۱۲ درصد از مردم ایران سیگار مصرف می‌کنند/ فعالیت ۴۷ واحد در صنعت سیگار و دخانیات در کشوردبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: امسال تعداد واحد‌های صنعتی تولید سیگار و دخانیات در کشور افزایش یافته و به ۴۷ کارخانه رسیده است.

مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعیت مصرف دخانیات در کشور با  بیان اینکه متأسفانه  مصرف قلیان در ایران جمعیت بیشتری را با خود درگیر کرده است، اظهار کرد: براساس آمار منتشر شده، در ایران 11 تا 12 درصد از مردم سیگار مصرف می‌کنند که از این تعداد  2 درصد زن هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار کرد: در سال 96، 37 واحد صنعتی کشور در صنعت دخانیات مشغول به فعالیت بوده‌اند و 19 کارخانه در راستای تولید سیگار فعالیت داشتند و متأسفانه امسال این تعداد افزایش یافته است و 47 واحد در کشور به تولید این محصول می‌پردازند.

مسجدی بیان کرد: صنعت سیگار از سود قابل توجهی برخوردار است و همین مسئله باعث بروز مشکلات زیادی در دنیا و حتی ایران شده است، به طوری که باید سالیانه  سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات بر سیگار نصیب دولت شود که به دلیل فرمول ضعیف اخذ مالیات، این رقم نصیب تولیدکننده دلال می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف دخانیات و حتی قلیان یکی از عوامل مهم در بروز سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مزمن تنفسی است و سیگار تأثیر زیادی در بروز مرگ و میرهای مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دارد.

سهم 73 درصدی مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های غیرواگیر

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اضافه کرد: 73 درصد از مرگ و میرهای مردم مربوط به بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آنها عارضه‌های قلبی، سرطان مزمن، مشکلات  تنفسی و دیابت است و استعمال دخانیات در بروز بیماری‌ها و فوت ناشی از آن نقش پررنگی دارد.

مسجدی با بیان اینکه قیمت سیگار در کشور افزایش پیدا کرده است، اما مردم و به خصوص جوانان سیگار را با قیمت بالا هم  خریداری می‌کنند، گفت: امروزه 35 درصد از دختران و زنان برای یکبار مصرف قلیان را تجربه می‌کنند که از این تعداد بین 5 تا 10 درصد در دام اعتیاد به دخانیات گرفتار می‌شوند.

وی گفت: زمانی قرار بود مالیات بر پاکت سیگار از درب کارخانه انجام شود، اما به دلیل سیستم ضعیف اخذ مالیات این کار تأثیر زیادی در کاهش مصرف مردم نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار