به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص اولویت های این وزارتخانه تصریح کرد :اولویت وزارت خانه در حوزه راه اینست که قطعه اول آزادراه تهران شمال برای رها شدن از ترافیک جاده چالوس در برنامه زمان بندی تعیین شده به اتمام برسد پیش بینی این بوده تا آخر سال 97 به پایان برسد اما با توجه به شرایط آب و هوایی این پروژه تا خرداد طول می کشد.
وی ادامه داد:قطعه 2 و 3 آزاد راه تهران شمال طبق برنامه ریزی انجام شده با سرمایه گذار جدید انجام می شود و طبق زمان بندی جدید پیش می رود.
وزیر راه و شهر سازی در پاسخ به اینکه در بخش تحول ساختاری بخش مسکن چه برنامه اصلی دارید؟ گفت: ما به لحاظ قانونی وظیفه داریم زمینه خانه دار شدن مردم با اولویت اقشار کم درامد را فراهم کنیم. مسکن مهر و مسکن اجتماعی دو الگوی دولت ها برای تحقق این هدف بوده است.
وی افزود : ما در این خصوص 3 برنامه موازی داریم . بر این اساس برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم همچنین بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده در حال اجرا است تا مردم از کیفیت زندگی بهتری بهره مند شوند.
وی ادامه داد:بازآفرینی شهری مورد تاکید رئیس جمهور است و دراین مورد کارگروه ویژه تشکیل شد. روز گذشته جمع بندی کارشناسی و نهایی داشتیم که به استانداران 31 استان کشور ابلاغ شد.
اسلامی اظهار داشت:برای سال 97 نوسازی 100 هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده که البته در این مدت باقیمانده به سرانجام نمی رسد.از ابتدای سال تاکنون 270 محله بافت فرسوده شناسایی و هدفگذاری شده همچنین ظرفیت هر شهرستان استخراج شده که این محله ها احیا می شود و مراکز بهداشتی، خدماتی و مدارس به اضافه واحد های مسکونی این محله ها نوسازی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 3 روش برای اجرای این طرح تعیین شده گفت: روش نخست عرضه زمین دولتی و نوسازی واحد های مسکونی با اولویت واگذاری به خانه اولی ها است. نوع دوم سرمایه گذارانی که زمین دارند و تمایل به ساخت و ساز و کسب سود هستند.نوع سوم افرادی که خودشان می توانند خانه های خود را احیا کنند با استفاده از تسهیلات حمایتی.
وی افزود:با اجرای این سرفصل ها می توانیم نظارت در مرکز داشته باشیم و با مشارکت محلی و مردم این طرح را پیش ببریم.
اسلامی در پاسخ به این سوال که در عرضه زمین های دولتی برخی دستگاه ها تمایل ندارند؟ گفت: واگذاری زمین های دولتی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، یک قانون و دستور رئیس جمهور است. استانداران در این زمینه نمایندگان دولت هستند که با اختیاراتی که دارند می توانند در واگذاری زمین ها سرعت دهند تا این پروژه با سرعت مطلوبی پیش رود.
وی در خصوص وضعیت مسکن مهر گفت:در پروژه مسکن مهر حدود 500هزار واحد مسکونی وجود دارد بخشی ساخته شده اما قابل سکونت نیست بخشی هم نیمه کاره است و 100 هزار فاقد متقاضی است. برنامه داریم تا واحدهای فاقد متقاضی را به کمیته امداد و بهزیستی بدهیم تا به محرومان اختصاص دهند.
اسلامی ادامه داد:در طرح مسکن مهر مردم باید حتما همکاری کنند برای پرداخت اقساط معوقی که به سبب بی اعتمادی به دولت و مجریان این طرح ایجاد شده است و البته ما هم با کیفیت مدیریت متفاوت به دنبال تکمیل این طرح هستیم.
وی افزود:تاریخ نهایی برای تکمیل مسکن مهر زیاد وعده داده شده اما ما به دنبال مشخص شکردن وضعیت پروژه های مختلف این طرح هستیم چرا که هر پروژه در هر شهر شرایط مختلفی دارد به طور مثال در پردیس بخشی واحد ها مشکل فنی دارد و بخشی مشکل حقوقی دارد که ممکن است طول بکشد.
وی تاکید کرد : ما به دنبال این هستیم تا پایان دی ماه همه متقاضیان از شرح وضعیت پروژه خود آگاه شوند.
اسلامی تصریح کرد: در این طرح بحث تاسیسات زیربنایی و سرانه هایی همچون مراکز آموزشی و خدماتی مد نظر قرار دارد که از ظرفیت استانداردان هم استفاده می کنیم.
وزیر راه و شهر سازی در خصوص بازار فعلی مسکن اظهار داشت: نکته مهم اینست که تحولات بازار مسکن به مسائل اقتصادی ما ربط دارد باید بحث مالی و اقتصادی از بحث تولید مسکن مجزا دیده شود.
وی افزود:ما باید با سیاست های مناسب جریان تولید پایدار مسکن را حفظ کنیم.
اسلامی افزود:ما هم کیفیت و استاندارد مصالح و هم کنترل ساختمان داریم . افراد باید با کسب پروانه فعالیت در این حوزه ،ساخت و ساز انجام دهند. اگر در کنترل ساختمان و استاندارد مصالح نظارت نشود و سیستم ها به وظایف خود عمل نکنند شاهد کیفیت پایین مسکن خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:زلزله شب گذشته نشان از کیفیت مطلوب سازه هایی است که طی سال گذشته ساخته شده است.تهیه نقشه ها از سوی بنیاد مسکن انجام شده بود و مصالح با کیفیت استفاده شده همچنین در اجرا دستگاه نظارت مهندسی نظارت مستمر بر ساخت و سازها داشته اند.نظارت ها باید دقیق باشد تا شاهد اتلاف منابع نباشیم
اسلامی در پاسخ به این سوال که برای افزایش قدرت خرید مسکن چه باید کرد گفت:توانمندسازی مردم برای خرید مسکن تنها از طریق تسهیلات انجام نمی شود. ایجاد مزیت برای سازنده باید صورت گیرد تا سود را از جای دیگر بگیرد و واگذاری را به خانه اولی ها انجام دهد.
وی در خصوص میزان حباب بخش مسکن اظهار داشت:حباب روی همه کالاها در کشور وجود دارد اگر مردم صبور ما مدارا کنند با سیاست های اجرایی دولت بازار مسکن به آرامش می رسد و قیمت ها متعادل می شود.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه راه ها اظهار داشت: تکمیل کریدورهای حمل و نقل اصلی کشور اولویت دولت است چراکه جریان جابجایی مسافر و بار را برعهده دارد در این خصوص هم از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می کنیم.
وی ادامه داد:نکته دوم بحث راه های استانی و روستایی است برخی جاده ها اصلاح هندسی و تعریض نیاز دارد نقاط حادثه خیز در برخی راه ها وجود دارد که باید اصلاح شود. در بودجه 98 سعی شده منابع متفاوتی خلق کنیم که صرف ایمن سازی و اصلاح راهها شود.
اسلامی تصریح کرد: در بحث آزادراه ها نیز باید با سرمایه گذارها کار کنیم که اخیرا با 8 سرمایه گذار تفاهم شده است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مطالبات کامیونداران گفت:معتقدیم باید خواسته های این صنف را محقق کنیم. می بایست جامعه حمل و نقل زمینی لجستیک را خودشان انجام دهند و حمایت همه جانبه از آنها داشته باشیم.
وی افزود:در ماه های گذشته مقدار ی لاستیک توزیع شده اما کفایت نمی کند باید به واردات لاستیک شتاب داده شودو توزیع لاستیک توسط خود انجمن ها صورت گیرد. در این حوزه عقب ماندگی داریم و باید خود انجمن ها همکاری داشته باشند. برای تامین لاستیک با کارخانه های داخلی هم قراردادهایی امضا شده است.
اسلامی در پاسخ به این سوال که در این شرایط امکان توسعه ناوگان هوایی وجود دارد یا خیر گفت: تحریم موضوع جدیدی نیست و ما از ابتدای انقلاب اسلامی تحریم بوده ایم. قراردادهایی که منعقد شده و پولش داده شده به طور غیرقانونی لغو شده امیدواریم با روش های گوناگون بتوانیم ناوگان هوایی را ترمیم کنیم.
وی در خصوص توسعه سواحل مکران اظهار داشت:کار ارزشنمدی در توسعه سواحل مکران صورت گرفت. ظرفیت فاز 1 بندر چابهار به 8.5 میلیون تن ظرفیت رسیده است و راه آهنی که بتواند بندر را به شبکه سراسری وصل کند در حال اجرا است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:در بندر شهید رجایی توسعه های سنگینی انجام گرفته و ظرفیت کانتینری 2 برابر شده است.بندر امیرآباد برای اتصال به کشورهای حاشیه دریای خزر در حال توسعه است و ظرفیت آن 15 درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده تا ظرفیت بندر چابهار به 85 میلیون تن در سال برسد.
اسلامی در پایان در خصوص زمان راه اندازی سامانه یکپارچه حمل ونقل گفت: قرار بود این سامانه اوایل سال 97 راه اندازی شود که محقق نشد اما امیدواریم تا پایان سال این سامانه تکمیل شود.
انتهای پیام/