سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: بقای برجام وابسته به اقدامات عملی مناسب و فوری از سوی طرف‌های باقی مانده است.

بقای برجام وابسته به اقدامات عملی مناسب و فوری از سوی طرف های باقی مانده است/ در صورت عدم جبران وضعیت موجود، ایران گزینه های خود را طبق برجام داردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سایر سازمان های بین‌المللی مستقر در وین، روز پنج شنبه مورخ اول آذرماه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی سیزدهمین گزارش مدیر کل آژانس درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام ابراز کرد که حمایت وسیع کشورها برای تداوم اجرای برجام توسط همه طرف‌ها، علیرغم خروج یکجانبه یک عضو از این توافق، که بطور خودسرانه و مستکبرانه به دیگران نیز برای خروج از این توافق فشار می آورد، قابل توجه است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: در این گزارش آمده است که «از 16 ژانویه 2016 (روز اجرایی شدن برجام) آژانس توانسته است اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را در انطباق با برجام و سازگار با رویه های استاندارد پادمانی آژانس به طور بی‌طرفانه و هدفمند، راستی آزمایی نماید».

در این گزارش، مدیرکل برای سیزدهمین بار، پایبندی ایران به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داده و آژانس توانسته است اظهارنامه های ایران در ارتباط با پروتکل الحاقی را مورد ارزیابی قرار داده و دسترسی های تکمیلی تحت پروتکل الحاقی به سایت ها و مکان هایی در ایران که نیاز به بازدید بود، به عمل آورده است. این گزارش، برای چندمین بار تأیید می‌کند که همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه اینگونه دسترسی ها، اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل نموده و اعتماد را ارتقاء بخشیده است.

سفیر کشورمان همچنین اظهار داشت: بسیار گفته شده است که این توافق از لحاظ مشارکت، یک توافق چندجانبه و از بعد تعهدات، یک توافق دوجانبه است و دامنه، مفاد و چارچوب زمانی آن از توازن بسیار حساس برخوردار است که مذاکره شده و توافق چندجانبه حاصل گردیده است، به طوری که طی قطعنامه 2231 مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفت و از همه کشورها، سازمان های منطقه ای و بین‌المللی می خواهد تا از اجرای برجام حمایت کنند و از اقداماتی که موجب تضعیف آن می شود، خودداری نمایند. وی در ادامه گفت: اما، در توهین و تحقیری آشکار به جامعه بین‌المللی، اقدامات و تحریم های یکجانبه و غیرقانونی اخیر آمریکا، به طوری فاحش و در کمال بی احترامی، قطعنامه مذکور را نادیده می گیرد.

غریب آبادی ادامه داد: جهان شاهد یک پدیده بسیار منحصر به‌فرد می باشد و آمریکا نه تنها بی شرمانه از اجرای تعهداتش براساس قطعنامه 2231 خودداری می کند، بلکه به طور جسورانه و خودخواهانه، دیگر کشورها را مجبور می کند تا از آن تبعیت نمایند. تحریم ها و اقدامات اعمال شده از سوی آمریکا، به طور خاص برای «تأثیرگذاری منفی مستقیم بر روابط اقتصادی با ایران» از طریق تهدید و ارعاب کشورهای ثالث و سایر کشورها برای تبعیت از جاه طلبی های سیاسی آن می باشد. وی افزود: این تحریم ها و فشارها، غیرقانونی است و با قواعد تثبیت شده مندرج در منشور سازمان ملل و پذیرفته شده توسط جامعه بین المللی، از جمله برابری حاکمیتی کشورها، عدم مداخله و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و آزادی تجارت و ناوبری بین المللی مغایرت دارد.

نماینده دائم کشورمان، در ادامه بر اصل عدم استفاده یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین الملل و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی تأکید و ابراز کرد هیچ کشور یا گروهی از کشورها، صلاحیت محروم کردن سایر کشورها از حقوق قانونی شان به بهانه ملاحظات سیاسی را ندارند. در این رابطه، ایشان اقدامات اجباری و یکجانبه آمریکا را مغایر با قرار موقت 3 اکتبر 2018 دیوان دادگستری بین المللی، که با اجماع صادر شد، دانست و گفت ایالات متحده به عنوان کشوری که این تحریم های یکجانبه را علیه ایران اعمال می کند، تعهد الزام آور برای اجتناب از هر اقدامی که باعث وخامت اوضاع در برابر دیوان شود، دارد.

وی همچنین افزود: تحریم ها همیشه به مردم عادی ضرر می زند، ولی تحریم ها به ندرت موجب تغییر سیاست ها می شود و مردم را به پشت میز مذاکره برنخواهد گرداند. در واقع، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، عزم مردم را برای مقاومت در برابر این تحریم ها تقویت کرده است.

غریب آبادی همچنین اظهار کرد: رفتار غیرمسئولانه آمریکا، یک پاسخ دسته جمعی از سوی جامعه بین المللی برای حمایت از حکومت قانون و جلوگیری از تضعیف دیپلماسی و حمایت از چندجانبه گرایی را می طلبد.

وی در ادامه، ضمن تقدیر از حمایت قوی به عمل آمده از برجام توسط اکثریت قاطع کشورهای عضو، افزود: اگر قرار است برجام پابرجا بماند و به حیات خود ادامه دهد، اقدامات عملی مناسب برای تضمین برد-برد بودن این توافق باید صورت پذیرد و این به معنای آنست که اگرچه ایران به مواضع و حمایت قوی سیاسی سه کشور اروپایی در ارتباط با برجام اذعان دارد، ولی به طور قوی  معتقد است که زمان، بسیار حساس است و اقدامات ملموس و عملی برای تضمین منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام برای ایران باید فورا انجام پذیرد.

وی افزود: به هر حال، اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه های خود را ذیل برجام در اختیار دارد و تصمیمات مناسب خود را براساس منافع ملی اش اتخاذ خواهد کرد.

در انتهای سخنرانی، نماینده دائم کشورمان بخشی از اظهارات رئیس جمهور را در نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این زمینه نقل کرد که تضمین منافع دراز مدت مردم ایران از اهمیت اساسی برخوردار است و اگر این منافع باوجود خروج آمریکا تامین شوند، ایران در توافق خواهد ماند، در غیر اینصورت، اقدام متفاوت دیگری را اتخاذ خواهد نمود و در واقع، یا همه طرف‌های توافق نفع خواهند برد و یا هیچکس.

وی در پایان، اظهار کرد: توافق هسته ای دستاورد سالها مذاکرات دو و چندجانبه حساس می‌باشد که مورد حمایت و تشویق اکثریت قاطع جامعه بین المللی قرار گرفت و به عنوان بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز واقع شده است، بنابراین، مایه شرم عظیمی خواهد بود اگر این دستاورد دیپلماسی چندجانبه طی 12 سال گذشته، توسط رفتار بی مسئولیت و اقدام یکجانبه یک کشور از هم بپاشد.

انزوای آمریکا و معدود متحدانش در نشست شورای حکام

در جریان نشست دوره‌ای شورای حکام درخصوص بررسی راستی آزمایی اجرای برجام، بیش از ٣٠ کشور سخنرانی کردند. اکثریت قریب به اتفاق کشور‌ها بر ضرورت حفظ برجام تاکید و خروج آمریکا را از آن محکوم کردند. این کشور‌ها همچنین پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام را تحسین کرده و از تمامی طرف‌ها خواستند تا به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بپردازند. آمریکا و سه متحد شکست خورده اش که در این اجلاس منزوی شده بودند، حتی با طرح موضوعات غیرمرتبط هم نتوانستند فضای مثبت و سازنده شورای حکام را تحت تاثیر قرار دهند. برخی کشور‌ها نیز به طرح موضوعات غیر هسته‌ای از سوی این چهار کشور و رژیم اعتراض کرده و از جمله ونزوئلا با قطع سخنان سفیر آمریکا، از رییس شورای حکام خواست تا به این کشور تذکر دهد که در راستای موضوع اجلاس صحبت کند و این نشست را سیاسی نکند.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، هم در این نشست، در پاسخ به اظهارات بی اساس و بی ربط تعداد اندکی از کشور‌ها در نشست شورای حکام، ابراز کرد مایه تأسف عمیق است که برخی‌ها تلاش دارند تا این نهاد مهم را از مسئولیت اصلی خود خارج کند.

وی با اشاره به ادعا‌های عربستان و امارات در رابطه با مداخله در امور کشور‌های منطقه، تروریسم و رفتار مخرب ایران، به فهرستی از فعالیت‌های اخیر این کشور‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: احداث و تأمین مالی بسیاری از مراکز تندروی مذهبی توسط این دو کشور در بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان و تبلیغ وهابیسم که از لحاظ تئوری دینی پدرخوانده همه تروریست‌ها در گذشته و حال می‌باشد؛ ایجاد القاعده، گروهی که عامل حادثه ۱۱ سپتامبر بوده است و هنوز هم در بسیاری از مناطق در خاورمیانه و آفریقا فعال می‌باشد؛ ایجاد یک گروه شبه نظامی در عراق برای مقاصد خاص علیه مردم و دولت این کشور که بعدا تبدیل به داعش شد و تقریبا تمام مناطق سوریه و عراق را تخریب کرد؛ تحمیل سه سال جنگ بر مردم یمن که موجب بروز اوضاع رقت‌انگیز شده است، به طوری که سازمان‌های بشردوستانه برای کمک رسانی فریاد می‌زنند، ولی به گوش‌های کر منجر می‌شود؛ نخست وزیر یک کشور گروگان گرفته می‌شود، مجبور به استعفاء می‌شود و اوضاع بحرانی برای آن کشور ایجاد می‌شود؛ گروهی از تروریست‌های دولتی به یک کشور دیگر اعزام می‌شوند تا بطور وحشیانه یک شهروند آن کشور را سلاخی کنند، که البته پیشرفت تمدنی عربستان در تغییر شمشیر به اره قابل توجه است؛ کشتن هزاران مسلمان در مراسم حج بدون پیگرد قضایی مجرمان و ....

وی افزود: ما درک می‌کنیم که برای جبران ماجراجوئی‌های شکست خورده این کشور‌ها در جبهه‌های مختلف در منطقه، آن‌ها به شدت تلاش دارند تا توجه جامعه بین المللی را از واقعیت‌های میدانی منحرف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در واکنش به ادعا‌های بی اساس هیأت آمریکایی علیه کشورمان هم گفت: قابل توجه است که برجام یک توافق در رابطه با حوزه تمرکزی خاص بوده است که صرفا موضوع هسته‌ای را پوشش می‌دهد و هرگونه تلاش برای ایجاد ارتباط بین این موضوع با موضوعات دیگر، از جمله مسائل منطقه‌ای و ...، بی فایده و محکوم به شکست است. وی همچنین اظهار نظرات مخرب آمریکا و برخی از متحدین شکست خورده اش در منطقه علیه این توافق را در تضاد با حمایت اکثریت قاطع کشور‌های عضو آژانس در حفظ و اجرای برجام به عنوان نمونه‌ای موفق از چندجانبه گرایی دانست.

نماینده دائم کشورمان همچنین برای رسیدن به درک مشترک درخصوص ماهیت واقعی رفتار آمریکا در سراسر جهان، به چند نمونه از آن اشاره کرد، گفت: این آمریکاست که به بهانه تضمینی برای امنیت ملی خود، سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد، از آن استفاده کرده است و دیگران را به استفاده از آن به عنوان یک جنگ افزار تهدید می‌کند؛ این آمریکاست که با حمایت همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی، مانع دراز مدت در مسیر ایجاد منطقه آزاد عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شده است؛ این آمریکاست که تندرو‌ها و تروریست‌ها را در منطقه خاورمیانه ایجاد و حمایت کرده است؛ این آمریکاست که اکثر تحریم‌های یکجانیه علیه دیگر کشور‌ها را به عنوان ابزاری برای اخاذی‌های سیاسی اعمال می‌کند؛ این آمریکاست که شماری از نظام‌های سیاسی را در سراسر جهان با مداخله مستقیم یا غیرمستقیم سرنگون کرده است؛ این آمریکاست که با فاصله زیاد، تأمین کننده سلاح به مناطق مستعد برای جنگ، به ویژه به دیکتاتور‌ها به بهای قربانی کردن به اصطلاح ارزش هایش می‌باشد؛ این آمریکاست که صد‌ها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد که در برخی از آن‌ها سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای مستقر می‌باشد؛ و این آمریکاست که در منطقه خلیج فارس که هزاران مایل از سرزمین اصلی اش دور می‌باشد، حضور نظامی دارد و بر تنش و بی ثباتی در منطقه می‌دمد.

وی افزود:این موارد، صرفا نگاهی مختصر به زندگی واقعی ماست، در حالی که از سوی دیگر ایران هرگز به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده است، خود قربانی استفاده از چنین سلاح‌هایی بوده است، هرگز به اندازه طول عمر کل آمریکا به کشوری حمله نکرده است، عامل اصلی ثبات بخشیدن در منطقه می‌باشد، خود قربانی تروریسم دولتی و غیردولتی بوده است، و در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد.

غریب آبادی در پاسخ به اطلاعات گمراه کننده و ساختگی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل نیز مجددا به این نکته اشاره کرد که مدیر کل آژانس ۱۳ بار به صراحت به شورای حکام اعلام کرد که تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام بطور کامل اجراء شده است.

وی با اشاره به سوابق ادعا‌های کذب مطرح شده در چند دهه اخیر علیه کشورمان، اظهار کرد:  این ادعا‌های بی اساس، جهت ایجاد اختلال در کار حرفه‌ای این نهاد مهم می‌باشد. در این راستا، نماینده کشورمان به مذاکرات و نقشه راه توافق شده بین ایران و آژانس در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت که در گزارش پایانی مدیرکل به شورای حکام در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵، به صراحت آمده است که هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌های مرتبط با توسعه وسایل انفجاری هسته‌ای در ایران وجود ندارد و آژانس، هیچ نشانه معتبری از انحراف مواد هسته‌ای به جنبه‌های احتمالی نظامی مشاهده نکرده است و بر این اساس، این ادعا‌ها در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ از سوی شورای حکام مختومه اعلام شود.

وی این ادعا‌های بی شرمانه مطرح شده از سوی رژیم اسرائیل را تلاشی برای مخفی کردن سوابق وحشتناک این رژیم در عدم پایبندی اش به هنجار‌ها و قواعد عدم اشاعه‌ای بین المللی مرتبط دانست و به اظهارات مدیرکل آژانس بعد از اظهارات سخیف نخست وزیر آن رژیم در نشست سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که گفته بود، آژانس بازرسی‌های مربوط به دسترسی تکمیلی را که پس از فاصله کوتاه زمانی بعد از درخواست صورت می‌گیرد، نسبت به همه مکان‌هایی که لازم به بازدید بود، انجام داده است و هیچ اطلاعات ارائه شده را با توجه به ظاهر آن قضاوت نمی‌کند و استقلال آژانس در ارتباط با اجرای فعالیت‌های مرتبط با راستی آزمایی، برای اعتبار آن بسیار حیاتی است. نماینده دائم کشورمان در انتها افزود که رژیم صهیونیستی با این تلاش‌های بی منطق، نمی‌تواند برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود را که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است، مخفی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
برجام نافرجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
این برجامی که فقط هزینه اش برای ایران باشه و ما رو مجبور کنه یکطرفه امتیاز بدیم هیچ فایده ای نداره بهتره همه جیز رو اماده کنیم و یکدفعه از ان خارج بشیم که جلوتر باشیم الان خروج از ان با اینهمه امتیازهایی که داده ایم به نظر منفعتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۰۹:۵۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
اول اموزش و پرورش را اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
باید از برجام هر چه زودتر خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
چه عجله ای دارید.
خدا دنیا را با صبر ساخت.
آخرین اخبار