به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان Assassin's Creed زمانی رونمایی شد که همه در اواخر سال 2006 منتظر نسخه جدید بازی Prince of Persia بودند. آن دوران یوبیسافت به طور غافلگیر کننده اولین سری بازیهای Assassin's Creed را رونمایی کرد. این عنوان با داشتن قابلیتهای جذابش جای خود را به سرعت میان گیمرها پیدا کرد. این قابلیتها شامل جهانی باز، حرکات پارکور و نبرد های مختلف بودند. در واقع یوبیسافت با این نسخه محدودیتهای بازی Prince of Persia را زیر سوال برد. اولین نسخه این بازی در سال 2007 برای کنسولهای PS3،XBOX360 و PC عرضه شد. در این گزارش قصد داریم این نسخه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.
در ابتدا به صورت کوتاه و خلاصه کلیتی از این عنوان ارائه میدهیم. شخصیتی که شما با آن در بازی حضور دارید یک فرد عرب به نام الطائر میباشد. در ابتدای بازی این مرد در محضر استادی به نام المعلم پرورش پیدا میکند. در روند رشد، او به مکانهای مختلفی برای ماموریت فرستاده میشود. این مکانها شامل شهرهایی چون اورشلیم، دمشق و ... هستند. در زمان عرضه این عنوان جهانی باز و بدون محدودیت برای گیمرها بسیار جالب بود. گشت زنی در اطراف شهرهای مختلف، درگیری با سربازان و انجام کارهای متنوع در سطح شهر جذابیتهای خاص خود را برای گیمر ها داشت.
به طور کل اگر بخواهیم درباره گرافیک این بازی صحبت کنیم باید از یک کلمه استفاده کنیم: بینظیر. این بازی در زمان خودش از گرافیک بینظیری برخوردار بوده است. از جذابیتهای داستان Assassin's Creed نباید غافل شد. هدف نهایی کاراکتر بازی، الطائر، پیدا کردن جسمی به نام سیب عدن است. این جسم قابلیتهای جادویی دارد. در عصر حاضر یک شرکت فردی به نام دسموند مایلز را با استفاده از دستگاه منحصر به فردش به گذشته میبرد تا این سیب عدن را پیدا کند. Assassin's Creed در طول دوران جنگ صلیبی سوم در سال 1191 میلادی رخ میدهد.
این بازی بین دو بازه زمانی حال و گذشته است. شخصیتهای مربوطه از طریق استفاده از خاطرات متناوب در مسیر داستان قرار میگیرند. این قسمتهای مسدود شده در بازی فصلهایی از زندگی الطائر است که دزموند میتواند از طریق هماهنگ سازی، به آنها دسترسی داشته باشد. اما چون قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن دستگاه موجب توهم میشود (که در بازی از آن با نام اثر خونریزی یاد میشود) او مجبور است بین خاطرات بماند و برای باز کردن خاطره مسدود شده بعدی صبر کند.
در زمانهایی که این فرد بیرون از دنیای حشاشیان است، بازیکنان کاراکتر دزموند را کنترل و بخش کوچکی از آزمایشگاه Abstergo را کشف میکنند. در ضمن او با لوسی، یکی از محققان، ارتباط برقرار می کنند. بعضی وقتها هم کامپیوتر وارن ویدچ را بررسی میکنند و یا با آنها صحبت میکنند. دزموند اغلب انگیزه های Vidic و بحث های فلسفی را بین دو موضوع مطرح میکند.
به همین ترتیب، الطائر، انگیزههای استاد المعلم و کسانی که در مسیرش قرار گرفتهاند، بررسی میکند. همان طور که بازی در حال پیشرفت است، الطائر برای قتل 9 نفر از المعلم دستور میگیرد. همه این افراد به گفته المعلم شرور و بیرحم هستند و باید کشته شوند. الطائر پس از شنیدن آخرین جملات کسانی که به قتل میرساند سرگردان میشود زیرا آخرین جملات آنها چیزی نیست که به او گفته شده است. این افراد اعتقادی به ظلم و ستمی که به مردم روا میداشته اند، نداشتند. این مسئله باعث میشود این فرد به اعتقاداتش شک کند. فلسفه این بازی هم همین است.
گیمپلی Assassin's Creed شامل بالا رفتن از ساختمانها، راه رفتن روی پشت بامها، یکی شدن با جمعیت و درگیر شدن و مبارزه با دشمنان است. اگر چه بسیار جذاب است که دشمنان خود را از پای در بیاورید اما Assassin's Creed ظاهرا یک بازی پنهانی است و باید بعضی از ماموریتهای آن را بدون دیده شدن انجام دهید. اگر در زمان انجام ماموریتی توسط نگهبانان دیده شوید، آنها ابتدا به شما هشدار میدهند و در نهایت شما را تعقیب خواهند کرد. برای این که از خط دید نگهبانان فرار کنید، میتوانید خود را در پشتههای یونجه که در اطراف شهر قرار گرفته اند، پنهان کنید یا روی نیمکت در میان دیگران بنشینید یا حتی به بالای ساختمانها رفته و در مخفیگاهها قایم شوید. در عکس زیر یکی از مخفیگاهها را مشاهده میکنید.
یک پرش خاص در این عنوان وجود دارد که شما با آن میتوانید از بالای ساختمانها به درون یونجهها بپرید تا در آن مخفی شوید. نام این حرکت "جهش ایمان" است.
ساختمانهای بلند دارای نقاطی هستند که از آن جا بازیکن میتواند سطح شهر را مشاهده کند و نقشه بازی را دقیقتر کند. به این حرکت چشم عقاب یا Eagle Eye میگویند.
مکانیزم آزاد و بالا رفتن از دیوارها به قدری ساده است که اجازه میدهد بازیکن با نگه داشتن دکمه بدود و از سطوح مختلف مانند جعبه، دیوار، نردبان و ... گذر کند. الطائر میتواند از هر سطحی به غیر از دیوارهای خارجی شهر بالا رفته و از آن عبور کند.
جنبه های دیگر گیمپلی عبارتند از: انجام مسئولیتهای جانبی (Side Quest)، استراق سمع و یا تهدید کردن افراد از طریق کتک زدن آنها برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر. بازیکن میتواند با بعضی گروههای مردمی با فشار دادن یک دکمه یکی شود تا نگهبانها او را گم کنند. با استفاده از قابلیت Eagle Vision میتوانید به راحتی هدف خود را دنبال کنید. بازیکن همچنین میتواند از یک شهر به شهر دیگر سفر کند. در هنگام سفر میان شهرها دشمنان بسیار برای کشتن شما مشتاق هستند اما بازیکن هنگام سفر میان شهرها میتواند از اسب استفاده کند که به او اجازه میدهد سریعا فرار کند.
در مبارزات شمشیری، الطائر میتواند روی یک دشمن متمرکز شود اما میتواند همزمان حملات ورودی از سوی دشمنان دیگر را مسدود کند.
تیغه پنهان یک سلاح است که برای کشتن بدون سر و صدا طراحی شده است. این سلاح برای قرنها توسط گروه برادران Assassin استفاده میشده است. این تیغه در زیر آستین لباس پنهان میشود. مکانیزم آن به گونهای است که اجازه میدهد تیغه را از زیر آستین به راحتی خارج کنیم و یا به عقب بکشیم و پنهانش کنیم. در دوران الطائر، حشاشیان برای درست خارج شدن تیغه، انگشت حلقه خود را میبریدند. در این بازی، بازیکنان میتوانند از عقب به اهداف نزدیک شوند و از تیغه پنهان برای کشتن خاموش استفاده کنند. شما میتوانید هدف را از جلو به قتل برسانید اما این باعث شک سریع نگهبانان میشود. نگهبانان اطراف، وضعیت را بررسی خواهند کرد یا بازیکن را تعقیب خواهند کرد تا او را درگیر مبارزه کنند.
همان طور که گفته شد در طول بازی شما با ماموریتهای اصلی و ماموریتهای جانبی رو به رو میشوید. در این کلیپ الطائر یکی از ماموریتهای جانبی را انجام میدهد. شما در شهر بعضی اوقات صدای کمک خواهی بعضی از روستاییان را میشنوید که از سوی سربازان اذیت میشوند. کمک کردن به این افراد جزو ماموریتهای جانبی شماست. شما باید به آن محل نزدیک شوید، با سربازان مبارزه کنید و همه را از پای درآورید. بعد از نجات دادن هر کدام از این افراد، گروهی از روستاییان با شما هم پیمان شده و به شما در فرار کردن از دست نگهبانان کمک میکنند. در ادامه کلیپ یکی از این ماموریتهای جانبی را مشاهده میکنید:
بیشتر بخوانید:عناوین پلیاستیشن۱ که میخواهیم ریمستر شوند/ قسمت اول
گزارش از مصطفی عسگری
انتهای پیام/