به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه هم اندیشی طراحان، دانشجویان و تولیدکنندگان لباس برای دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان عصر سه شنبه ۲۹ آذر در باغ زیبا برگزار شد.
در این جلسه طراحان، تولیدکنندگان، مسئولان کارگروه مد و لباس مد و لباس وزارت ارشاد و دانشجویان رشته طراحی حاضر بودند.
ابتدا پدرام، یکی از اعضای کانون طراحان لباس توضیحاتی را درباره این جشنواره ارائه کرد.
جزایری استاد دانشگاه و از اعضای سیاست گذاری جشنواره لباس کودک هم ضمن معرفی خود گفت: دنیای کودکان بر خلاف تفکر عوام دنیای پیچیده ای است. اگر برخورد خوبی با بچهها در حوزه طراحی شود، نتایج خوبی در آینده بچهها رقم میخورد. برای بچههای پیش دبستانی تصویر بیش از هر چیز دیگر انتقال معنا میکند. در طراحی لباس کودکان، میتوان چند طرح مختلف روی لباس بچه درست کرد و با توصیه مادر، بچهها قصهای بگویند.
در ادامه قبادی رئیس کارگروه مد و لباس گفت: ما در سالهای قبل به موضوع مد و لباس کودکان توجه نمیکردیم، اما حالا توجه بیشتر شده و ارتباط میان جامعه علمی و طراح ایجاد شده است. چند سالی است که مد و لباس در کشور شکل گرفته و فراگیر شده است. باید این حوزه را تخصصی کنیم. نمیشود در بخشی از مد و لباس کودک فعال و در بخشی غیر فعال باشیم. باید جریان مد و لباس را همگام دیگر بخشها جلو ببریم. موضوع لباس کودکان در دنیا اهمیت دارد و تولید کنندگان بزرگ لباس در دنیا به حوزه کودک توجه دارند.
وی افزود: وقتی مد در دنیا شکل گرفت، حوزه تخصصی این رشته به شکل موازی با آن پیش رفت، اما در کشور ما اینگونه نیست. یکی از حوزههای مغفول در بحث لباس حوزه کودک و نوجوان است. ما با چند میلیون مخاطب مواجهیم که سازندگان آینده جامعه هستند. یکی از مهمترین عناصر کودکان موضوع پوشش و لباس است. این موضوع شامل دو بخش آموزش و توانمندی آن آموزشهاست.
قبادی در ادامه اظهار کرد: سالیان سال بچههای ما با آن حوزه سر و کار دارند. ما اگر مد و لباس کودکان و نوجوان را مورد توجه قرار دهیم، متوجه میشویم که لباس صرفاً جنبه پوشانندگی ندارد و یک مسیر فرهنگی و اجتماعی است. لباس نشان دهنده هویت و شخصیت ماست. ما با توجه به مد کودک و نوجوان طبعاً زمینههای تثبیت و ترفیع جامعه را در نظر خواهیم گرفت. یکی از ضرورتهای طراحی لباس کودک توجه به نگاه تجاری در این عرصه است. موضوع دیگر این است که خیلی از طراحان هویت کارها را نمی شناسند. بسیاری از طراحیها هویت ندارد و این موضوع باعث میشود که نتیجه مطلوبی حاصل شود. آیا میتوانیم ده دقیقه درباره طرحمان صحبت کنیم؟
در ادامه برنامه، پرسش و پاسخ انجام شد. یکی از دانشجویان در خصوص شوی تولیدات دانشجویان و مد زنده در خواست داشت. پدرام در پاسخ به این درخواست گفت: ما در دوره گذشته ویترین ملی داشتیم که مخصوص معرفی آثار بود. امسال در بخشهای جانبی امکان دارد که مثلا در بخش عکس لباس طراحان جوان را تن کودکان کرده و در این بخش به عنوان عکس استفاده کنیم.
قبادی درباره حمایت از تولیدکنندگان شهرستانی به یکی از حضار گفت: شما اگر در جشنوارههای مختلف حاضر باشید، با درج اسمتان میتوانید خود را در عرصه تولید فعال و نامتان را معرفی کنید. بسیاری از همین طراحان فعال در ابتدای کار رشته کار دستشان نبود، اما آنقدر در جشنوارههای مختلف مد و لباس شرکت کردند تا سرانجام در این کار راه افتادند. نباید همه منتظر باشند ما کاری کنیم تا اتفاق خاصی رخ دهد و تولید کنندگان کارشان دیده شود و پیشرفت کنند. تلاش خود طراح و حضور مداوم در این جشنوارهها سبب معرفی آن طراح میشود.
انتهای پیام/