عکاس حرفه‌ای مراسمات که به دنبال بازار گرمی و تبلیغات برای کار خود بود، با عبور از خط قرمزها و انتشار تصاویر یک مراسم برای تبلیغات کار خود نه تنها باعث نگرانی شهروندان سنندجی شد بلکه در پی شکایت با قانون و مراجع قضایی سر و کار پیدا کرد.

تبلیغ کار خود با تصاویر دیگران در فضای مجازی ممنوع استبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  سرهنگ دوم مهدی دانش‌پور رئیس پلیس فتا استان کردستان با اشاره به مطلب فوق گفت: شهروندان برای انتخاب عکاس از مراسمات خود حتما از آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام استفاده نمایند تا گرفتار زیادخواهی یا ... عکاسان غیر مجوز‌دار نشوند و آبرو و حیثیت خود و شرکت کنندگان در مراسم خود را به خطر نیندازند.

وی با بیان اینکه عکاس حرفه‌ای یکی از آتلیه‌های سطح شهر سنندج که با انتشار تصاویر خصوص مراسمات موجب هتک حیثیت و پریشان خاطری شهروندان شده بود‌، گفت: در پی شکایت خانم جوانی مبنی بر اینکه فردی ناشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام تصاویر خصوصی مراسم عروسی وی و همسرش را منتشر کرده و مشکلات خانوادگی و اجتماعی را برای او به وجود آورده بود موضوع جهت بررسی در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: به دلیل تهدیدی که در این فضا شاکیه و خانواده‌اش را دچار نگرانی و پریشان‌خاطری کرده بود موضوع به‌صورت ویژه پیگیری گردید که در این راستا مأموران اداره مبارزه با جرائم پلیس فتا کردستان با به‌کارگیری روش‌های فنی و شگردهای تخصصی‌، مرد عکاس ۲۷ ساله به هویت ش‌– پ را شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: متهم که عکاس حرفه‌ای مراسم عروسی است و دریکی از آتلیه های سطح شهر سنندج مشغول به کار می‌باشد در بازجویی‌های فنی مأموران پلیس با مشاهده مدارک مستدل و غیرقابل‌انکار، به بزه انتسابی اعتراف کرده و انگیزه خود را صرف تبلیغات آتلیه خود خواند، لذا پرونده همراه متهم تحویل مراجع قضایی گردید.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: بعضی آتلیه‌های عکاسی که جهت تصویربرداری در مراسمات حاضر می‌شوند فاقد مجوز هستند، همچنین تعدادی از این آتلیه‌ها نگاتیو فیلم‌ها را در پایان کار به مشتریان خود تحویل نمی‌دهند و آن را در بایگانی خود یا حافظه دستگاه‌های تصویربرداری نگهداری می‌کنند و بدونِ اجازه، تصاویر ثبت‌شده را به‌عنوان نمونه کار در اختیار سایر مشتریان قرار می‌دهند.

سرهنگ دانش‌پور خاطرنشان کرد: هر گونه بهره‌برداری از تصاویر مراسمات دیگران برای تبلیغ کار و ارائه آن به دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جرم بوده و برخورد قانونی در پی دارد.

رئیس پلیس فتا استان کردستان یادآور شد: مهم‌ترین مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته‌شده طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی است که این اشخاص را به حبس از ۳ ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۶ میلیون ریال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است و هر شخصی که با استفاده از تصاویر خصوصی دیگران، قصد تبلیغات داشته یا باعث جریحه‌دار کردن عفت عمومی شود برخورد قانونی شده و به مجازات محکوم خواهد.

وی هچنین در توصیه به شهروندان یادآور شد: حفظ حریم خصوصی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در گام اول بر عهده خود شهروندان است و آنها با رعایت موارد ساده ایمنی می‌توانند مانع از دست اندازی دیگران به حریم خصوص خود شوند.

سرهنگ دانش‌پور ادامه‌داد: انتخاب آتلیه‌های دارای مجوز و خوشنام برای عکاسی و فیلم‌برداری از مراسمات یکی از ضروریاتی که شهروندان باید به آن توجه نمایند. ضمن آن‌که در پایان کار حتما تمامی نسخه‌های اصلی تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را باید از آتلیه دریافت کنند.

وی همچین یادآور شد: نگهداری این نسخه‌ها در حافظه سیستم‌هایی که به اینترنت متصل می‌شود اشتباه بوده و برای نگهداری این اطلاعات حتما باید از حافظه‌های جانبی مثل هارد اکسترنال استفاده نمود و این هارد نیز باید دور از دسترس دیگران باشد تا کسی نتواند از اطلاعات ذخیره شده در آن سوءاستفاده نماید.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارتباطات ، برترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار