جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور:

۸۰ درصد از مستمری بگیران بهزیستی معلولان هستند

پورشبانان گفت: ۸۰ درصد از مستمری بگیران بهزیستی را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

۸۰ درصد از جامعه مستمری بگیران افراد دارای معلولیت هستندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پهبد پورشبانان جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز(شنبه دهم آذرماه) به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی خود را متولی حمایت از افراد دارای معلولیت می‌داند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بهزیستی با همکاری نهادهای غیردولتی وظیفه مطالبه گری و ارائه خدمات تخصصی را برعهده دارد، افزود: یکی از دستاورد‌های اصلی دولت، تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت است که این لایحه بعد از ۱۰ سال مطالبه به همت افراد معلول، NGO‌ها و فراکسیون حمایت از معلولان در سال ۹۶ به مجلس ارائه شد و بعد از تصویب شورای نگهبان در اردیبهشت ماه ۹۷ به مرحله اجرایی رسید.

پورشبانان ادامه داد: خوشبختانه سازمان بهزیستی پیگیری و تهیه آیین نامه‌ها را به صورت مستقیم و با همکاری سایر نهاد‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان بهزیستی وسیع است، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای سال ۹۶، جمعیت مستمری بگیران سازمان به ۵۳۰ هزار نفر رسید و ۸۰ درصد از این افراد در گروه افراد دارای معلولیت قرار دارند.

پورشبانان افزود: دولت علی رغم کمبود منابع مالی در برنامه ششم توسعه، منابعی را برای ارتقای مستمری مددجویان از امسال در نظر گرفته است.

وی عنوان کرد: رشد ٣.٢ درصدی مستمری ماهیانه مددجویان از سال گذشته در همین راستا بوده است و افزایش بودجه برای سال آینده نیز در بودجه دولت در نظر گرفته شده است.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به دلیل تأکید دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر، در بودجه امسال، ۲۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به موضوع مبارزه با فقر مطلق اختصاص یافته است، افزود: امسال ۴۰۰ هزار نفر از جامعه معلولان به تعداد افراد مستمری‌بگیر این سازمان افزوده شده است.

پورشبانان گفت: در سال جاری به منظور جبران افزایش قیمت تجهیزات معلولان، سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی را انجام داد، به طوری که اعتبارات ارزی برای جبران آن در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه تأمین منابع برای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کار سختی است، افزود: با توجه به شرایط فعلی دولت، نمی‌توان یکباره تمامی بودجه لازم برای اجرایی شدن این لایحه را به آن اختصاص داد، به همین دلیل باید مرحله به مرحله و طی چند سال نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امروز در قالب پیش‌نویس نهایی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون جامع در سال ۹۸ را به دولت ارائه می‌دهیم، همچنین اعتبار پیش‌بینی شده که ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و سازمان برنامه و بودجه نیز با آن موافقت کرده، در قالب پیش‌نویسی به دولت ارائه می‌شود که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

پورشبانان با بیان اینکه به منظور اجرای تمامی مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: با توجه به اینکه یارانه سال ۹۷ مراکز، سال گذشته به تصویب رسید و امسال نیز با افزایش تورم ناگهانی روبرو بودیم، دولت عنوان کرده که یارانه‌ها ۲۰ درصد در سال جاری و سال ۹۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهزیستی دستگاهی است که بیشترین مشارکت بخش دولتی را دارد، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰۰ مرکز به ۱۲۰ هزار معلول خدمات مختلف ارائه می‌دهند و ما نیز وظیفه داریم بخشی از هزینه‌های آن‌ها را جبران کنیم که پیشنهاد تأمین این منابع مورد توافق سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: نگهداری معلولان در منازل افزایش یافته است، همچنین رویکرد اصلی ما زندگی معلولان در کنار خانواده‌های خود و استفاده از خدمات توانبخشی در منازل است، لذا در این راستا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص خانه کوچک معلولان افزود: از دو سال قبل با کمک سازمان‌های جهانی و خیرین، خانه‌های کوچکی را برای معلولان خفیف در نظر گرفته‌ایم که قصد داریم تعداد این خانه‌ها را نیز افزایش دهیم.

پورشبانان از رویکرد بهزیستی که تغییر مراکز شبانه‌روزی به مراکز روزانه است، خبر داد و تصریح کرد: سعی می‌کنیم در جهت رسیدن به این اهداف و برنامه‌ها، اقدامات لازم را انجام دهیم و همچنین به منظور اشتغال پایدار مددجویان و معلولان، در زمینه بیمه و پرداخت بخشی از حقوق آنان از کارفرمایان حمایت می‌کنیم.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از ابتدای قانون برنامه ششم توسعه، استفاده از مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت‌زایی در کشور اجرایی شده است، به طوری که تاکنون ۲۰۰ هزار زوج از مشاوره‌های پیش از ازدواج ژنتیک برخوردار شده‌اند.

وی با بیان اینکه خانواده‌هایی که دارای یک یا چند فرزند معلول هستند و قصد افزایش فرزند را دارند، می‌توانند با مجوز سازمان بهزیستی به طور رایگان از مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک برخوردار شوند، ادامه داد: در این شرایط دیگر شاهد تولد فرزند معلول نیستیم.

پورشبانان در مورد حمایت محسنی‌ بندپی در خصوص استخدام معلولان در سازمان تأمین اجتماعی گفت: محسنی بندپی همیشه دغدغه بهزیستی و معلولان را دارد و مطالبه‌گری ایشان پابرجاست و قطعاً توجه خاصی به جامعه هدف خواهد داشت.

جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال جاری ۱۳ هزار و ۷۳۷ معلول دارای شغل شده‌اند که بیش از دو برابر این تعداد نیز برای ایجاد شغل آماده‌سازی شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودنورابادی
۱۱:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
من سال ۹۶کارت معلولیت گرفتم ولی یارانه ما دوبرابر نشده هنوز حقوقی هم نگرفتم سبد کالا هم نگرفتم سهام عدالت هم منو شامل نمیشه با دو تا بچه باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
امروز مستمری من پرداخت شده که همون صدوهشت هزارتومانه مگر قرارنشدسال۹۸مستمری ۲۰٪بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
پدر یک معلول دختر ۳۸ ساله هستم ودرامدم حقوق ۱۱۰۰۰۰۰ تمانم یباشد هر زمان
۲۱:۴۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
هرزمان گفتندبسته حمایتی برای دخترم رفتم گفتند برای شما واریز نشده میدو نی ادم به چه حالی می افته نه نمی دودونی خدمم عمل باز انجام دادم بسکی سهام عدالتو میریزین اخی محتاج نشدین تا بفهمین من چی میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
معلولی که ویلچر نداره خونه نشین مطلقه فقط حرف کفایت نمیکنه عمل کنید 6 ساله منتظر دریافت ویلچرم
آخرین اخبار