باقری گفت: ۳ هزار تن اقلام غذایی و بهداشتی به ارزش ۷ میلیون دلار برای کمک به مردم یمن ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود باقری معاون امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر در نشست خبری که امروز( شنبه دهم آذرماه) برگزار شد، در خصوص فعالیت‌های بین المللی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ۳ هزار تن اقلام غذایی و بهداشتی به ارزش ۷ میلیون دلار برای کمک به مردم یمن ارسال شده است و از زمانی که فعالیت‌های ما در این خصوص محدود‌تر شده است، مدافعه گری کردیم و در حال گسترده‌تر کردن فعالیت‌هایمان هستیم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر تصریح کرد: بیش از دو سوم مردم دنیا در منطقه آسیا و اقیانوسیه ساکن هستند. این مناطق متأثر از سوانح طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان و سوانح دست ساز بشر مانند جنگ و نزاع هستند که در چنین شرایطی سازمان‌های بین المللی سعی می‌کنند تا با ظرفیت سازی در این مناطق و آموزش و بسیج منابع مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اهداف جمعیت ملی هلال احمر بیان کرد: تسکین آلام، تلاش برای صلح دوستی، تامین زندگی، سلامت انسان‌ها و احترام از اهداف جمعیت ملی است. در جمعیت ملی برای دفاع از حقوق بشر کمیته حقوق بشر دوستانه داریم که مسئولیت آن برعهده هلال احمر است.

باقری در خصوص کمک‌های ارسالی به مناطق زلزله زده کرمانشاه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ درخواستی مبنی بر ارائه کمک به مناطق زلزله زده کرمانشاه از این کمیته نداشته است، اما با این وجود نهادهای بین المللی به طور داوطلبانه حدود یک میلیون دلار کمک کردند.

وی در خصوص واردات دارو‌ توسط جمعیت هلال احمر گفت: درخصوص دارو و تجهیزات مبنا وزارت بهداشت است و در جمعیت هلال احمر برخی از دارو‌های کمیاب را وارد می‌کنیم که در این زمینه مشکلی نداریم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت ۱۸ مرکز درمانی جمعیت ملی در ۱۳ کشور گفت: همچنین دو بیمارستان فوق تخصصی و یک بیمارستان دیالیز در خارج از ایران در حال خدمات رسانی هستند.

باقری در خصوص محدودیت‌های بیمارستان دوبی تصریح کرد: این بیمارستان بیش از ۴۵ سال خدمات بشردوستانه را به ایرانیان مقیم امارات ارائه کرده است که متاسفانه دولت امارات محدودیت‌هایی را در این زمینه برای ما ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تاکنون تلاش های زیادی انجام شده است تا مانع این کم لطفی‌ها شویم و بسیاری از نهادها در این خصوص کمک کردند، اما دولت امارات با اعمال محدودیت‌هایی در زمینه صدور روادید و غیره مالکیت بیمارستان‌ها را تحت شعاع قرار داده است.

باقری افزود: متاسفانه بخش صدور مجوزهای پزشکی در دوبی نامه‌ای را به بیمه‌های آن کشور زده است که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دلیل نداشتن مجوز نمی‌تواند این بیمه را ادامه دهد، با این وجود این بیمارستان همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی گفت: در خصوص کمک به مردم مظلوم و ستم دیده یمن، عراق و سوریه و میانمار سعی می‌کنیم میانجیگری کنیم و کمک‌های بشردوستانه را ارسال کنیم. ۳۰ درصد نزاع و جنگ‌ها و ۷۰ درصد بلایای جهان در منطقه خاورمیانه اتفاق می‌افتد؛ طی  2 - 3 سال گذشته وقوع جنگ یمن تا زمانی که می‌توانستیم کمک‌ها را ارسال کردیم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر بیان کرد: از زمانی که دایره کمک به مردم یمن تنگ شد و متاسفانه کمترین کمک‌ها انتقال می‌یابد، فعالیت‌هایمان گسترده‌تر شد. در این خصوص با ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مذاکره کردیم و طی هفته گذشته در دیداری که میان نایب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با دبیرکل هلال احمر ایران صورت گرفت، بر موضوع کمک رسانی به مردم مظلوم یمن تاکید شد.

وی افزود: در این جلسه عنوان شد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ۱۲۰ میلیون دلار برای کمک به مردم یمن اختصاص داده است، اما به جهت اینکه نتوانسته ورود بیشتری کند، قصد دارد ۳۰ میلیون دلار را بازگرداند که اعتراض کردیم و گفتیم اگر نمی‌توانند ما با لباس صلیب سرخ ورود کنیم.

باقری گفت: پیگیری‌ها به اینجا منجر شد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ما لیستی از اقلام دارویی و غذایی درخواست کردند تا در بسته‌های صلیب سرخ به مردم یمن منتقل کنند، لذا در حال ارسال این اقلام هستیم تا در آینده نزدیک به دست مردم یمن برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار