حجت الاسلام زینلی گفت: اوقاف باید تلاش کند با برنامه‌های منجسم فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کند.

وقف های مردم به سمت نیازهای روز جامعه رفته استحجت الاسلام مهدی زینلی رئیس اوقاف لواسان در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم وقف را مردمی کنیم، گفت: امروزه نگاه به وقف نگاهی اداری است. چون ادارات اوقاف متولی امور موقوفه ها هستند، عده ای تصورشان بر این است که با وقف، اختیار موقوفه هایشان از دست خارج می شود. به همین دلیل کمتر سراغ وقف می آیند. مسئولان ادارات اوقاف باید تلاش کنند با اجرای برنامه های منسجم و کمک از معتمدان، اهالی محله ها و هیئت امنا و ائمه جماعات موقوفه ها را مردمی کنند. این کار خود باعث ترویج فرهنگ وقف می شود.

حجت الاسلام زینلی در ادامه شرکت اقشار مردم در امور وقف را راهی برای حفاظت موقوفه ها دانست و افزود: نباید املاک موقوفه ای را خلوت کنیم و صرفا چون ادارات اوقاف متولی امور موقوفه ها هستند نظرات مردم را درباره مصرف نیات موقوفه ها جویا نشویم. وقتی کار وقف را به مردم بسپاریم و آنها را صاحب حق بدانیم، آن وقت فرد خود را در برابر موقوفه ها مسئول می داند و سعی می کند تا مانع سوء استفاده در حقوق موقوفه هایی که حتی خود وقف نکرده، باشد و از موقوفه ها محافظت می کند.وقف در هر دوره با توجه به نیاز روز آن زمان انجام می شود.

حجت الاسلام زینلی با اشاره به فرق وقف در گذشته و حال بیان کرد: در گذشته ممانعت رضا شاه در برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت(ع) باعث شده بود تا در آن دوران بیشتر نیات برای برگزاری عزاداری اهل بیت(ع) باشد. امروزه اما نیات موقوفه ها با راهنمایی مشاوران اوقاف و با توجه به نیاز روز جامعه صورت می گیرد. در حال حاضر تعداد موقوفه هایی با نیت برگزاری عزاداری ها بسیار است و از این نظر اشباع شده است. کمک درمان بیماران و کمک به بانوان بی سرپرست و نیازمندان همچنین ازدواج جوانان از مشکلاتی است که واقفان می توانند نیات خود را در این امور انتخاب کنند. با تلاش هایی که در جهت معرفی فرهنگ وقف داشتیم اخیرا دو مورد وقف در محدوده لواسان معرفی شده است که در حال بررسی اسناد آن هستیم و به زودی به ثبت می رسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.