دهقانی‌نیا اعلام کرد مشکل اتصال گمرک و ناجا برای گوشی‌های مسافری حل شده اما استعلامات قابل استناد نیست، چراکه در آنها امضای دیجیتال رعایت نشده است.

گمرک استعلام کند، اما استناد نه!به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، که از اردیبهشت ماه سال جاری با هدف حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای قانونی کلید خورد، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، فعال خواهند شد.

پس از اجرای این طرح رجیستری موبایل، در حالی که قرار بود سامانه اظهارنامه پرداخت حقوق گمرکی موبایل مسیر ورود یک موبایل به ازای هر مسافر در سال باشد اما موجب شده بود محموله‌های بزرگ گوشی‌های غیرمسافری به نام مسافری و با پرداخت حق گمرکی وارد کشور شوند و به این صورت دیگر قاچاق محسوب نشده و قانونی هستند. 

علت بروز این مشکل عدم اتصال سامانه‌های ناجا و گمرک است که موجب می‌شود احراز اصالت پاسپورت در سفر برای گمرک غیرممکن شود و قرار بود با برقراری این اتصال، ثبت گوشی‌ قاچاق در سامانه مسافری متوقف شود که اجرای این طرح در نیمه مهرماه، با هدف تامین کالا در بازار یک هفته به تعویق افتاد.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند روز پیش اعلام کرد که سه نهاد گمرک، وزارت صمت و ارتباطات توسط سامانه همتا به یکدیگر متصل شده‌اند و مشکلات فنی در حوزه اتصال برخط این سامانه‌ها حل شده و گوشی‌های تلفن همراه بعد از اربعین (8 آبان) با شماره گذرنامه و شماره مسافری وارد می‌شوند.

اما در چند روز اخیر برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که بررسی‌هایشان نشان می‌دهد که این مشکل هنوز برطرف نشده و در شیوه ثبت گوشی تلفن همراه اصلاحی صورت نگرفته و گوشی‌های غیرمسافری به نام مسافری همچنان ثبت می‌شوند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و سخنگوی طرح رجیستری تلفن همراه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: در ابتدا تأکید کنم که عبارت "قاچاق گوشی مسافری" که توسط برخی از رسانه‌ها بیان می‌شود، کاملاً غلط است؛ در حال حاضر هیچ گوشی تلفن همراهی وار کشور نمی‌شود، مگر اینکه حقوق گمرکی را پرداخت کرده باشد. اما در رابطه با برقراری اتصال بین گمرک و ناجا، در حال حاضر وب‌سرویس مربوطه ارائه می‌شود و گمرک می‌تواند از ناجا استعلام بگیرد و متوجه شود که چه کسی مسافر هست و چه کسی مسافر نیست.

گمرک استعلام کند، اما استناد نه!

وی ادامه داد: اما مشکل اینجاست که پس از استعلام، امکان استناد به آن استعلام وجود ندارد؛ به این دلیل که این اقدام با رعایت امضای دیجیتال صورت نگرفته است. در واقع ارسال پکیج داده‌ی ناجا به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان سامانه همتا مشمول امضای دیجیتال نشده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز در رابطه با خلاء قانونی عدم‌ معافیت گمرکی برای گوشی‌های تلفن همراه اتباع خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشوری که می‌خواهند بیش از یک ماه در ایران اقامت داشته باشند، اظهار داشت: همانطور که وزیر ارتباطات گفتند، برای ما و سامانه همتا امکان اجرای معافیت گمرکی برای گوشی‌های تلفن همراه اتباع خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد اما درباره اینکه آیا باید این معافیت صورت بگیرد یا نه؛ خود دوستان گمرک باید نظر دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار