به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم،امروز نهم ربیع الاول ، روز ولایت عهدی حضرت مهدی (عج) است. آن حضرت می آید و با آمدنش پناهی برای بی پناهان و رنج دیدگان جهان خواهد بود، پرچم عدالت را در سرتاسر گیتی به اهتزاز در می آورد و گام های عدالت گسترش، هیمنه استکبار را درهم می شکند.
معنویت که عنصر گمشده عصر حاضر است، با ظهور مصلح کل، در زندگی بشریت جاری می شود و جانی تازه به کالبد خشکیده بشر دمیده می شود؛ مسلمانان باید با مطالعه سیره و مکتب اهل بیت(ع) به بصیرت و معرفت درستی نسبت به منجی بشریت برسند و زمینه های ظهور را فراهم کنند تا در پرتو دین توحید و عدالت زمینه اقتدار و برتری دین الهی را در سرتاسر جهان رقم بزنند.
ظهور منجی یک حقیقت قرآنی است و اراده الهی و سنت پروردگار بر آن تعلق گرفته است تا مستضعفان وارثان زمین شوند.
پیامبر اسلام(ص) نیز درباره منجی آخرالزمان می فرمایند: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند، همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.»
قرآن کریم در آیه پنج سوره قصص آمدن منجی را این گونه بشارت می دهد: « ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آن ها [بنی اسرائیل] بیم داشتند، نشان دهیم.»
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س)گفت: یکی از دلایل غیبت امام عصر(عج)، امتحان شیعیان و پیروانی است که به امامت حضرت معتقد هستند تا مشخص شود چه میزان اهل صبر و تحمل می باشند.
وی با بیان این که آگاهی مردم نسبت به مقام و جایگاه امام(عج) از دیگر دلایل غیبت است، عنوان کرد: مردم باید آگاه باشند که اگر خداوند 11 امام را فرستاده و آن بزرگواران در انظار و کنار مردم بودند، ولی مردم قدرشناسی نکردند و به همین دلیل امام دوازدهم در پرده غیبت است.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی اضافه کرد: غیبت اختصاص به حضرت مهدی(عج) ندارد و بسیاری از پیامبران گذشته هم در زندگانیشان غیبت داشتند، به این معنا که مدتی از اصحاب خودشان دور بودند و یکی از ویژگی های امام زمان(عج) این است که سنت های انبیا هم درباره ایشان جاری است.
فلاحی تصریح کرد: حاکمان عصر دنبال این بودند که بدانند جانشین امام عسکری(ع) کیست و او را به شهادت برسانند و به همین دلیل ترس بر جان امام بود و امام عصر (عج) در پرده غیبت قرار گرفتند.
وی ادامه داد: غیبت باعث می شود مردم بیشتر قدر امام را بدانند.
وی افزود: در روایات هم اشاره شده که از امامان معصوم(ع) پرسیده اند که علت غیبت چیست؟ فرموده اند، می ترسیم که او را به شهادت برسانند.
معاون حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که دوره غیبت دوره پاک شدن انسان ها و جامعه از بدی ها و بدهاست،گفت: غیبت یک امر الهی است و فقط خداوند می داند علت و حکمت اصلی این امر چه چیزی است، شاید خداوند هم به وسیله غیبت آزمایش و امتحانی برای همه قرار دهد و ببیند افراد به چه میزانی در راه او و اولیای او اهل صبر، تحمل، مقاومت و اجرای دستورات الهی هستند.
وی با بیان این که در پرده غیبت بودن به معنای حضور نداشتن نیست،بیان کرد: امام حاضر است منتها دیده نمی شود، غیبت با عدم حضور فرق می کند، وقتی می گوییم امام غایب است معنایش این نیست که حضور ندارد.
فلاحی ادامه داد: امام عسکری(ع) مراقبت خاصی از وجود حضرت داشتند و ایشان را به افراد خاصی نشان می دادند و در مجلسی که 40 تَن از اصحاب خاص حضور داشتند، امام عسکری(ع) ایشان را نشان داده است.
انتظار حضرت مهدی(عج)، انتظاری سازنده است
معصومه ظهیری مشاور استاندار قم در امور زنان و خانواده ،گفت:انتظار فرج حضرت مهدی(عج)، انتظاری سازنده و رو به رشد و کمال است.
وی عنوان کرد: حکومت مهدوی حکومت کامل عدل الهی روی زمین خواهد بود و هدف از غیبت امام زمان(عج) بلوغ فرهنگی و عقلانی مردم برای پذیرش امام(عج) است.
وی ادامه داد: آمادگی پذیرش حکومت مهدوی و تربیت مدیران مسئولیت پذیری که تحمل عدل و اصلاحات زمان را داشته باشند از دیگر اهداف غیبت امام مهدی(عج) است.
ظهیری افزود: غیبت امام زمان(عج) غیبتی برای زمینه سازی برای حکومت و تربیت نسل صالح می باشد.
وی یادآورشد: کمال حکومت مهدوی در حکومت نیمه کاره علوی تحقق پیدا می کند، بنابراین مستضعفان زمین، وارثان زمین می شوند و بلوغ، پذیرش و کمال باید در جهانی ایجاد شود که فریادرسی بیاید.
ظهیری اشاره کرد: حضرت حجت(عج) از نظرها پنهان شد تا جان امام حفظ شود و آخرین وصی زمانی ظهور نماید که آخرین تحولات پیام رسانی و کمال دین اتفاق افتاده باشد.
وظیفه شیعه در عصر انتظار مقاومت در مسیر حق است
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی استاد عالی حوزه علمیه قم ،گفت: وظیفه شیعه در عصر انتظار بازسازی فکری و اخلاقی و مقاومت در مسیر حق است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی عنوان کرد: این ایستادگی به معنای ایستادگی خشک و نسنجیده نیست، بلکه ایستادگی عاقلانه و حکیمانه مدنظر است که در این راستا باید با جهان در ارتباط باشیم.
وی با اشاره به این که باید دستورات حکیمانه مکتب اهل بیت(ع) را مطرح کنیم،اضافه کرد: نمی توانیم در انزوا زندگی کنیم و اهل مذاکره و گفت و گوی بین المللی نباشیم، مکتب اهل بیت(ع) مکتب گفتمان بود، به شرق و غرب می رفتند و سفیر و نماینده می فرستاندند.
وی یادآورشد: ما به اندیشه جهان کار داریم، با آن ها حرف داریم، آن ها را قانع می کنیم و از حق خود دفاع می کنیم، در عین حال هم باج نمی دهیم و این حرکت که منطق، دانایی و حکمت می طلبد که باید در خود ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب برای جوانان اروپا نامه می نویسند، دولت، وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزه علمیه و مجامع دانشگاهی باید عرصه گفت و گوی بین المللی را فتح کنند.
دهسرخی ادامه داد: گفتمان مهدویت، جهان شمول است و کسی که این گفتمان را دارد نمی تواند خود را داخل ایران حبس کند.
دهسرخی با تاکید بر این که انتظار فرج هزینه دارد، گفت: گشایش بدون زحمت نمی شود و اگر انسان نخواسته باشد رنج سفر را تحمل کند، مقصد بار نمی رساند و باید خودشان را سختی ها و مشکلات را آماده کنند.
وی افزود: همانطور که وعده داده اند پیروان حضرت مهدی(عج) در گشایش هستند، ولی استقامت، صبوری، آگاهی، دین شناسی و بصیرت می خواهد.
عضو شورای جامعه المصطفی با اشاره به این که دشمنان با استفاده از اینترنت و ماهواره همیشه علیه اندیشه شیعیان ایجاد شبهه می کنند، تاکید کرد: همه اقشار به ویژه دانشجویان و طلاب باید از متن کتاب و سنت جواب های قانع کننده و محکم در مقابل حرف های آن ها پیدا نمایند.
وی بیان کرد: وظیفه دیگر شیعیان در زمان غیبت، همان چیزی است که امام عسکری(ع) در نامه به علی بن حسین بن بابویه قمی گفتند، در بعد اعتقادی باید اعتقادات خود را محکم کنیم، دچار شک و شبهه نشویم و از ابهامات و سوالات واهمه نداشته باشیم.
وی افزود: مکتب تشیع در برابر همین ابهامات و ایرادهایی که وارد شده، تقویت شده و رشد کرده است، زیرا پایه های این مکتب محکم است.
پیروان ادیان الهی معتقدند انسانی صالح جهان را پر از عدل و داد می کند؛ این اعتقاد در تشیع جامع تر است و شیعیان اعتقاد دارند انسانی آسمانی و معصوم از فرزندان پیامبر(ص) برای نجات بشریت ظهور خواهد کرد.
انتظار فرج، امید رهایی از ظلم و جور را در شیعیان زنده نگه داشته و همه پیروان این مذهب در انتظار شنیدن نوای «الا یا اهل العالم انا بقیه الله» می باشند؛ فریادرسی از تبار پیامبر اسلام(ص) و سلاله ای از فرزندان فاطمه زهرا(س) که همه امامان معصوم(ع) آمدن او را بشارت داده اند.
انتهای پیام/ح