امیر هاشمی مقدم در «سفر به سرزمین آریایی‌ها» از سفر خود به کشور افغانستان، همسایه شرقی کشور و بخش همیشگی و جدایی‌ناپذیر قلمرو فرهنگی سرزمین ایران و «خراسان بزرگ» نوشته‌است.

«سفر به سرزمین آریایی ها»؛ روایت نویسنده ایرانی از سفر به افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امیر هاشمی مقدم در «سفر به سرزمین آریایی ها» از سفر خود به کشور افغانستان، همسایه شرقی کشور و بخش همیشگی و جدایی‌ناپذیر قلمرو فرهنگی سرزمین ایران و «خراسان بزرگ» نوشته‌است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: "اینکه چرا آرزویم دیدن افغانستان بود، به نظر خودم جای هیچ توضیحی ندارد. اینجا بخشی از حوزه‌ای است که ما آن‌ را ایران بزرگ فرهنگی (و نه سیاسی) می‌نامیم؛ هرچند بسیاری از دوستان افغانستانی ترجیح می‌دهند به مرکز خراسان بزرگ بودن اینجا اشاره کنند. خراسان بزرگ در کشورهایی چون ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخش اویغور کشور چین پراکنده شده است و افغانستان تنها کشوری است که با همه این کشورها مرز مشترک دارد. در این سفرنامه شما با شهرها و مناطق مهم این کشور مانند هرات، بامیان، کابل، مزارشریف و بلخ و پیشینه‌ و فرهنگ و شناسنامه‌شان آشنا و بی‌شک عاشق این سرزمین رویایی خواهیدشد."

در کنار تجربیات خوبی که نویسنده دارد، گاهی هم دلهره‌هایش به خواننده منتقل می‌شود؛ آنجا که به دست پلیس هرات بازداشت شده و فرمانده پلیس، پس از مصرف مواد مخدر توهم‌زا، از او می‌خواهد از طبقه سوم ساختمان نیمه‌کاره پلیس به پایین بپرد. یا آنجا که طالبان حمله کرده و تا نزدیکی شهر بامیان رسیده، همه راه‌ها را هم بر مسافران بسته است. نویسنده در شهر گرفتار می‌شود و وقتی هم پس از فروکش کردن تبادل آتش بین نیروهای پلیس و طالبان، می‌خواهد از شهر بیرون برود، با دیگر مسافران، دل به راه کوهستانی می‌زنند؛ چرا که همچنان طالبان در کمین است.

مهمان‌نوازی افغانستانی‌ها از یکسو، و انبوه یادگارهای تاریخی و فرهنگی در این کشور از سوی دیگر، نویسنده را مصمم می‌کند تا سفر به این سرزمین را دوباره تکرار کند. سفری که خیلی از ایرانیان دیگر نیز می‌توانند و باید تجربه کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار