در سال‌های اخیر قاچاق صنایع دستی معضلی بود که همواره دغدغه‌ اصلی صاحبان این حرفه محسوب می‌شد اما نوسانات ارزی اخیر باعث شد دست صنایع قاچاق از این بازار کوتاه شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با گشتی در میدان نقش جهان و حجره‌های رنگارنگ هنرمندان باذوق اصفهانی، از فرش و گلیم صد رنگ گرفته تا  کوزه‌های سفالی آب و ظروف مسی، نقاشی‌های مینیاتور روی طاقچه و قاب خاتم روی دیوار،  همه و همه کار دست هنرمندان را در ذهن ها تداعی می‌ کند.

متاسفانه در سال‌های اخیر کالاهایی مشابه صنایع دستی  به صورت قاچاق وارد شده است که  با قیمت کمتری نسبت به صنایع دستی داخلی به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که با صادرات این صنعت می‌توان علاوه بر معرفی فرهنگ و هنر کم نظیر هنرمندان ایرانی به جهان، رنگ و روی دوباره به اقتصاد کشور ببخشیم؛ چرا که ارزآوری و رشد اقتصادی از ملزومات این زمان است.

نوسانات ارزی قاچاق صنایع دستی را کمرنگ کرده است/خلاقیت در تولیدات هنری راهکار رونق صنایع دستی

بررسی موضوع صنایع دستی قاچاق دستمایه‌ای شد تا حال و روز بازار صنایع دستی را از رئیس اتحادیه صنایع دستی پرس‌و‌جو کنیم.

عباس شیردلی رئیس اتحادیه صنایع دستی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان اینکه کالاهای قاچاق بیشتر از کشورهای ترکیه، چین، هند و پاکستان است، عنوان کرد: تقریبا صنایع دستی قاچاق در بازار نسبت به گذشته بسیار کم شده است و بیشتر در اطراف میدان نقش جهان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به قیمت کنونی ارز ، تصریح کرد: در مقطعی که قیمت دلار کمتر بود، ورود اجناس قاچاق برای تعدادی افراد سودجو مقرون به صرفه بود و کالای قاچاق وارد می‌شد.

شیردلی با تاکید بر فرهنگ‌سازی مردم و شناساندن کالای داخلی از جنس خارجی و قاچاق اظهار کرد: در بعضی موارد کالاهای قاچاق به اسم صنایع دستی داخلی به فروش می‌ رسد در حالی‌ که اگر مردم قدرت بازشناسی این کالاها را از یکدیگر داشته باشند، قطعا از صنایع دستی هنرمندان ایرانی حمایت می‌کنند.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی داخلی و قاچاق اشاره کرد و گفت: کالاهای قاچاقی کشف شده در معرض دید شهروندان  و مورد مقایسه آنها با صنایع دستی خودمان قرار گرفت و مردم تفاوت کالاهای قاچاق را از صنایع دستی اصیل ایرانی در یافتند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی ضمن بیان کاهش خرید صنایع دستی از سوی مردم و گردشگران خارجی عنوان کرد: حضور گردشگران خارجی به دلیل روبه پایان بودن فصل گردشگر و هم‌چنین  کاهش قدرت خرید مردم  متاسفانه استقبال چندانی برای خرید صنایع دستی صورت نمی‌گیرد.

شیردلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بسته‌بندی اظهار داشت: صنایع دستی با بسته‌بندی‌‌های متنوع که در واقع دو هنر به صورت یک‌جا عرضه می‌شود،‌می‌تواند در فروش این صنایع ارزشمند تاثیر‌گذار باشد و در بازارهای خارجی نیز خریدار داشته باشد‌.

وی افزود: نوسانات قیمت ارز از زمان دریافت سفارش تا ارسال کالا عمده مشکل ما برای صادرات است چرا که تاجر هر روز با قیمت‌های متفاوت ارز مواجه می‌شود و در این شرایط، امکان دریافت تفاوت قیمت را از کشورهای خارجی ندارد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: این شرکت‌ها توانسته‌اند با تبلیغات گسترده در صفحات مجازی، صادرات صنایع دستی را رونق بخشند و تعادل ایجاد کنند.

نوسانات ارزی قاچاق صنایع دستی را کمرنگ کرده است/خلاقیت در تولیدات هنری راهکار رونق صنایع دستی

کمبود مواد اولیه عمده مشکل هنرمندان مس‌گری

شیردلی ضمن یادآوری مشکلات بعضی از کارگاه‌های صنایع دستی مثل مس‌گرها در تامین مواد اولیه عنوان کرد: مواد اولیه این صنعت از معدن مس سرچشمه تامین می‌شد که با تغییر سمت و سوی تولیدات ، این صنعت با مشکل مواجه شده و منجر به تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی شده است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین در تامین مفتول برنجی که در ماه حدود 5 تا 7 تن مورد نیاز است نیز با مشکل مواجه هستیم  واز ابتدای امسال، تنها 3 تن به بازار تزریق شده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی با ابراز امیدواری به تامین ورق‌های مس و برنج از مس باهنر اظهار داشت: درقالب قرارداد جدید، مقرر شده با قیمت کنونی ارز این مواد اولیه تامین شود.

واحدهای نقره کار ، نقره داغ شده اند

شیردلی افزایش قیمت اولیه نقره و کاهش قدرت خرید مردم را عمده مشکل برشمرد و گفت: افراد فعال در این حوزه از 7000 نفر به حدود300 نفر کاهش یافته و باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی این صنف شده است.

وی به دیگر مشکل این صنف اشاره کرد و گفت: قوانین صادرات و واردات اصلاح نشده از دیگر مشکلات نابودی این صنعت است. واردات نقره مانند طلا بدون تعرفه گمرکی و عوارض و مالیات صورت نمی‌گیرد و با 5 درصد تعرفه وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی عنوان کرد: با اصلاح قوانین واردات و آزاد شدن صادرات می‌توان این هنر را از وضعیت نابسامان کنونی رهایی بخشید.

نوسانات ارزی قاچاق صنایع دستی را کمرنگ کرده است/خلاقیت در تولیدات هنری راهکار رونق صنایع دستی

اصلاح قانون ، شاه کلید رونق این صنعت

وی در پایان با تاکید بر نقش نظارتی مسئولان تصریح کرد: امیدواریم مسئولان به اهمیت صنایع دستی پی ببرند و دولتمردان  حداقل برای حفظ کارگاه های و صادراتآن تلاش کند و اصلاح قوانین ، کمترین کاری است که  انتظار می‌رود.

ایرج سلطانی، کارشناس و فعال حوزه تحقیقاتی صنایع دستی وضعیت کنونی و راهکار افزایش فروش صنایع دستی را این گونه تشریح می کند.

 با سرمایه‌گذاری اندک برای توسعه صنایع دستی می‌توان از بحران‌های اقتصادی این صنعت  عبور کنیم.

وی افزود: برتری صنایع دستی نسبت به سایر حرفه‌‌ها، قابلیت استقرار آن در شهر و روستا است ( حتی به عنوان مشاغل خانگی ) می تواند منبع درآمد دومی برای روستاییان محسوب کرد.

کارشناس و فعال حوزه تحقیقات صنایع دستی با بیان اینکه تنها مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی کافی نیست، اظهار کرد: خلاقیت شاخص  مهمی است که چاشنی کار هنرمندان شده تا در ترکیب با مواد مختلف فیزیکی، اثر بی‌نظیر هنری تولید شود.

مسئولان بر قیمت گذاری نظارت کنند

سلطانی اضافه کرد:  نظارت بر قیمت‌گذاری یکی از مطالبات جدی تولیدکنندگان این صنعت است.

وی اهمیت در تنوع تولیدات هنری را یکی از دلایل افزایش فروش دانست و گفت: هنرمندان با تنوع در تولیدات با استفاده از رنگ و نقوش متفاوت و کاربردی ساختن صنایع دستی در زندگی روزمره می‌توانند رغبت مردم را در خرید صنایع دستی افزایش دهند.

صنایع دستی هنری است که زبان گویای فرهنگ و هنر گذشته ماست و از دیرباز وظیفه حفظ و حراست از این اصالت ماندگار به ما و آیندگان سپرده شده است؛ اما متاسفانه با افزایش کالاهای ماشینی که از ذوق و خلاقیت هنرمند ایرانی تهی است، نمی‌توان نام صنایع دستی را به آن اطلاق کرد.

از طرف دیگر کشورهای خارجی با تولید صنایعی که بی‌شباهت به صنایع دستی ما نیز نیست، سعی دارند تا بازار این صنعت مهم و متمدن در کشور ما را به دست‌ گیرند؛بهتر است با نظارت مسئولان و مدیریت دلسوزان این حوزه بیش از پیش برای نجات این صنعت که گره مشکلات اقتصادی و نرخ بالای بیکاری را باز می‌کند، تلاش کنیم.

 

انتهای پیام /س

گزارش از نعیمه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار