دیپلماسی بین المللی ایران ترامپ را به یاوه گویی کشانده استکارشناس مسائل سیاسی گفت: در روند برجام، ایران توانست مذاکرات خود را بر اساس استاندارهای بین المللی پیش ببرد و این موضوع آمریکا را خشمگین کرده است.


به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای دومین بار در یکسال گذشته در اقدامی توهین آمیر خطاب به مردم کشورمان ملت ایران را "تروریست " خطاب کرد.

این درحالی است که هنوز چندی از توهین‌های وی به سران دیگر کشورها از جمله دولت های دوست واشنگتن نظیر فراسه و آلمان نگذشته و الفاظ زشت بکار برده شده توسط وی در وصف مهاجران کشورهای آفریقایی هنوز از اذهان پاک نشده است.

ناگفته نماند که دفاع تمام قد کاخ سفید از افرادی چون بن سلمان، ولیعهد سعودی و رژیم صهیونیستی در کنار بی کفایتی های وی در مدیریت اوضاع داخلی ایالات متحده آمریکا در راستای اقداماتی نظیر جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان ازجمله مسائلی هستند که وی را آماج انتقادات داخلی و بین المللی قرا داده است.

در همین راستا گفت‌وگویی با حسین معین آبادی کارشناس مسائل سیاسی انجام شده که در ادامه آمده است.

حسین معین آبادی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره یاوه گویی‌های اخیر ترامپ در جمع خبرنگاران این کشور مبنی بر "تروریست" خواندن مردم ایران اظهار کرد:دونالد ترامپ جزو معدود افرادی است که پیش از آغاز ریاست جمهوری در آمریکا تست روانشناسی تعادل انجام داده و بحث هایی هم که مطرح می‎کند بسیاری از افراد داخل این کشور را هم  انگشت به دهان کرده  است.

وی همچنین در تشریح ابعاد شخصیتی ترامپ ادامه داد:اقدامات اقتصادی او شاید در کوتاه مدت به سود مردم ایالات متحده آمریکا باشد، اما قطعا به ضرر چهره بین المللی  وجایگاه این کشور در جهان تمام شده است، ناگفته نماند که موسساتی ماند کارنگی در آمریکا هزینه های میلیون دلاری زیادی را خرج کرده اند و تحقیقات بسیاری در زمینه چرایی خدشه دار شدن چهره این کشور در جهان انجام داده اند. همچنین اکنون موضوعات پژوهشی بسیاری در دست دانشگاه هاروارد برای بررسی این موضوع وجود دارد و این یعنی وجه بین المللی آمریکا که از اهمیت بالایی برخوردار است خدشه دار شده  واقدامات امروز ترامپ هم موجبات ناراحتی این نوع موسسات و ناراحتی جامعه آمریکارا فراهم کرده است.ناگفته نماند  زمانی که با اقدامات متناقض ترامپ در رابطه با عربستان سعودی مواجه می‌شویم به طور جدی لزوم بررسی رفتارهای وی توسط روانشناسی سیاسی را درمیابیم.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه ادامه مذاکرات اروپا و سه کشور دیگر در 1+4 موجب افزایش خشم ترامپ شده افزود: دولت های بسیاری در جهان دارای مشکلات عمده با یکدیگر هستند، اما اختلافات فراوان این کشور با دولت ‌های اتحادیه و این دلیلی برای توهین به ملت یک کشور نخواهد بود. در همین راستا معتقد نیستم که این توهین ‌ها به مردم یک کشور صرفا به دلیل ادامه مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران بوده زیرا درگیری دولت ها در عرصه دیپلماسی طبیعی است.

وی بابیان اینکه  دیپلماسی بین المللی ایران یکی از موضوعاتی است که آمریکا را خشمگین کرده است عنوان کرد: در روند برجام، ایران توانست مذاکرات خود را بر اساس استاندارهای بین المللی پیش برده و قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد را به نفع خود داشته باشیم ، این مواردی هستند که ضربه های جدی به حیثیت جهانی آمریکا زده اند به تعبیری دیگری می‌توان گفت که تهران و واشنگتن در سطح متقارن با یکدیگر درگیر نشده اند بلکه ایران از طریق بین المللی وارد چنین موضوعی شده اند و برای مثال اتحادیه اروپا ایران را صرفا به عنوان کشوری تنها در نظر نمی‌گیرد، بلکه در سطح کلان تهران را به عنوان کشوری مستقل و پایند به تعهدات بین المللی دیده که گزارشات مثبتی نیز از سمت آژانس بین المللی دریافت کرده است و این شاید شروعی باشد که این اتحادیه برای اولین بار پس از جنگ دوم خودش را مستقل از آمریکا در نظر بگیرد.

معین آبادی درپایان گفت: زمانی از اصطلاح متقارن برای دو کشور استفاده می‌کنیم که بتوانیم در یک جنگ رو در رو کشور مقابل را شکست دهیم که درباره تهران و واشنگتن این اتفاق رخ نخواهد داد و ایران درحال حاضر باقدرت اقتصادی ،سیاسی و دینی خود وارد جنگ با کاخ سفید شده است و این موضوعی است که موجب کلافگی ترامپ شده و امکان پیروزی در این جنگ را از وی گرفته است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار