به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، طرح راه آهن ۱۸۲ کیلومتری مراغه – ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده است و در سال ۹۲ با اتمام ۸۵ کیلومتر آن، در ایستگاه های میاندآب و مهاباد به نیمه راه رسید.
نیمه دوم طرح راه آهن ارومیه مراغه که مهاباد را پس از اتصال به ایستگاه نقده با ۹۸ کیلومتر طول به ارومیه متصل میکند برخلاف نیمه نخست آن ۵ سال زمان برد، و مبلغ هزینه شده برای ۹۸ کیلومتر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و ارزش این پروژه بالای یک هزار میلیارد تومان است.
با وجود ۵ پایانه مرزی مهم این استان در مرزهای عراق، ترکیه و آذربایجان راه آهن میتواند با اتصال به کریدور جنوب به شمال غرب و از شرق به غرب به اروپا و آسیای میانه نقش موثری در توسعه ترانزیت، تجارت، حمل و نقل کشور ایفا کند.
قطار ارومیه سالانه یک و نیم میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جا به جاخواهد کرد، با وجود راه آهن سالانه ۷۵ هزار کامیون کمتر در جادهها تردد خواهند کرد و ۵ میلیون لیتر سوخت هم کمتر مصرف میشود.
رونق اقتصادی، کاهش آلاینده ها، کاهش تصادفات جاده ای، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای یک هزار نفر از دیگر مزیتهای راه آهن ارومیه است.
طراحی که برای این مسیر ریلی در نظر گرفته شده ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است که در جهت حفظ محیط زیست و تخریب کمتر باغات، سینی دوار لوکوموتیو با امکان چرخش ۳۶۰ درجه ای جزء نادر سینیهای دوار در کشور است.
راه آهن ارومیه تنها طرحی نیست که امروز به بهره برداری میرسد، بیش از ۳۰ طرح عمرانی، زیربنایی، درمانی و گردشگری دیگر نیز امروز با حضور ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت در نقاط مختلف آذربایجان غربی به بهره برداری میرسد.
انتهای پیام/ی