجات و سگ های جستجو از سراسر کشور به منطقه اعزام شدند. در بخش امداد هوایی بی سابقه‌ترین عملیات امداد و نجات را انجام داد. درمانگاه های اضطراری در جهت کمک به آسیب دیدگان در محل حضور داشتند.

تابش رئیس سازمان مسکن و شهرسازی در ادامه نشست بیان کرد: ما در مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده داشتیم که بخشی تعمیری و باقی احداثی بود. بخش تعمیری به طور کل انجام شد و بخش‌های احداثی هم در حال تکمیل هستند.

وی ادامه داد: ارزش کار ما این بود که با هماهنگی و مدیریت خود مردم و با فعال کردن بازار و اقتصاد آنها نحوه جدیدی از بازسازی را انجام دادیم. همکاری با مردم در طراحی ساختمان ها با رضایت خود افراد صورت گرفت.

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی اظهار کرد: روند بازسازی یک حرکت ترکیبی مردم با دولت بود. نیروهای ما به طور کل در خدمت مردم بودند و به آنها در بازسازی کمک می‌کردند. و باید از مردم به خاطر همراهی و مشارکت تشکر کرد. مسئولان هم سنگ تمام گذاشتند.

تابش تاکید کرد: ما درخصوص اعتبارات مسئله ای نداریم. اگر کمبودی وجود دارد متوجه ماست. هزینه ۳ هزار میلیارد تومان در یک منطقه کار بسیار سختی است. ما خود را خادم مردم می دانیم و منتی سر آنها نداریم.

در پایان گزارش مسئولان به برخی از سوالات خبرنگارن درخصوص اقدامات انجام شده در بازسازی منطقه زلزله زده کرمانشاه پاسخ دادند که در ادامه محورهای آن ارائه شده است؛

بحث امنیت کرمانشاه یکی از سوالات مطرح شده بود که در این باره مسئولان چنین پاسخ دادند: بحث امنیتی آنچنانی در منطقه نداشتیم و خود مردم از خود مراقبت می کردند و تاکنون مشکل امنیتی خاصی مشاهده نشد.

درباره اینکه چه  تصمیماتی درخصوص وضعیت مستاجران اتخاذ شده است مسئولان گفتند: روی سطح شهر یک طبقه برای مستاجران اضافه شده است. اگر بخواهیم برای مستاجران فکری جداگانه بیاندیشیم بهترین کار   ایجاد ظرفیت برای آنها بود. ما نمی توانیم مستاجر را به خاطر زلزله تبدیل به مالک کنیم. این مسئله زمانبر است. کاری که می توان انجام داد اختصاص یارانه بیشتر و کاهش قیمت زمین است. مطمئنیم با وحدتی که میان مردم وجود دارد آنها یکدیگر را یاری خواهند داد.

افکار عمومی و مردم در مورد مستاجران سوال کردند که در پی آن دولت وامی را به آنها اختصاص می دهد تا بتوانند مجوز ساخت را تهیه کنند. در سرپل ذهاب وزارت راه و شهرسازی زمین مورد نیاز برای مستاجران خریداری کرده است که به همراه وام در اختیار مردم قرار گرفته و یا می‌گیرد.

از دانشگاه‌ها درخواست شد در محل حضور داشته باشند تا کل سرپل ذهاب را به لحاظ ساختار بررسی شود. در حال حاضر مسائل فنی خانه های ساخته شده بتوجه بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

چگونگی ادامه روند ارائه خدمات روانشناختی و خدمات رسانی هلال احمر یکی دیگر از محورهای مورد سوال بود که در این باره گفته شد:  تیم‌های روانی در همان ساعات اول وقوع حادثه در زلزله حضور داشتند و اقدامات لازم انجام شد و اعزام این تیمها همچنان به منطقه ادامه دارد. خدمات مورد نیاز در محل انجام می شود و اگر نتوان در منطقه به مسئله رسیدگی کرد به مراکز درمانی منتقل خواهند شد.

درخصوص مشکلات و مسائل بهداشتی به ویژه برای بانوان در منطقه،گزارشی درباره افزایش شیوع بیماری‌های عفونی ارائه نشده و به صورت وسیع، امکانات بهداشتی به طور کامل ارائه شده است  و تمام مردم درمورد مسائل روانشناختی تحت درمان قرار گرفتند.

جمع آوری کمک های مردمی توسط سلبریتی ها یکی از مهمترین سوالات مطرح شده بود، مسئولان در این باره گفتند: برای جمع آوری کمک های مردمی در امور خیریه مشخص می شود که چه کسی این جمع آوری را داشته است. آنچه همواره مورد بحث ما بوده شفاف سازی و با برنامه عمل کردن است. الویت ما بازسازی است و اینکه مردم هر چه زودتر به زندگی عادی خود بازگردند. چاره کار در وهله اول ساخت و ساز است. درخواست ما شفاف سازی است. اگر واقعا نمی خواهند خودشان کار را انجام دهند این کار را به مسئولان و متولیان بسپارند.

موضوع مقاوم سازی بیمارستانها از چند سال پیش مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از بیمارستانها به خصوص در تهران به دلیل قدمت بنا، کمتر قابلیت مقاوم سازی دارند و در برخی مناطق کشور مقاوم سازی چندان مقرون به صرفه نیست و باید بیمارستان جدیدی ساخته شود.

وضعیت فعلی کرمانشاه به لحاظ ساختار قابل قیاس با زمان پیش از زلزله نیست. در حال حاضر علاوه بر بیمارستان موجود، دو بیمارستان دیگر هم توسط خیرین ساخته شده و تعداد مدارس هم افزایش یافته است‌. در بحث اشتغال هم اقدامات و پیشرفت خوبی رخ داده است. در پایان نشست ضمن تاکید بر اقدامات مثبتی که  انجام شد به برخی از ضعف ها و نقایص هم اشاره شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار