به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام روح الله حریزاوی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی که به مناسبت هفته بسیج در جمع بسیجیان مسجد توحید تهران حضور یافته بود، ضمن قرائت آیه «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً» گفت: قرآن میفرماید اگر آنها بر آن راهی که در پیش پای آنها نهادیم مقاومت میکردند، آب گوارایی را به آنها مینوشاندیم؛ موضوع بحث ما نظریهای است تحت عنوان نظریه «مقاومت» که مبنای این نظریه در قرآن کریم است.
وی ادامه داد: امروز در جامعه سوالی جدی مطرح است؛ مخصوصاً برای نسل جدید انقلاب که میخواهد وارد دهه پنجم انقلاب شود. سوال این است که چه قدر باید تحمل کرد؟ تا کجا باید صبر کرد؟ کی همه چیز درست میشود؟ ما برای این سوال یک پاسخ مبنایی داریم و یک پاسخ روبنایی.
حریزاوی تاکید کرد: در قرآن کریم منطقی داریم به نام منطق حسابگری. قرآن تلاش میکند که ما بر اساس منطق ترکیبی محاسبات خود را انجام دهیم. منطق ترکیبی یعنی آنچه که مبنای تفسیر و تصمیم ماست باید مجموع محاسبات دنیوی و فرادنیوی باشد؛ هم دنیا را در نظر بگیریم هم آخرت را.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه یادآور شد: جهان باطنی دارد و قرآن همواره بر مسلمانان تاکید میکند که به باطن جهان نیز توجه کنند. چرا این قدر بر قرائت سوره عصر تاکید شده است؟ چون در آن بر عصر قسم یاد شده است. عصر یعنی روزگار. کدام روزگار؟ روزگار آخرالزمان. روزگاری که صاحبش کسی است به نام حضرت مهدی (عج).
حریزاوی اضافه کرد: در نظام محاسباتی انسانهای مومن باطن و حقیقت جهان هم مورد توجه قرار میگیرد و اساساً اگر کسی بر اساس باطن و ملکوت جهان محاسبات خود را انجام دهد، نوع مواجهه اش با مسائل متفاوت خواهد شد.
وی همچنین اظهار کرد: در نظریه مقاومت تلاش میشود که اتفاقاتی که در باطن جهان به وقوع میپیوندد، مورد توجه قرار گیرد. یکی از اتفاقات باطنی جهان حقیقتی است به نام «نصرت الهی». خدواند متعال قوانینی دارد که این قوانین به شکل ظاهری و باطنی جهان را اداره میکند.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در مکتب محاسبات مادی کمیتها یک حسابی دارند و کیفیتها حسابی دیگر. اما در منطق فرامادی یا متافیزیکی چطور؟ در منطق مادی مثلا عدد ۱۵ از عدد ۱۳ بزرگتر است، اما در منطق متافیزیکی و نگرش باطنی به جهان نمیشود کمها را دست کم گرفت. خداوند متعال میفرماید که گاهی تعداد بالاست، اما من گاهی اوقات کمیت را با کیفیت مقایسه میکنم «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ».
وی در ادامه به بحث پیرامون منطق الهی و قوانین حاکم بر جهان پرداخت و ضمن قرائت آیات مختلف قرآن در این زمینه افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ما داریم چه چیزی را جشن میگیریم؟ ما گرانیها و مشکلات مردم را جشن نمیگیریم. راههایی وجود دارد که باید این مشکلات را حل کنیم. ما این را جشن میگیریم که هنوز به فضل خدا این منطق در ذهن شریف مردم ما وجود دارد که خداوند متعال راههایی برای نصرت ما گذاشته است به شرط این که به وعدههای خداوند ایمان داشته باشیم.
حریزاوی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه حرکتهای جهادی در جمهوری اسلامی یکی از مصادیق نظریه مقاومت است، تصریح کرد: منطق ما منطق مقاومت است. شما حجم کارهای گروههای جهادی را در زلزله کرمانشاه مقایسه کنید با دیگر گروههای متعارفی که وجود دارد. تنها راه برون رفت کشور از مشکلات موجود مدیریت جهادی است.
انتهای پیام/