یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت واشتنگتن بغداد را برای توقف واردات برق و گاز از ایران تحت فشار قرار داده است.

آمریکا عراق را برای توقف واردات انرژی از ایران تحت فشار قرار داده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت آمریکا عراق را برای توقف واردات انرژی از ایران تحت فشار قرار داده است.

در ادامه این گزارش آمده است واشنگتن در تلاش است تا شرکت های آمریکایی و متحدان خود در خاورمیانه –از قبیل عربستان سعودی– را به عنوان تأمین کننده برق و گاز برای عراق جایگزین ایران کند.

وال استریت ژورنال می افزاید تلاش‌های آمریکا در این زمینه در راستای هدف بزرگتر این کشور برای محدود کردن نفوذ ایران در عراق است. ایران و عراق دارای مرز مشترک 900 مایلی هستند و روابط اقتصادی و اکثریت جمعیت شیعه عراق باعث شده است تا دو کشور که زمانی دشمن هم محسوب می‌شدند، از سال 2003 میلادی (زمان حمله آمریکا به عراق) روابط نزدیک تری با یکدیگر داشته باشند.

در ادامه این گزارش آمده است به گفته کارشناسان و تحلیلگران، فشار زیاد بر عراق ممکن است نتیجه عکس بدهد و نهایتاً عراق را به ایران نزدیک تر کند.

واشنگتن برای عراق یک معافیت 45 روزه از تحریم های ایران صادر کرده است که به موجب آن می تواند از ایران گاز وارد کند. اما مقامات آمریکایی می دانند که عراق به زمان بیشتری برای مستقل کردن خود از گاز و برق ایران نیاز دارد. رائد فهمی (Raid Fehmi) یکی از نمایندگان برجسته پارلمان عراق گفت: «اگر آمریکا فشار زیادی بر ما تحمیل کند موجب بی ثباتی عراق می شود و به موجب آن بی ثباتی در منطقه را شاهد خواهیم بود. آمریکایی ها چنین چیزی را نمی خواهند».

شرکت های انرژی آمریکایی به دنبال راه هایی هستند تا عراق خودش نیاز به انرژی را تامین کند. در ماه های اخیر، برخی شرکت های آمریکایی قراردادهایی با عراق امضا کرده و یا پیشنهاداتی ارائه کرده اند تا عراق گاز مورد نیاز خود را از میادین نفتی اش تامین کند و یا سیستم فرسوده برق رسانی اش را به روز رسانی کند. اما مقامات رسمی عراق تمایل چندانی برای این قراردادها نشان نمی دهند زیرا احساس می کنند که این قراردادها به نفع آمریکا است.

آمریکا همچنین از عربستان سعودی رقیب ایران خواسته است تا در بخش زیرساخت های انرژی در عراق سرمایه گذاری کند. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، ماه جاری میلادی به بغداد سفر کرد تا با همتای عراقی خود در خصوص تقویت همکاری ها در حوزه انرژی و برق دیدار و گفتگو کند.

این گزارش می‌افزاید عادل عبدالمهدی ماه گذشته به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد. او از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کند. وی همسویی خود با روسیه، چین و اتحادیه اروپا را (در رابطه با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا) نشان داده است.

عراق به میزانی از ایران برق وارد می کند که نیاز یک میلیون خانه وار برطرف می شود. همچنین روزانه 28 میلیون متر مکعب از ایران گاز وارد می کند که برابر مصرف روزانه ماساچوست در آمریکا است.

میزان وابستگی عراق به انرژی ایران تابستان سال جاری مشخص شد؛ زمانی که ایران به دلیل پرداخت نشدن بهای برق، صادرات خود را قطع کرد که منجر به اعتراضات گسترده در بصره عراق شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار