مجهز بودن اورژانس کشور در حادثه کرمانشاه به برکت اربعین/ تاثیر قابل توجه حمایت روانی در فرایند درمانکولیوند گفت: در مواقع بحرانی فشار‌های شبکه‌های اجتماعی قدرت مدیریت را از مسئولان سلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در نشستی که امروز با موضوع آموخته‌های زلزله کرمانشاه در دانشگاه توانبخشی و بهزیستی برگزار شد درباره سیر اتفاقات امداد‌رسانی در هنگام زلزله گفت: ساعات کوتاهی از شب گذشته بود که از شبکه اورژانس متوجه زلزله‌ای در محدوده کرمانشاه شدیم، رسانه‌ها مرتب تأکید داشتند زلزله در مرز ایران و عراق اتفاق افتاده و بیشتر زلزله در سمت عراق بوده، پس از تماس با سر پل ذهاب متوجه شدیم زلزله ایجاد شده باعث تخریب بیمارستان‌های منطقه شده است.

لزوم حضور مسئولان در محل حادثه

وی بیان کرد: پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دکتر هاشمی بنا شد تا شخصا در منطقه حضور داشته باشم، تجربه ثابت کرده اگر مسئولین به عنوان نیروی عملیاتی در محل حضور داشته باشند بهتر عمل می‌کنیم تا به مدیریت از داخلی e o c بپردازیم، ضمن اینکه فشارهای شبکه‌های اجتماعی قدرت مدیریت را از مسئولین سلب می کند.

کولیوند ادامه داد: در حین حرکت به سمت محل حادثه هماهنگی‌های لازم انجام شد تا تمام آمبولانس‌ و اتوبوس آمبولانس‌هایی که برای اربعین در مرز مهران مستقر بودند به سمت کرمانشاه باز گردند، همچنین هماهنگی‌هایی با مسئولین ارتش سپاه و سازمان پدافند غیرعامل انجام دادیم تا به یاری ما برای امدادرسانی بپردازند.

سرپرست اورژانس کشور گفت: از آنجا که قدرت زلزله بالای ۷ ریشتر بوده و باعث تخریب ساختمان بیمارستان شده بود، بسیار احتمال می‌دادیم تعداد تلفات بالا باشد، پس باید بسیج عمومی بین دستگاه‌ها شکل می گرفت تا بهترین امداد رسانی را داشته باشیم.

لزوم اطلاع رسانی سریع و دقیق در حوادث

وی ادامه داد: نزدیکی نیروهای ما به محل حادثه باعث شد تا در حدود یک ساعت الی یک ساعت و ۲۰ دقیقه تعداد زیادی از نیروها اورژانس به محل رسیده و در همین حین مرتب با رسانه ها مصاحبه می‌کردیم، چرا که اعتقاد داریم هرچه اطلاع رسانی سریع تر و دقیق تر باشد، بهتر است.

کولیوند تصریح کرد: نیروهای اورژانس بلافاصله پس از رسیدن به محل شروع به امدادرسانی کردند، علی‌رغم ریزش کوه و ترافیک ایجاد شده دست از تلاش برنمی‌داشتند، خود مردم نیز در ساعات اولیه به خوبی کمک کردند و این امر باعث شد تا تعداد تلفات حادثه کاهش پیدا کند.

وی افزود: با توجه به تخریب بیمارستان‌ها، هماهنگی‌های لازم با اردوگاه ابوذر که در نزدیکی محل قرار داشت، انجام شد، ابتدا مصدومان به درمانگاه این قسمت منتقل شده و پس از پایدار شدن شرایط بیمار به مراکز درمانی شهرهای اطراف فرستاده شوند؛ با توجه تاریکی هوا در ساعات اولیه امکان امدادرسانی هوایی در ساعات اولیه وجود نداشت اما به محض روشن شدن هوا تمام ارگان‌هایی که وعده کمک داده بودند در محل حضور پیدا کرده و به امداد پرداختند به طوری که از میان ۷۸۱۷ مصدوم ۲۱۶۰ انتقال با بالگردها انجام شد.

احداث بیمارستان سیار در حیاط بیمارستان تخریب شده سرپل ذهاب‌

کولیوند‌ گفت: یکی از اولین اقداماتی که انجام دادیم احداث بیمارستان سیار در حیاط بیمارستان تخریب شده سرپل ذهاب‌ بود تا مصدومان در فضای باز قرار نگرفته و از سرما و سایر عوامل طبیعی دور باشند.

وی یکی از مهم‌ترین اشکالات این بخش را مدیریت اجساد اعلام کرد و ادامه داد: برخی افراد اجساد اقوام خود را شناسایی کرده و از محدوده بیمارستان دور می‌کردند اما از آنجایی که سردخانه‌ای وجود نداشت و جای پزشکی قانونی در این حادثه خالی بود مدیریت اجساد برای ما دردسرساز‌ شد.

ساخت 6 بیمارستان سیار‌ در کمتر از 15 ساعت به برکت اربعین‌ 

سرپرست اورژانس کشور بیان کرد: در مجموع 6 بیمارستان سیار‌ به برکت اربعین‌ در کمتر از 15 ساعت در محل مستقر شدند که یکی از آنها مربوط به سپاه، یکی مربوط به ارتش، 4 بیمارستان سیار مربوط به دانشگاه شهید بهشتی بود، همچنین 2 مرکز درمانی از طرف هلال احمر ما را در این کار همراهی می‌کرد.

کولیو‌ند تشریح کرد: به کمک نیروهای حاضر در محل و فعالیت دکتر حریرچی‌ که در کرمانشاه حضور داشتند در کمتر از 20 ساعت مصدومان به مراکز درمانی مربوطه منتقل شدند به طوری که وقتی وزیر بهداشت وارد منطقه شد امدادرسانی‌ها تمام شده و عملاً کسی در زیر آوار باقی نمانده بود.

حدود 100 عمل پیوند عضو موفقیت‌آمیز در حادثه زلزله کرمانشاه

وی ادامه داد: در طی این حادثه حدود 100 عمل پیوند عضو موفقیت‌آمیز انجام شد که کمتر اتفاق مشابهی دارد و علت اصلی آن انتقال به موقع و درست مجروحان و اقدام به موقع برای جراحی آنها بود.

کمبودهای دارویی زلزله کرمانشاه

سرپرست اورژانس کشور درباره کمبودهای دارویی این حادثه تصریح کرد: ما حتی با یک قلم کمبود دارویی و فرآورده‌های خونی هم مواجه نشدیم که علت اصلی آن وجود داروخانه‌های مجهز در مراسم اربعین حسینی و هماهنگی خوب بخش EOC اورژانس بود؛ آمبولانس‌های هوایی هم در این بخش کمک بسیاری کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: از فردای روز امدادرسانی‌ اعضای تیم به عادی‌سازی شرایط پرداختند و آمبولانس‌ها به همراه یک پزشک یا پرستار به روستاهای‌ اطراف مراجعه می‌کردند تا کمک‌های لازم را به آسیب‌دیدگان‌ برسانند.

کولیوند‌ ادامه داد: نقایصی‌ هم از طرف پرسنل‌ خود سازمان وجود داشت؛ برای مثال رئیس شبکه بهداشت نه تنها کمکی نکرد بلکه با بستن درهای انبار به روی امدادگران‌ کار امدادرسانی را برای ما سخت‌تر کرده بود؛ یا یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم پشتیبانی‌ از نیروهای خود اورژانس‌ است تا راحت‌تر به کار امدادرسانی‌ بپردازند و این در حالی بود که حتی اعلام شده بود کارمندان دولتی در اولویت‌ دوم دریافت خدمات قرار دارند.

سرپرست اورژانس کشور افزود: آنچه که کمک زیادی به روند درمان می‌کند حمایت‌های گروه روانی است که در حادثه‌های پلاسکو، گلستان و کرمانشاه‌ شاهد آن بودیم‌؛ معاونت اجتماعی‌ نه تنها در حادثه بلکه پس از حادثه از نظر مالی، توانبخشی و اسکان حادثه‌دیدگان را حمایت‌ کرد، همچنین به دستور وزیر بهداشت دانشگاه‌های پزشکی در بازه‌های مختلف در منطقه حضور داشتند تا جایی که پزشکان سرپل‌ ذهاب اعلام کردند که به پزشک مهمان نیازی نداریم.

وی اظهار کرد: تربیت تیم واکنش سریع که در اورژانس شکل گرفت کمک زیادی به ما در طول این حادثه کرد حتی در حادثه مجلس هم در کمتر از 4 دقیقه این تیم در محل حضور داشت.

حتی یک بیماری واگیردار در حادثه زلزله کرمانشاه رخ نداد

کولیوند یادآوری کرد: اگر آمار تلفات در دنیا یا حتی آمار زلزله‌های قبلی را با زلزله کرمانشاه‌ مقایسه کنیم عملکرد مسئولین فوق‌العاده بوده و حتی کارشناسان بین‌المللی و سازمان بهداشت جهانی این امر را تأیید می‌کند؛ تمامی عزیزان بدون استراحت ساعت‌ها کمک کردند و این باعث شد حتی یک بیماری واگیردار در این مدت نداشته باشیم.

در ادامه این نشست امیر‌مسعود عرب‌ سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی وظیفه دارد در 3 حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی‌ به یاری مسئولین بهداشت و درمان بپردازد؛ معمولاً نیازی به اقدام اورژانسی ندارد اما حتماً باید بعد از بحران‌ها در محل حضور داشته باشند تا شرایط روحی، روانی و اجتماعی افراد را ساماندهی کنند.

عرب‌ اظهار کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌ مجموعه‌ای از افراد خبره‌ است که در زمینه‌های مددکاری و سلامت اجتماعی از سرآمدان‌ کشور هستند و آماده ارائه هرگونه همکاری در این‌گونه حادثه‌هاست چراکه قبلاً آسیب‌های روحی و اجتماعی آنها جبران‌ناپذیر خواهد بود.

در ادامه برنامه سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران بیان کرد: در مجموع 7 هزار و 817 مصدوم از زیر آوار خارج شدند و حدوداً 250 کیلومتر اعزام را برای هر مصدوم داشتیم که نوعی رکورد‌ محسوب می‌شود پس خدمات خوبی به مصدومان ارائه شده است. زلزله بم در مجموعه 12 ثانیه طول کشید و 20 هزار کشته، 30 هزار مجروح، 51 هزار تخریب در واحدهای مسکونی و تجاری و 5 هزار معلول بر جای گذاشت که کماکان‌ آثار آن را شاهد هستیم؛ زلزله کرمانشاه هم باعث کشته شدن 621 نفر، مجروح شدن 7 هزار و 817 نفر، تعطیل شدن 92 مدرسه و آسیب‌رسانی به 96 هزار و 764 واحد شد و این در حالیست که اگر اقدامات پیشگیرانه به درست انجام شده بود این اعداد به شدت کاهش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: دو راهکار اصلی برای مقابله با حوادث وجود دارد؛ اولین اقدام پیشگیری از بروز حوادث است که تا حدی امکان پذیر است و دیگری انجام اقدامات پیشگیرانه است تا تلفات حاصل را به حداقل برسانیم؛ اگر بازسازی‌ها و ایمن‌سازی‌ها به موقع انجام می‌شد حتماً حجم تلفات کاهش پیدا می‌کرد.

سعیدی‌ اظهار کرد: اشکال بعدی نبودن فرماندهی واحد و انتصاب فردی به غیر از فرماندار منطقه برای رسیدگی به شرایط بود، همچنین مشکل بعدی پیدا کردن مسئولین و تقسیم وظایف بود و حتی بعد از 20 روز پرسنل‌ شهرداری به محل کار خود بازنگشته‌ بودند یکی از اقدامات خوبی که انجام شد تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی بود تا آمارها فقط از یک مرجع به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده و تناقض آماری نداشته باشیم‌ تا از هرج و مرج‌ جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار