پیش بینی می‌شود صادرات بید قرمز محلات از مرز ۷ میلیون دلار عبور کند.

صادرات ۷ میلیون دلاری بید‌ قرمز از محلاتبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، برداشت بید‌های قرمز منحصر به فرد روستای بزیجان شهرستان محلات در جنوب شرق استان مرکزی آغاز شده و پیش بینی می‌شود صادرات این محصول از مرز ۷ میلیون دلار عبور کند.

بید قرمز گیاهی بوته‌ای که تا ۲  دهه پیش به عنوان هیزم در بخاری خانه‌ها سوزانده و برای گرم کردن استفاده می‌شد چند سالی است به همت یک کارآفرین محلاتی به کالای با ارزش صدادراتی تبدیل شده است.

سلطان محمدی کارآفرین محلاتی حدود ۲۰ سال پیش برای درمان عارضه شیمیایی به اروپا می‌رود و با مشاهده اشتیاق بازار آنجا برای بید‌های قرمز تصمیم به صادرات این گیاه می‌کند.

امسال ۸۰ هکتار از اراضی روستای بزیجان به کشت بید قرمز اختصاص یافت و پیش بینی برداشت تا پایان فصل برداشت حدود ۳۰۰ تن محصول تولید شود.

سلطان محمدی در مرحله اول ۲۰۰ کیلو بید قرمز را که در بخاری‌ها سوزانده می‌شد صادر کرد و با حمایت از کشاورزانی که به کشت این گیاه می‌پرداختند اکنون سالانه بیش از ۲ و نیم تن محصول صادر می‌کند.

اشتغالزایی ۱۵۰ نفری تویدات بید قرمزدر محلات

این کارآفرین محلاتی با بیان اینکه، کاشت، داشت و برداشت بیدقرمز برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است گفت:: هر شاخه بیدقرمز نیم دلار در بازار‌های اروپا، ژاپن، چین و آمریکا فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه با روش‌های علمی از آفت بذر این گیاه جلوگیری شده است، از طرح توسعه این گیاه خبر داد و گفت: با اجرای این طرح برای هزارو ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.