تئاتر از طریق قاب های تصویری جذاب همراه با محتوای جذاب موثرترین شیوه در کسب مهارت های زندگی کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،امرزه نقش وتاثیر تئاتر کودک ونوجوان بر هریک از مخاطبان آن برکسی پوشیده نیست وبدون تردید نقش هنر ها اعم از تئاتر، موسیقی،هنرهای تجسمی و... در امر تربیت وآموزش و پرورش کودک ونوجوان بسیار زیاد است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای رشد فکری و ذهنی و خلاقیت های کودکان از هنر تئاتر کودک ونوجوان وسایر هنرها استفاده می کنند.
بسیاری از والدین وحتی مربیان امور تربیتی و پرورشی از این موضوع آگاه نیستند و نمی دانند که هنرهایی مثل تئاتر وموسیقی کودک ونوجوان در رشد، پرورش،تربیت و مهارت آموزی خردسالان، کودکان و نوجوانان می تواند تاثیر گذار باشد و چقدر در امر آموزش و در کنار درس مدارس آن ها مهم است همچنین می توان از طریق این هنرها وبه خصوص تئاتر کودک ونوجوان مواد ومباحث درسی را به آن ها بهتر و راحت تر یاد داد. براساس این موضوع با چند نفر از کودکان ونوجوانان شهر گفتگویی داشتم .

 

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی


  دینادختر حدود 9 الی 10 ساله‌ای بود که به  تماشای یکی از تئاترهای بیست وپنجمین جشنواره تئاتر بین المللی کودک ونوجوان آمده بود، صدا خنده هایش به گوش می رسید،پس از پایان نمایش از آنها در مورد نمایش پرسیدم.دیناگفت: نمایش خیلی خوبی بود، خیلی خندیدیم؛شاد بود و من در کنار پدر ومادرم خیلی خوش گذشت.
اوادامه داد: من امروز از این نمایش خیلی چیزها یاد گرفتم .

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

ماهک هم یکی دیگرازکودکان حاضر درجشنواره کودک ونوجوان بود اونیز اینگونه گفت: هرقت اینجا نمایش باشد به همراه پدرم و یا مادرم می آیم، امروز هم من و مادرم آمدیم تا نمایش ببینیم، خیلی خوب بود، اقای کارگردان هم در آخرنمایش با ما حرف زدند و از اینکه با کارگردان حرف زدم خیلی خوشحالم چون من دوست دارم یک کارگردان تئاتر بشوم.

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

آترینا هم به اتفاق دوستان وخانواده اش پس از گرفتن عکس یادگاری با بازیگران تئاتر در حال خروج بودند، هنوز لبخند بر لب داشتند و در ورد نمایش با هم حرف می زدند.

آترینا گفت: من برای اولین بار است که برای دیدن نمایش به اینجا آمدم ، نمی دانستم اینقدر خوب است . به مادرم می گویم همیشه مرا به دیدن تئاتر ببرد.
باید گفت دنیای کودکان سرشار از زیبایی است،زیبایی هایی که ما بزرگترها خوب آن را درک می کنیم و گاهی وقت ها آرزو می کنیم که جای آنها باشیم و بدون دغدغه به شادی و هیجان بپردازیم.کودکان امروز ما کودکانی پر انرژی و فعال هستند و اجازه نمی دهند یک روزشان نیز به بطالت سپری شود.

با یکی از کارگردانان تئاتر در جشنواره تئاتر کودک ونوجوان هم صحبت شدم ودرباره اثرات تئاتر بر کودکان ونقش آن در مهارت آموزی پرسیدم.


تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

تئاتر ابزاری برای آموزش و پرورش ذهن کودکان

لیدا وعیدی کارگردان نمایش  پرنسس و دزد دریایی در این باره می گوید:تئاترکودک ونوجوان چند سالی است که به طرفداران افزوده می شود وبا افزایش آگاهی مردم گرایش آنها به سمت دیدن تئاتر نیز افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: دیدن تئاتر نه تنها در شادی و هیجان کودکان تاثیر گذار است بلکه در روابط اجتماعی،روحیات و خلقیات وبسیاری از جنبه های روانی زندگی آنها نیزموثر است به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نیزدیدن تئاتر را برای کودکان و دیگر مردم توصیه می کنند.

این کارگردان تئاتراظهارداشت: کودکان با دیدن تئاتر مناسب سن خود اعتماد بنفس بیشتری پیدا کرده ، از هوش و استعدادهایشان برای برداشت از مفاهیم ان استفاده می کنند و در کناریکدیگر به تجزیه و تحلیل آن می پردازند.

کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه با پرورش درست تخیل کودکان می توان خلاقیت آنها را برانگیخت افزود: کودکان به تئاتر مخصوص خودشان نیاز دارند.

لیدا وعیدی با بیان اینکه  تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه ای است که از حیث کیفیت کاملا با تئاتر بزرگسال متفاوت است ادامه داد: برای تولید تئاتر با کیفیت برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان وتخیل را برای آنها ساخته و کودکان به عنوان بخش مهمی از افراد جامعه باید تئاتر ویژه خود را داشته باشند.

وعیدی با اشاره به دغدغه ها ومشکلات این هنر،خاطر نشان کرد: مسائل ودغدغه ها در این خصوص زیاد و تاثیر آن بر اقتصاد تئاتر همواره سایه افکنده است.

وی به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بنده برای چندمین بار است که در این جشنواره شرکت می کنم اما متاسفانه برگزارکنندگان این جشنواره آنطور که باید به خوبی وشایستگی جشنواره را برگزار نمی کنند و اگر می خواهند این جشنواره در این شهر باقی بماند باید مشکلات آن را برطرف وکیفیت آن را بالا ببرند.

این کارگردان همچنین به جایگاه تئاتر وتلویزیون اشاره کرد وگفت: جایگاه تئاتر در کشور ما بسیار اندک و ناچیز است.

وعیدی با اشاره به اینکه تئاتر تنها به قشر خاصی از جامعه اختصاص ندارد بیان کرد: برای فرهنگ سازی این مهم باید با دقت برنامه ریزی کرد تا جایگاه و نقش آن در کشور به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود.

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

تئاتر کودک در رشد و تکامل کودکان موثر است

حمید کاظمی کارگردان نمایش های خیابانی با اشاره به اینکه  تئاتر کودک نقش بسزایی در انمر آموزش وپرورش دارد افزود: تئاتر کودک یکی از سخت ترین گونه های تئاتری به شمار می آیدچراکه نیاز به مطالعه مستمر و آشنایی با مباحث روانشناسی کودک  دارد.

وی ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان شامل چند بخش است و به چند شیوه اجرا می شود که یکی از آن ها اجرای تئاتر خیابانی است که تاثیر خیلی زیادی بر مخاطبانش دارد.

کاظمی اظهار داشت: باید بگویم تئاتر کودک به شکل غیر مستقیم تاثیر فراوانی بر آموزش کودک دارد و همه تلاش فعالان این عرصه آموزش کودکان به وسیله تئاتر است.

کارگردان نمایش خیابانی افزود:کودکان به دلیل شکل نگرفتن کامل شخصیت در این دوران نیازمند آموزش های مفید و موثری هستند که با استفاده از نمایش ذهنی آموزنده وطنز می توان به راحتی به شکل گیری شخصیت کودک کمک کرد.

کارگردان دیار الوند خاطر نشان کرد:یکی از مهمترین عوامل گسترش تئاتر در ایران برگزاری جشنواره تئاتر بین المللی کودک ونوجوان است که برگزاری جشنواره ها موجب می شود مردم نسبت به تئاتر و تاثیر ان برمخاطبان بخصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد.

حمید کاظمی بیان کرد: می توان با هدفدار کردن آموزش ها ، کودکان رابا استعداد هایشان شناسایی کرد و با پرورش این استعدادها در زمینه های مختلف موجب پیشرفت ایران اسلامی در عرصه های جامعه مختلف شد.

وی همچنین تلویزیون را نیز بهترین ابزار برای بیان احساسات و حرف های نگوی کودکان دانست و اضافه کرد: باید برنامه های تلویزیونی نیز آموزنده باشد و در راستای مهارت آموزی کودکان کمک کند.

کاظمی گفت: از طریق اجرای تئاتر برای خردسالان و کودکان پیش دبستانی می توان برنامه ریزی کرد و در پارک، فضای عمومی،در مدرسه، در خانه با نمایش خلاق و تئاتر آموزشی یا تئاتر کودک و نوجوان بسیاری از مهارت های زندگی را به آنان یاد و آموزش داد.

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

گفتنی است؛ امروزه ثابت شده  که نوزادان از 6 ماهگی می توانند تئاتر ببیننداما نمی توانند داستان و درام آن را بفهمند ولی می توانند رنگ وحجم آن را درک کنند اما بچه ها از 2 سالگی می توانند داستان نمایش را درک کنند بنابراین از این طریق بسیاری از مهارت های زندگی مثل انتخاب شغل و حضور در جامعه و ارتباط با دیگران و نحوه گفت و گو با افراد جامعه را یاد می دهند، باید گفت، در قالب این هنر می توان مردم را از بزرگ و کوچک خطاب خطاب قرار داد و بسیاری از ارزشها و باورها را با این ابزار مهم و تاثیر گذار نهادینه کرد.

انتهای پیام/ج

تئاتر کودک و نوجوان بهترین شیوه آموزش مهارت های زندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.