سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: ۲ برد مقابل قطر و کره جنوبی پیش از صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، بهترین پیروزی مان بود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: امروز ( دوشنبه ) به اینجا ( هتل آکادمی ) آمدیم، زیرا 8 سال پیش که فدراسیون فوتبال درحال عقد قرارداد با من بود، نخستین جلسه مان را در این مکان برگزار کردیم و نخستین ارتباطم با اصحاب رسانه و مردم در اینجا رقم خورد و به یاد دارم که سوال های سختی از من پرسیدید.

او افزود: یکی از سوال هایی که زیاد از من پرسیده می شد این بود که آیا می توانید تیم ملی ایران را به جام جهانی 2014 برسانید و بتوانید تواقع ما را برآورده کنید یا اینکه آیا من تفکر لازم برای شکست تیم های آسیایی را دارم یا خیر که اکنون پس از گذشت 8 سال متوجه این سوالات شدم. اکنون 8 سال از آن زمان گذشته و در این مدت بالا و پایین ها زیاد، خوشی ها و تلخی های زیادی را پشت سر گذاشتیم و اکنون کنار هم هستیم.

بدون بازیکنان نمی توانستم به این جایگاه دست پیدا کنم

کی روش ادامه داد: امروز کنار هم جمع شدیم تا جشن بگیریم و ( 100 برد تیم ملی در زمان سرمربیگری کارلوس کی روش ) از زحمات شما در چندسال گذشته تشکر کنم. باید به نقطه نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و یاد بگیریم که روی مسائلی که توافق نداریم، صحبت کنیم. بدون بازیکنان نمی توانستم به این جایگاه دست پیدا کنم و از آنها تشکر می کنم.

او خاطرنشان کرد: پشت هر برد، مساوی و یا حتی شکستی که بدست می آید، مسائل پنهان و پیدای زیادی وجود دارد که می خواهم درباره آنها با شما گفتگو کنم. در دنیای فوتبال هفت مرد جوان هستند که بیش از 100 سال سن دارند و به بیش از 100 برد ملی رسیدند. ( کی روش یکی از این افراد است )

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: از همه شما، خانواده ام و تمام کسانی که من را حمایت کردند، تشکر می کنم و بهتر است بگویم، اکنون 102 ساله هستم ( با خنده ). پیروزی همیشه بهترین دارو است و هر بردی ارزش خاص خودش را دارد. با توجه به اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده است، برد مقابل قطر پیش از صعود به جام جهانی 2014 و پیروزی رو در روی کره در اولسان، بهترین پیروزی ما بود زیرا آن بازی‌ها، نقطه بازگشتی برای ما بود. نه تنها به خاطر صعود به جام جهانی، به دلیل اینکه پشت آن 2 بازی، داستان‌های زیادی بود و آن برد ها را دوست دارم. همه بردها همیشه خوب هستند و تمام مربیان و کسانی که با من کار کردند، آن 11 شکست را در خاطر دارند، زیرا بازنده خوبی نیستیم.

شکست مقابل لبنان و ازبکستان برایم تلخ بود

او افزود : دو باختی که در ذهن دارم و برای من بسیار تلخ است. شکست مقابل لبنان در بیروت و ازبکستان در ورزشگاه آزادی تهران است که نتوانستم آن ها را فراموش کنم. در آن 2 بازی بد بازی کردیم و استحقاق برد را نداشتیم. این احساس شکست با 2 بازی مقابل آرژانتین و اسپانیا تفاوت دارد، زیرا پس از این 2 باخت از عملکرد داخلی خودمان خوشحال بودیم و عملکرد خوبی داشتیم. فوتبال به جزئیات خیلی کوچک برمی گردد و زمانیکه یک اشتباه کوچک انجام دهید، شکست می خورید. در جام جهانی فضایی را برای اشتباه کردن وجود ندارد و فکر می‌کنم در بازی‌هایی مثل آرژانتین و اسپانیا و پرتغال داوری منصفانه نبود و آن باخت‌ها و همچنین شکست مقابل عراق هنوز در گلویم است و در جام ملت‌ها بازی‌های سختی خواهیم داشت. تیم عراق بازیکنان خوبی دارد و امیدوارم در بازی ما و عراق، داور نتیجه را رقم نزند.

کی روش ادامه داد: تیم ملی عراق بازیکنان خوبی دارد و شما بازیکن آنها را در پرسپولیس ( بشار رسن ) نگاه کنید. تمامی بازیکنان آنها عملکرد خوبی دارند و امیدواریم تقابل مان با عراق فقط با این تیم باشد و داور بازی نتیجه را تغییر ندهد و انشالله نتیجه خوبی بدست می آوریم.

فکر می کنم شما می دانید سرمربی بعدی تیم ملی  چه کسی است

کی روش در مورد وضعیتش برای پس از پایان جام ملت ها خاظرنشان کرد: پس از جام ملت های آسیا، تنها کاری که می توانم انجام دهم، این است که بهترین آرزوها را برای این کشور داشته باشم و احتمالا سعی خواهم کرد که کار دیگری پیدا کنم که طبیعی است. درباره مربی بعدی که فکر می کنم شما می دانید چه کسی است. ایشان هفته پیش اعلام کردند که قرار است من اخراج شوم. مطلبی که اکنون حائز اهمیت است آن است که باید به آینده نزدیک توجه کنیم و قرار است اردویی را در قطر پیش از جام ملت ها برگزار کنیم که امکانات زیادی دارد و همانظور که قبلا گفتم برای فدراسیون راحت نیست که برای برگزاری بازی های دوستانه مذاکرات راحت نیست و دشواری هایی زیادی دارد.

سرمربی تیم ملی افزود: پس از پایان جام جهانی فکر می‌کردم حمایتی وجود دارد و قرار است پیشنهاد تمدید قرارداد چهار ساله باشد و خود مهدی تاج هم همین موضوع را در ذهن داشت و من پیشنهاداتی داشتم اما متوجه شدم که این پیشنهاد تا جام ملت‌ها است. برنامه‌ام را با فدراسیون ادامه خواهم داد و اما کسانی هستند که نمی‌خواهند من با سرمربی پرسپولیس (برانکو ایوانکوویچ) همکاری کنم، چون برای مربیان دیگری برنامه دارند. آرزوی من موفقیت تیم ملی ایران در همه مسابقات است اما اکنون آرزویم این است که با تیم ملی در فینال جام ملت‌ها حضور پیدا کنم.

او ادامه داد : برخی از تیم ها با ما بازی نمی کنند و بعضی ها هم برای برگزاری بازی تدارکاتی پول می خواهند. باید هزینه بازی، هزینه سفر و ... این تیم ها را بدهیم و با حمایت صفر وزارت ورزش و جوانان، کار فدراسیون فوتبال سخت است و با وجود این شرایط من شخصا در قطر بودم و مذاکراتی را انجام دادم و برنامه مان را تنظیم کردیم. کمپ اردویی خوبی در قطر داریم و قرار است با لبنان و فلسطین بازی های تدارکاتی انجام دهیم. همچنین یک بازی با قطر در تاریخ 31 دسامبر داریم که این مسابقه هم در قطر برگزار خواهد شد.

هیچ چیزی جلودار ما نخواهد بود و نمی تواند ما را متوقف کند

او افزود: پیش از جام جهانی هم گفته بودم که وقتی برای شکار سگ های شکاری ندارید باید از گربه استفاده کنید. هیچ چیزی جلودار ما نخواهد بود و نمی تواند ما را متوقف کند. پیش از جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه و همچنین جام ملت های 2015 استرالیا هم هیچ امکاناتی نبود اما نتوانست من را متوقف کند و با این وضعیت ادامه خواهم داد. نگران نباشید، آماده سازی خوبی انجام دهیم و برای حضور خوب در جام ملت ها تلاش می کنیم.

یک سری رکورد و ... از قبل خلق شده است، برای مثال اوسیانو کروز 59 بازی ملی در کارنامه دارد و من با سنی که دارم، دیگر توانایی این کار را ندارم، اما دستیابی به 5 دوره جام جهانی با هدایت تیم‌های ملی در اختیار من و تابارز است و امکان دارد این اتفاق رخ دهد. اگر از یک سری پیشنهادات مالی برخی تیم های باشگاهی چشم پوشی می کنم، هدفم رسیدن به پنجمین دوره حضور در جام جهانی است.

تغییر دادن تفکر داشتن کارت اعتباری دائمی برای حضور در تیم ملی اصلی ترین کار من بود

کی روش درباره اصلی ترین میراث ماندگارش در فوتبال ایران بیان کرد: اصلی ترین کاری که توانستم در تیم ملی ایران انجام دهم، تغییر تفکرات بود. زمانیکه به ایران آمدم برخی بازیکنان تصور می کردند کارت اعتباری دائم و مطلقی دارند و همیشه می توانند که با این کارت همیشه در تیم ملی فوتبال ایران حضور خواهند داشت. ابتدای حضورم در ایران بزرگ ترین چالشم این بود که وقتی می خواستم بازیکن به تیم دعوت کنم، برخی مربیان، اصحاب رسانه و برخی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون می گفتند از پرسپولیس 5 بازیکن و استقلال 3 بازیکن دعوت شوند؟ با این کار در چنین وضعیتی با مشکل بزرگی مواجه می شویم.

بزرگ ترین میراث باقی مانده ام اینست که تیم ملی متعلق به هیچکس نیست و در عین حال متعلق به همه است

او افزود: همین که توانستم این تفکر را تغییر بدهم بزرگ ترین چالش من بود و فکر می کنم بزرگ ترین میراث باقی ماند ه اینست که تیم ملی متعلق به هیچکس نیست و در عین حال متعلق به همه است. این تیم متعلق به ارزش ها و افرادی است که برای حضور در آن از ارزش واقعی برخوردار هستند.

افرادی که می گویند باید بازیکنان پرسپولیس و استقلال به صورت مداوم در تیم ملی باشند به تجارت های حاشیه ای اشتغال دارند

کی روش ادامه داد: با این تفکر که ببینیم کدام تیم ها مثلا پرسپولیس، استقلال یا سپاهان قهرمان شده اند و به صورت مداوم بازیکنان آنها را به تیم ملی دعوت کنند مخالف هستم. به این طرز تفکر پایبند نیستم. افرادی که به اینگونه تفکرات اعتقاد دارند آنهایی هستند که به تجارت های حاشیه ای اشتغال دارند یا از شجاعت و جسارت لازم برای دعوت از بازیکنان شایسته برخوردار نیستند.

بزرگ ترین میراث من راحت کردن کار سرمربی بعدی تیم ملی برای 10 سال آینده است

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: بی شک ما هم دچار اشتباه می شویم. در سال 2011 که به ایران آمدم برخی مواقع برای جمع و جور کردن 23 بازیکن و دعوت آنها به تیم ملی به مشکل می خوردم. بزرگ ترین میراثم اینست که کار مربی بعدی برای 10 سال آینده سهل و آسان خواهد بود.نمی توانم اسامی را به شما بگویم اما اطمینان دارم در حال حاضر دست کم 36 بازیکن در اختیار داریم که تمام آنها برای حضور در تیم اول ما استحقاق و لیاقت دارند. اوسیانو برای انتخاب بازیکنان موهایش را کامل از دست داده و موهای خودم هم مشغول ریزش است.

کار زجرآوری برای انتخاب 23 بازیکن از جمع 35 بازیکن آماده دارم

او ادامه داد: از امروز تا 17 دسامبر(26 آذر) بزرگ ترین هدفمان اینست که منصفانه بهترین بازیکنان را برای حضور در جام ملتهای آسیا انتخاب کنیم. آیا کسی امروز مخالف استفاده کردن من از مرتضی پورعلی گنجی به عنوان دفاع وسط است یا اینکه آیا کسی با بازی کردن مجید حسینی بدون سابقه ملی در جام جهانی مخالفت کرد؟ او امروز مدافع برتر ما است و در اروپا بازی می کند. آیا این اتفاق ها با شعبده بازی رخ داده است؟ اعضای کادرفنی ما از ساعت هفت صبح کارشان را شروع کرده و تا 11 شب کار می کنند. در شرایطی باید بازیکنانم را انتخاب کنم که شب با وجدان آسوده بخوابم. شفاف می گویم کار بسیار سخت و زجرآوری پیش رو داریم چراکه باید از بین 35 بازیکن آماده تنها 23 نفر را انتخاب کنیم. این کار من است و همانگونه که تاکنون تصمیم های منصفانه ای گرفتم باید بازهم این کار را انجام دهم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار