صباغ زاده با بیان اینکه بورس کالا سرمایه‌های سرگردان در بازار زعفران را متمرکز می‌کند، گفت: بورس کالا با ایجاد هویت ملی برای زعفران، به نفع تمام عوامل به خصوص کشاورز عمل می‌کند.

ایجاد هویت ملی برای زعفران با کمک بورس کالامسعود صباغ زاده عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وجود بورس کالا و فراهم شدن بستری برای عرضه زعفران در این بازار، سبب شده است تا بسیاری از فعالانی که در عرضه زعفران نقش کلیدی دارند، حتی جلوتر از زمان برداشت محصول، اقدام به فروش آن از طریق بورس کالا کنند.

وی ادامه داد: بورس کالا هویت خوبی را برای بازار زعفران فراهم کرده که به نفع کشاورز است.

صباغ زاده در پاسخ به این سوال که برای افزایش ورود کشاورزان به بورس کالا چه اقداماتی می‌توان انجام داد، گفت: از عرضه زعفران در بورس کالا زمان زیادی نمی‌گذرد و در ابتدا این مساله نیاز به زمان دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت پایه زعفران، دستاورد عرضه محصول به بورس کالا 


این فعال و سرمایه گذار بازار زعفران ادامه داد: متولیان بخش کشاورزی باید فرهنگ سازی خوبی در خصوص مزایای بورس داشته باشند و با اطلاع رسانی از طریق وب سایت‌ها و یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف، سایر کشاورزانی که از این موضوع بی اطلاع هستند را دعوت کنند.

وی با اعتقاد به این مساله که تاکنون استقبال خوبی از بورس کالا جهت عرضه زعفران شده است، گفت: در سال‌های گذشته قیمت زعفران به شیوه‌های صحیح مشخص نمی‌شد و در این روش کشاورزان تا رقم‌های قابل توجهی متضرر می‌شدند، اما اکنون که بورس کالا به میدان آمده و بازار ثانویه‌ای داریم، سبب شد تا شفافیت قیمتی به وجود آید و کشاورز نگران نوسان قیمت بازار زعفران و ضرر احتمالی نباشد.

صباغ زاده اذعان کرد: با تحقق راهکار‌های مذکور، سرمایه‌های سرگردانی که در کشورمان وجود دارد را می‌توان به سمت بازار زعفران در بورس کالا سوق داد و از طریق آن، همه گروه‌ها را منتفع کرد.

این عضو شورای ملی زعفران در خصوص صادرات زعفران گفت: صادرات زعفران از طریق بورس یکی از اقدامات کلان به شمار می‌آید که با فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان در مسیر تحقق آن گام برداشت؛ بین المللی شدن بورس کالا، اتفاقی فوق العاده خواهد بود که به سود منافع ملی است.

صباغ زاده با اشاره به زیرساخت‌ها نیز یادآور شد: در بازار زعفران ما به دنبال آن هستیم تا ارزش افزوده مشخص (هم برای کشاورز هم برای تولیدکننده و صادرکننده) داشته باشیم و نکته در این است که برای این مساله معیار‌های داخلی مدنظر قرار می‌گیرد و مطابق با استاندارد‌های داخلی تایید و به بازار عرضه می‌شوند.

وی افزود: اما زمانی که قصد داریم زعفران کنونی را (چه به صورت بسته بندی و چه به صورت فله ای) در سطح بین المللی صادر کنیم باید معیار‌های بین المللی را هم برای کیفیت آن، در نظر بگیریم.

صباغ زاده تصریح کرد: با توجه به تنوعی که زعفران دارد، جهت صادرات آن باید از مکانیزم به خصوصی تبعیت و سلسله مراتب مشخصی طی کرد تا مشتری خارجی که قصد خرید پیدا می‌کند، با کلیت تمام هزینه‌های لحاظ شده و شفاف و منطقی مواجه شود.

به گفته این عضو شورای ملی زعفران، باید این زنجیره را در بورس کالا در نظر گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار