انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ یکی از اتفاقات مهمی بود که چشم انداز گردشگری مناسبی را برای این شهر درسال ۹۷ رقم میزد،حالا که کمتر از چند روز به اتمام این رویداد جهانی باقیمانده، فرصت خوبی است تا به عقب برگردیم، ببینیم این رویداد برای تبریز چقدر مفید واقعشده است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،«پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی »، آنچه برای شهرهای مسلمان جهان آرزوست، برای تبریز خاطره ای تلخ همراه با بی رغبتی مسئولان استانی بود.
مردم آذربایجان شرقی میگویند «قدر رویداد تبریز ۲۰۱۸ را ندانستیم و این یعنی عملاً این فرصت جهانی را از دست دادیم».
رویداد جهانی «تبریز ۲۰۱۸»، یعنی انتخاب تبریز بهعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام بین شهرهای ۵۷ کشور اسلامی در سال ۲۰۱۸. اگر یکی دیگر از شهرهای ایران بخواهد برای کسب این عنوان نامزد شوند، باید ۵۷ سال صبر کند.
چشم اندازی که به قول برخی از کارشناسان با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص بودجه مناسب میتوانست انتظارها را آن گونه که پیش بینی میشد برآورده کند، ولی به دلیل برخی از برنامه ریزیهای نامناسب و اختصاص نیافتن بودجه کافی این رویداد بزرگ با چالشهایی روبرو شد.
مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت: ۱۶۰ رویداد و برنامه فرهنگی و هنری با همکاری ۲۲۲ دستگاه برای گرامیداشت تبریز ۲۰۱۸ در حال اجراست.
وی افزود: برنامههای رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقطه آغازین رونق صنعت گردشگری استان و فرصتی برای تقویت زیرساختها است و به طور مقطعی نخواهد بود.
وی، کسب مجوز فعالیت شبانه روزی برای ۲۳ صنف، اجرای موسیقی سنتی در برخی رستورانها، افزایش سه برابری تعداد راهنمایان گردشگری، تقویت گردشگری غذاهای آذربایجان و معرفی بیشتر غذاهای خوش طعم و حلال، افزایش موزهها و ایجاد دو محل دائمی برای عرضه صنایع دستی استان را از مهمترین برنامههای گرامیداشت تبریز ۲۰۱۸ برشمرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: یک هزار و ۸۳۰ اثر طبیعی تاریخی و معنوی ثبت شده در استان وجود دارد و برای تقویت گردشگری، در نظر داریم توانمندیها و داشتههای استان را برجسته کرده و از این ظرفیتها برای رونق گردشگری و جذب گردشگران بهره ببریم.
آبدار ادامه داد: ۵ مسیر گردشگری در استان تعیین شده و قرار است کاستیها و نواقص این مسیرها در زمینه خدمات رفاهی احصا و رفع شود و می توان تورهای گردشگری را با همکاری آژانسها در این مسیرها برگزار کرد.
وی با اشاره به صدور ۲۶ مجوز بوم گردی در استان، تقویت بوم گردی با استفاده از ظرفیت روستاها و مناطق عشایری را از دیگر برنامههای امسال این اداره کل دانست و گفت: خانههای روستایی و عشایری به صورت کنترل شده و با حفظ ماهیت طبیعی خود ضمن ایجاد اشتغال در اختیار گردشگران قرار داده خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای افزایش اقامتگاهها نیز مجوز احداث ۵۳ هتل صادر شده است و ۳۲ هتل در حال ساخت است که ۷ هتل پبشرفت فیزیکی خوبی دارد و تا پایان این دولت ظرفیت تختهای استان برای گردشگران به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تخت خواهد رسید.
آبدار درباره اعتبارات پیش بینی شده برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ گفت: در راستای اجرای برنامههای این رویداد، با ابلاغ سازمان برنامه بودجه، ۵۰ میلیارد تومان برای تملک دارایی، ۱۸ میلیارد تومان جاری، ۱۰ میلیارد تومان هزینهای و ۲۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری برای تملک ربع رشیدی در نظر گرفته شده است.
رستمی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت: در نوروز امسال ۲ هزار و ۱۶۵ گردشگر خارجی در استان اقامت کردند که این تعداد نسبت به سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.
وی افزود: سال گذشته ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی و ۵۳۰ هزار نفر گردشگر خارجی به استان وارد شدند که از این تعداد یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۲۴۳ هزار نفر گردشگر خارجی اقامت کردند.
وی، میانگین ضریب اشتغال مراکز اقامتی آذربایجان شرقی طی فصل تابستان را بیش از ۷۶ درصد اعلام و اضافه کرد: در این زمینه ضریب اشتغال هتلها ۶۸ درصد و هتل آپارتمانها نیز معادل ۸۵ درصد بوده است.
در این میان مردم و کارشناسان دیدگاههای متفاوتی در مقایسه با مسئولان دارند ، کاملی مدرس تبلیغات در دانشگاهها در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،گقت: تبریز ۲۰۱۸ رویدادی جهانی است و باید تبلیغات با اولویت جذب گردشگران خارجی صورت گیرد.
وی بیان کرد: صرف تمرکز بر تبلیغات شهری برای معرفی این رویداد، منطقی به نظر نمیرسد و باید از ظرفیت شبکههای ملی داخلی و خارجی برای تبلیغ این رویداد بزرگ بهره کافی برده شود.
وی گفت: اینکه هم اکنون تبریز میزبانی بسیاری از رویدادهای فرهنگی، ورزشی، علمی، اقتصادی بین المللی را دارد بهترین فرصت برای معرفی تبریز و جذب گردشگران است که باید به نحو احسن از آن استفاده شود.
اصغری یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ میتوانست بهتر از این برگزار شود و شهرداری تبریز اقدامات بهتری میتوانست در این زمینه داشته باشد.
انتهای پیام/