رئیس ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان،گفت: هنر تئاتر از موثرترین، پرکارترین و پر استفاده ترین ابزار آموزش فرهنگ شهروندی به صورت غیرمستقیم و موثر و کارا است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرتضی والی زاده رئیس ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان، در بخش اول شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، با موضوع بررسی جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان، گفت: تئاتر بویژه نوع خیابانی آن یک نوع آموزش غیر مستقیم برای شهروندان است که ناخودآگاه حتی برای یک شهروند رهگذر تاثیرگذاری خود را دارد.

وی، با تاکید بر اینکه طبق سیاست های ترسیم شده شهرداری و شورای شهری ما برگزاری جشنواره را با دو رویکرد داریم گفت: این دو رویکرد استفاده از ابزار هنر تئاتر برای ترویج فرهنگ شهروندی و حمایت از هنرمندان با هدف رونق توسعه هنر تئاتر و تربیت هنرمندان تئاتر در سطح کلان و ملی است.

به گفته وی، رونق تئاتر تا حدودی با برگزاری جشنواره و اجرای تئاتر گروه های نماشی شهرستان در طول سال در مراکز فرهنگی در شهرستان اتفاق افتاده است.

رئیس ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان، با تاکید بر اینکه بسیاری از آموزش ها را می توان با زبان هنر، هزینه کمتر و به صورت غیرمستقیم و اثرگذارتر برای شهروندان داشت گفت: خیلی از مسائل و مشکلات مبتلا به شهری مثل ترافیک، پسماند، آلودگی محیط زیست را می توانیم به زبان هنر تئاتر به راحتی و گویا برای آنها فرهنگ سازی کنیم.

والی زاده، با تقدیر از زحمات تمامی افراد ستاد و شورای سیاست گذاری جشنواره گفت: ستاد اجرایی جشنواره از اردیبهشت ماه امسال برگزاری جلسات و فعالیت خود را آغازکرد.

وی با تقدیر از از همراهی و حمایت شهردار و همچنین اعضای شورای شهر که بودجه جشنواره را از ابتدای سال تخصیص دادند و آرامش خاطر اعضای ستاد را فراهم کردند گفت: بحث شهروندی، فرهنگ و هنر از اولویت های موضوعی تئاتر مهر است که در فراخوان موضوعات آثار نیز بر آن تاکید شد.

به گفته وی، شهر کاشان با تبلیغات محیطی جشنواره رنگ و بوی فرهنگی و هنر تئاتر را در ایام برگزاری جشنواره با تاثیرگذاری خوب آن دارد و از طرف شرکت کنندگان در جشنواره نیز استقبال خوب و فراگیری دارد.

والی زاده، دیدار با مدیر کل صدا و سیمای استان اصفهان و قول همکاری بر امکان پخش زنده جشنواره از شبکه استانی اصفهان و شبکه نمایش را یادآورشد و گفت: همچنین صدا و سیمای استان قول همکاری در حضور عوامل برنامه در برنامه زنده رود و پخش تیزر جشنواره را اعلام کرده است.

رقابت 28گروه تئاتر از سراسر کشور در جشنواره ملی تئاترمهرکاشان

محمد شفافی، دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نیز در ادامه با اشاره به رقابت این جشنواره به میزبانی فرهنگسرای مهرسازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و با حمایت مرکز هنرهای نمایشی 9 تا 15 آذرماه امسال در این شهرستان گفت: 28 گروه هنری از 13 شهر و 10 استان ایران در این دوره از جشنواره رقابت می کنند.

وی، برگزاری 18 جلسه برای انتخاب موضوعات ارسال آثار در فراخوان جشنواره را یادآورشد و گفت: سه محور کلی و دو نگاه ویژه با موضوعات مبتلا به جامعه بویژه آسیب های اجتماعی در بخش های صحنه ای و خیابانی در نظر گرفته شد.

به گفته وی، سه محور کلی شامل موضوعات شهروندی، اجتماعی و مضامین ایثارگری و دفاع مقدس است و دو نگاه ویژه با عناوین کتاب بدلیل اینکه کاشان پایتختی کتاب کشور را دارد و چهل سالگی انقلاب اسلامی درنظر گرفته شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، عدم حمایت استان از جشنواره را تاکنون یادآورشد و گفت: البته صدا و سیمای استان قول همکاری در پوشش جشنواره را داده است.

شفافی، در خصوص اعتبارات مالی جشنواره گفت: بودجه جشنواره نیز با توجه به افزایش دوبرابری هزینه ها افزایشی نداشت و حتی در احتساب هزینه ها موارد غیرضروری که حذف آن به جشنواره آسیبی نمی زند حذف یا تا حد ممکن کاهش داده شد و مجموع هزینه بصورت ریز و جز به جز مشخص و مدون شد.

وی تصریح کرد: حتی سعی کردیم از منابع مختلف کمک مالی بگیریم تا بار کمتر مالی بر شهرداری تحمیل شود بطوریکه وزارت کشور قول مساعد داده است که پس از برگزاری جشنواره و رویت فیلم آن بخش هایی از هزینه ها را مساعدت و تامین کند.

شهرداری تا کنون 25 دوره برگزاری جشنواره های تئاتر را در شهر حمایت کرده است

استاد محسن خسروی، از پیشکسوتان هنر تئاتر کاشان و مسئول کمیته فنی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نیز در پایان با تاکید بر اینکه شهرداری کاشان در مجموع تاکنون 25 دوره برگزاری جشنواره های تئاتر را در شهر حمایت کرده است گفت: این رویداد فرهنگی همچنان مساعدت مادی و معنوی همه جانبه شهرداری را در حمایت از هنر تئاتر و هنرمندان این عرصه می طلبد.

وی، با ارائه گزارش عملکرد کمیته فنی این جشنواره گفت: هنر و هنرمندان تئاتر همچنان حمایت شهرداری را در ادامه و استمرار این رویداد کلان فرهنگی شهر استمداد می طلبند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.