به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه برای افتتاح آزمایش راه آهن قزوین به رشت دقایقی کوتاه در ایستگاه راه آهن قزوین توقف کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
نوبخت در خصوص کمک به معیشت مردم در شرایط کنونی اظهارداشت: در ماههای گذشته سفری به قزوین داشتم که اعتباراتی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تعهد کرده ایم به طور کامل پرداخت میکنیم تا به پروژهها اختصاص یابد.
وی افزود: در این شرایط تلاش میکنیم تا بخشهای اقتصادی به ثبات برسد و قدرت پول ملی هم حفظ و تقویت شود.
نوبخت تصریح کرد: با کمکهای جبرانی منابعی به صورت کالا و بخشی به صورت نقدی بین مردم توزیع خواهیم کرد تا بخشی از مشکلات مردم حل شود و برای کارکنان دولت در بودجه سال ۹۸ رقم قابل توجهی افزایش حقوق پیش بینی شده که در حال حاضر در دولت در دست بررسی است که به یاری پرودگار تا ۱۵ آذرماه کامل میشود.
معاون رئیس جمهور در ادامه در خصوص تکمیل پروژه راه آهن قزوین به رشت گفت: این پروژه از این جهت که ارتباط شمال و جنوب را کامل کرده و کشورهای شمالی ما هم به آبهای گرم خلیج فارس دسترسی پیدا میکنند اهمیت زیادی دارد وقسمتی از طرح بزرگ قزوین تا آستاراست.
نوبخت اضافه کرد:۱۶۵ کیلومتر مسیر ریلی از قزوین تا رشت آماده شده و تلاش میکنیم در اولین فرصت با حضور ریاست جمهور که توجه خاصی به این پروژه دارند و پشتیبانی بودجهای از شبکههای ریلی بخوبی صورت گرفته آن را تا دو ماه آینده افتتاح کنیم.
وی اظهارداشت: امروز به طور آزمایشی با قطار از قزوین به رشت خواهیم رفت و این مسافت ۱۶۵ کیلومتری بجز ۴۵ کیلومتر آن مابقی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
نوبخت تصریح کرد: افتتاح این مسیر علاوه بر صرفه جویی اقتصادی بسیار بالایی که دارد زمینه توسعه گردشگری در استانهای قزوین و گیلان را هم فراهم میکند و ما در منطقه آزاد انزلی امکاناتی را مهیا میکنیم تا مردم دیگر نیازی به استفاده از خودرو نداشته باشند و با قطار سفر کرده و نیاز خودرویی خود را در این منطقه تامین کنند.
وی بیان کرد: با این طرح ترافیک جادهای در مسیر روبار و منجیل نیز بشدت کاهش خواهد یافت.
نوبخت یادآورشد: در رشت هم برنامه ریزی شده که از ماشینهایی که در منطقه آزاد هست و در استان گیلان تردد میکنند از همان منطقه استفاده کرده و در شمال گردش کنند و یک سری کارها برای توسعه توریسم را هم جدی گرفته ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: مسیر قزوین به رشت حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و بخش عمده آن شامل ۱۲۰۰ میلیارد تومان در چند سال گذشته و دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.
وی بیان کرد: سفر استانی رئیس جمهور را به گونهای تنظیم خواهیم کرد تا افتتاح رسمی راه آهن قزوین به رشت در این سفر صورت گیرد.
نوبخت تصریح کرد: این طرح آماده افتتاح شده و هیچ کار فنی باقی نمانده و مسیر رشت تا انزلی هم در حال انجام است که بازدید خواهم کرد تا گزارشی به رئیس جمهور ارائه کنیم.
وی افزود: در سفر به گیلان مصم هستیم تا کارهای زیرساختی راه آهن رشت به آستارا آغاز شود که حدود ۷ هزار میلیارد تومان این طرح نیاز دارد که خوشبختانه آن را تامین کرده ایم.
با آغاز اولین روز از ماه آذر صدای سوت قطار با صدایی ملایم در روی شبکه ریلی مسیر قزوین به رشت به صدا درآمد تا مقدمهای برای افتتاح رسمی این طرح مهم و ملی باشد.
محمد باقر نوبخت به همراه یک گروه بازبینی نهایی برای بازدید از قطار قزوین_رشت وارد قزوین شدند تا حمل بار و مسافر در این مسیر را مورد باز بینی قرار دهند .
به گفته معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور؛ با تائید این گروه زمان افتتاح و بهره برداری نهایی این خط ریلی اعلام میشود.
یزدانی گفت: برای ساخت این خط آهن از سال ۸۴، هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: خط آهن قزوین – رشت که ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و در قالب ۸ قطعه ساخته شده است.
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دیروز در بازدید از این خط ریلی گفت: این خط آهن از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است.
همچنین خط آهن قزوین – رشت از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر ۲ خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.
پدرام اضافه کرد:حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
وی ادامه داد: ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین – رشت سالانه ۳ میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است.
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: برای ساخت این خط آهن ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر، ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر و ۵ ایستگاه در کوهین، لوشان، منجیل، رستم اباد، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
پدرام گفت: برای ساخت خط آهن قزوین - رشت ۱۴ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۱۸ میلیون متر مکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون متر مکعب بتن ریزی شده است.
انتهای پیام/