به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازیهای دیجیتال در جهان به عنوان یک ابزار جذاب سرگرمی، یک رسانه پرمخاطب، یک راهکار اثربخش آموزشی، یک روش کارآمد بهداشت و سلامت و یک اقتصاد بزرگ، پدیده مهمی محسوب میشوند. صنعت بازیهای دیجیتال، همچون هر صنعت دیگری برای توسعه و پیشرفت خود نیازمند تحقیق و توسعه بوده و برای این امر، شبکهسازی و خلق هستههای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی و انتقال دانش تولید شده به صنعت، حیاتی به نظر میرسد.
کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال یا Digital Games Research Conference (DGRC) در حال حاضر، جامعترین کنفرانس در کشور جمهوری اسلامی ایران است که گستره وسیعی از تحقیقات را با محوریت بازیهای دیجیتال در شاخههای فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم پزشکی در برمیگیرد.
این کنفرانس هرساله توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان نهاد متولی صنعت در ایران از سویی و یک دانشگاه معتبر کشور، به انتخاب شورای سیاستگذاری از سوی دیگر برگزار میگردد. هدف متعالی DGRC، تقویت مبانی نظری حوزه بازیهای دیجیتال و پیوند دانشگاه و صنعت است.
کنفرانس DGRC 2018 در طی دو روز هشتم و نهم آذر ماه 1397 در دانشگاه صدا و سیما واقع در تهران برگزار شد.گفتنی است؛ در روز دوم این کنفرانس تمرکز بیشتر بر ارتباط با اساتید خارجی و البته تقدیر ازبرگزیدگان حوزه بازیهای دیجیتال بود. در ادامه فهرست برترینهای مراسم اختتامیه این کنفرانس را مشاهده میکنید:
بخش مقالات برگزیده
در بخش فنی و مهندسی، سه مقاله شایسته تقدیر شناخته شدهاند:
- مقاله حائز رتبه سوم: طراحی بازی هوشمند اندرویدی با استفاده از یادگیری تقویتی؛ تالیف: مهراد عبداللهی و چیترا دادخواه
- مقاله حائز رتبه دوم: بکارگیری شبکههای عمیق مولد در تولید تکسچرهای بازیهای ویدیویی؛ تالیف: محمد امین فدا الدینی، بابک مجیدی و محمد عشقی
- برترین مقاله بخش فنی و مهندسی: تنظیم پویای درجه سختی بازی با استفاده از یادگیری تقویتی عمیق؛ تالیف: محمدرضا محمدنژاد و فرزین یغمایی
در بخش علوم انسانی سه مقاله شایسته تقدیر شناخته شدهاند:
- مقاله حائز رتبه سوم: تبلیغ شخصیسازی شده در بازیهای ویدئویی با استفاده از تحلیل احساسات عمیق در شبکههای اجتماعی؛ تالیف: فرنوش ادیبی، بابک مجیدی و محمد عشقی
- مقاله حائز رتبه دوم: Avatar as the Virtual Presentation of Self: The Correlation of Digital Role-Playing with Elements of Self-Estrangement and Identity Crisis in Iranian Gamers تالیف: معصومه دیانی
- برترین مقاله بخش علوم انسانی: ترسیم منظومه ارزش ادراک شده بازیهای موبایلی؛ تالیف: کبری بخشیزاده برج و خدیجه عبداللهی
در بخش هنر، دو مقاله شایسته تقدیر شناخته شدهاند:
- مقاله حائز رتبه دوم: اهمیت فرم روایت در بازیهای کامپیوتری؛ تالیف: فرخنده فاضل بخششی و امید قهرمان
- برترین مقاله بخش هنر: طراحی بازی بر پایه ارزشهای انسانی؛ تالیف: شادی خیر اندیش و Matthias Rauterberg
در بخش علوم پزشکی هم دو مقاله شایسته تقدیر شناخته شدهاند:
- مقاله حائز رتبه دوم: غربالگری اوتیسم با استفاده از یک بازی بر پایه هیجانات؛ تالیف: عاطفه ایرانی، هادی مرادی و لیلا کاشانی وحید
- برترین مقاله بخش علوم پزشکی: چارچوبی برای بازیهای توانبخشی به منظور بهبود تعادل در بیماران مبتلا به اماس؛ تالیف: زهرا امیری، یونس سخاوت و سکینه گلجاریان
همچنین مقاله برگزیده مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرِک) به دلیل خدمات این مقاله برای توسعه روشهای نوین مطالعه رفتار بازیکنان در شبکههای اجتماعی به: تحلیل شبکه اجتماعی بازی پوکمون گو در توییتر؛ تالیف: داتیس خواجهئیان و شقایق کلی تعلق گرفت.
بخش جایزه بازیهای جدی 1397
عنوان مقاله منتخب حوزه بازیهای جدی به مقاله " Effectiveness of Computer games of Emotion Regulation on Social skills of Children with Intellectual Disability " تالیف: لیلا کاشانی وحید، مرضیه مهاجری، منوچهر مرادی سبزوار و عاطفه ایرانی تعلق گرفت.
در ادامه اسامی سایر برندگان مراسم اختتامیه کنفرانس DGRC 2018 فهرست شده است:
- به پاس تلاش ارزنده جوانترین تیم حاضر در هکاتون بازیهای جدی 1397، جایزه 2 میلیون تومانی امید تعلق گرفت به: تیم مدرسه خرد
- جایزه 3 میلیون تومانی تیم حائز رتبه دوم در هکاتون بازیهای جدی 1397 تعلق گرفت به: تیم Powerful Brain برای بازی Powerful Mind
- جایزه 5 میلیون تومانی بازی جدی منتخب موسسه نیماد در حوزه سلامت تعلق گرفت به: کشکک/ دانشگاه هنر اسلامی تبریز/ تیم CarLab
- جایزه 10 میلیون تومانی برنده هکاتون بازیهای جدی 1397 تعلق گرفت به: تیم راتاگیم برای بازی سنجاب
- جایزه 20 میلیون تومانی بازی جدی سال 1397 تعلق گرفت به: بازی شبیهساز رانندگی نصیر/ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی/ تیم نصیرسافت
- همچنین تمام 6 فینالیست غیربرنده فرآیند اصلی جایزه بازیهای جدی، جایزه نقدی به ارزش 1.5 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
- تمامی بازیهای تولید شده در هکاتون بازیهای جدی 1397 مشروط بر تکمیل بازی تولیدی بدون غربال اولیه در فرآیند اصلی SeGaP2019 وارد مرحله داوری خواهند شد.
- بازی برنده هکاتون بازیهای جدی 1397 مشروط بر تکمیل بازی، مستقیما وارد مرحله فینال SeGaP2019 خواهد شد.
انتهای پیام/