به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قائم مقام راه آهن با بیان اینکه بیش از یک دهه است که خصوصی سازی در راه آهن آغاز شده است گفت: وضعیت راه آهن طی یک دهه گذشته متفاوت بوده و به جهت نوع سرمایه گذاری ها در دوره هایی با شدت و در دوره هایی با کاهش سرمایه گذاری مواجه بوده ایم.
حسین عاشوری با بیان اینکه باید آسیب شناسی شده و مشخص شود نکته های مورد نظر راه آهن و بخش سرمایه گذار طی این ده سال چه بوده است گفت: این ارزیابی دلایل رشد و یا کاهش سرمایه گذاری ها را مشخص می کند.
وی با بیان اینکه پیدا کردن زبان و درک مشترک از تقاضاهای دو طرف مهم است ادامه داد: اینکه مشخص شود سطح انتظارات طرفین چقدر است، کمک می کند بتوانیم به یک فعالیت مشترک برسیم.
قائم مقام راه آهن با بیان اینکه راه آهن در راستای قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی در سال ۱۳۸۴ بستر قانونی را برای سرمایه گذاری فراهم کرد گفت: طی این سال ها بخش خصوصی در حوزه ناوگان به خصوص بخش ناوگان باری و مسافری اقدامات خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت ها کمتر شاهد سرمایه گذاری هستیم تاکید کرد: قوانینی که طی سال های اخیر تصویب شده و بسته های حمایتی در نظرگرفته شده برای سرمایه گذاران، بستر و زمینه را برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها نیز فراهم کرده است.
عاشوری ادامه داد: برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها در حوزه سرمایه گذاری به ما این کمک را می کند تا اطلاعات خود را با یکدیگر مبادله کرده و در جریان خواسته های یکدیگر نیز قرار گیریم.
قائم مقام راه آهن تاکید کرد: بر این اساس اگر نیاز باشد بخش دولتی در راه آهن، مقررات و دستورالعمل های خودش را مورد بازنگری قرار دهد، مشخص شده و بخش خصوصی نیز با انتظارات بخش دولتی بیشتر آشنا می شود و خودش را بر اساس شرایطی که نظامات دولتی در زمینه سرمایه گذاری تعریف کرده منطبق می کند تا فعالیت بیشتری داشته باشد.
عاشوری اضافه کرد: از همه شرکای فعلی راه آهن و شرکایی که تا به حال به راه آهن نپیوستند دعوت می کنیم دست در دست یکدیگر داده تا برای توسعه و آبادانی کشور به توسعه راه آهن بپردازیم زیرا راه آهن محور توسعه است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بسته های سرمایه گذاری که راه آهن طی سال های اخیر به کار بسته و بخشی از سرمایه گذارها از آن استفاده کرده اند اشاره کرد و گفت: مدتی در بحث فروش ناوگان، فروش به صورت اقساطی بوده و در سال های اخیر نیز برای خرید ناوگان توسط بخش خصوصی، بحث استفاده از لیزینگ خارجی و تضمینی که راه آهن از شرکت های خصوصی برای بازپرداخت وام ها انجام می داده، مورد توجه قرار داشته است.
وی در خصوص بحث مربوط به خریدهایی که از خارج کشور توسط شرکت های ایرانی صورت می گیرد نیز توضیح داد: بحث حمایت از این شرکت ها در حوزه تضامینی که داده می شود، توسط راه آهن انجام می شود.
قائم مقام راه آهن تصریح کرد: بخشی از مابه التفاوت نرخ ارز را نیز راه آهن حمایت و پرداخت می کند.
وی همچنین به توافقات صورت گرفته میان شرکت راه آهن و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در راستای هدفمند کردن یارانه ها و بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تا ۷.۵ میلیارد دلار مابه التفاوت این بخش از سرمایه گذاری هایی را که توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، پوشش می دهد.
عاشوری اضافه کرد: در حوزه بحث اتصال خطوط فرعی به شبکه ریلی راه آهن مشارکت ۵۰ درصدی وجود داشته و فرصت خوبی برای مراکز بار است تا به خطوط اصلی راه آهن وصل شوند و از این فرصت و شرایطی که پیش آمده، بهره برده تا با نرخ های پایین تری بارهای خود را جا به جا کنند.
وی تاکید کرد: راه آهن از پایانه های حمل و نقل ترکیبی و بنادر خرد و سرمایه گذارانی که در این حوزه فعالیت می کنند نیز حمایت می کند.
قائم مقام راه آهن با بیان اینکه مردم راه آهن را بیشتر در حوزه مسافری می شناسند گفت: راه آهن صنعت بزرگی است که از مجموعه زیرساخت ها، خطوط، پل ها، تونل ها، ایستگاه ها و باراندازها، لکوموتیو و واگن های باری تشکیل شده و سرمایه گذارانی که در حوزه های مختلف تجربه سرمایه گذاری دارند بدانند که راه آهن محیط بسیارمناسبی برای سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه راه آهن در حوزه توسعه حمل و نقل کشور بسیار موثر است گفت: با رویکردی که راه آهن در سال های گذشته در خصوص کاهش تعرفه های حمل داشته، سرمایه گذاری در این بخش برای تمام سرمایه گذاران منافع خوبی را به همراه دارد.
عاشوری اضافه کرد: راه آهن سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن بار جا به جا می کند و به مراکز عمده بار در بخش معادن، فلزات و بنادر وصل است.
قائم مقام راه آهن همچنین با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت:دولت و مجلس بر اساس این برنامه، راه آهن را مکلف به جابه جایی ۳۰ درصد سهم بازار در بخش بار و ۲۰ درصد در سهم مسافری کرده اند.
انتهای پیام/