سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به اقدامات سعودی‌ها در قبال یمن و همچنین جنایت آنان علیه روزنامه‌نگار عربستانی، گفت عربستان در گسترش ترور در جهان در رتبه اول است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه امریکن کانسروتیو، سناتور رند پال در سخنرانی در پنجمین کنفرانس سالانه محافظه‌کاران آمریکا گفت: عربستان سعودی در اشاعه ترور در صدر جدول قرار دارد.

سناتور ایالت کنتاکی با اعلام اینکه جنگ یمن یک فاجعه است، نقش عربستان سعودی در خاورمیانه را نقشی سراسر مخرب نامید. او یادآور شد ریاض ۱۰۰ میلیارد دلار را صرف اشاعه وهابیت افراطی در سرزمین‌های دور دست حتی تا کشور اندونزی کرده است و به تامین مالی مدارسی پرداخته است که به تدریس دشمنی در کشور‌های مانند پاکستان و هند می‌پردازند.

او در این‌باره گفت: طالبان از سعودی‌ها پول گرفته‌اند، گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه که یک سعودی عضو خانواده سلطنتی ۲۶۷ میلیون دلار چک به طالبان داده بود. هیلاری کلینتون در یک سندی که فاش شد، گفته که عربستان سعودی یک نیروی مهم در زمینه تامین مالی «تروریست‌های سُنی» در سراسر جهان است.

این سناتور آمریکایی در ادامه گفت: اگر از من درباره بدترین کشور در اشاعه نفرت و تلاش برای ایجاد تروریسم در سراسر دنیا بپرسید، پاسخم عربستان سعودی خواهد بود.

او با اشاره به نقش سعودی‌ها در حمله تروریستی ۲۰۰۱ نیویورک گفت: این ایران نبوده که با گذر از اقیانوس‌ها به ما ضربه زده، حدس بزنید که چه کسی چنین کاری کرده است. ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) یادتان می‌آید؟ خاطرتان هست که ربایندگان (هواپیماها) چه کسانی بودند؟

پال درباره اینکه آیا او تمایلی به پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام دارد، گفت مایل است این مسئله مدنظر قرار بگیرد. او گفت اعتقادی به این حرف‌ها ندارد که رفتار ایران مستحق قطع تمامی مذاکرات با این کشور و اعمال تحریم‌های فلج کننده و سخت دیپلماتیک علیه آن است.

او به نفوذ سعودی‌ها در کنگره آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: یک رای‌گیری مستقیم درباره یمن وجود ندارد چرا که آن‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند.

این سناتور آمریکا افزود: وقتی که پامپئو به سعودی‌ها گفت باید به بمباران مناطق غیرنظامی در یمن پایان دهید، آن‌ها دو هزار بمب در مناطق غیرنظامی الحدیده ریختند. آن‌ها پیغام ما را دریافت نمی‌کنند، اگر ما می‌خواهیم به آن‌ها پیغامی رسا و واضح بفرستیم، باید به آن‌ها بگوییم که دیگر سلاحی به شما نمی‌دهیم.

پال در بخش دیگری از اظهاراتش به روابطه واشنگتن و مسکو پرداخت و «سندروم دیوانگی دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا را مانعی بر سر راه آن دانست. او افزود حتی اگر ترامپ قصد بهبود روابط آمریکا و روسیه را داشته باشد، نمی‌تواند، زیرا فشار از سوی دموکرات‌های بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار