یک استاد دانشگاه سیاست‌های کلی نظام را ضامن اصل آینده‌نگری و برنامه‌ریزی کشور دانست و گفت: اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام زمینه‌ساز تمدن برخاسته از آرمان‌های عدالت‌خواهی است.


نظام جمهوری اسلامی نظام نوینی است که قابلیت عرصه بین‌المللی داردبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود اخوان فرد در نشست شنبه‌های انقلاب که صبح امروز در موسسه حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام زمینه‌ساز تمدن برخاسته از آرمان‌های عدالت‌خواهی است.

وی با بیان اینکه نگاه منظومه‌ای و سیستماتیک نظام حقوقی جمهوری اسلامی یک ضرورت است، گفت: جمهوری اسلامی با تولید سیاست‌های کلی بومی زمینه تمدن نوین اسلامی را فراهم کرده است.

استاد حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: وجود اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلی تضمین کننده استقلال و عدم دخالت بیگانه در نظام تصمیم‌گیری کشور است، این حرف در خط مقاومت و حقوق بین‌الملل جا افتاده است.

اخوان فرد ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام منجر به ریل گذاری سیاست تقنینی کشور بر اساس اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر انقلاب در دیپلماسی عمومی و تخصصی خلأ داریم، گفت: باید قوانین دیپلماسی عمومی تدوین شود که با تغییر دولت‌ها حرکت‌های زیگزاگی را مشاهده نکنیم.

استاد حقوق دانشگاه خاطرنشان کرد: وجود برنامه‌ها و سیاست‌های کلی و بلند مدت شاخصه اصلی کشور‌های مستقل است و این کشور‌ها از این طریق اقدام به تصمیم‌گیری‌های اساسی می‌نمایند که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در تعیین مسیر خود به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب از استقلال تام برخوردار بوده است.

اخوان فرد تاکید کرد: تعیین سیاست‌های کلی نظام در اسن سال‌ها پلی به سوی عقل‌گرایی بوده است که این امر حرکتی رو به جلوست.

وی با بیان اینکه دکترین و گفتمان سازی‌ها و روش و رویکرد حقوقی نظام جمهوری اسلامی نمونه مشابهی در عرصه جهانی ندارد، گفت: قوانین برنامه قبل انقلاب بسیار گذرا و سطحی بود و در آن‌ها نفوذ دولت‌های بیگانه در تصمیم گیری‌ها بارز بود، اما بعد از انقلاب برنامه‌های بلندمدت مبتنی بر خردورزی و هیئت‌های اندیشه ورز بود.

استاد حقوق دانشگاه تهران تاکید کرد: سیاست‌های کلی نظام ضامن اصل آینده‌نگری و برنامه‌ریزی کشور است و نشان می‌دهد که اصل حرکت ما مهدوی است.

اخوان تصریح کرد: در کشور اسناد بالا دستی در همه عرصه‌ها تدوین شده است، اما چیزی که مورد انتقاد است بحث تضمین در اجراست که کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تشکیل هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرآیند قانونگذاری کشور موجب بهبود نقش و جایگاه سیاست‌های کلی نظام شده است و همان بحثی است که اخیرا به آن تاکید شده است.

اخوان فرد تصریح کرد: راهبرد‌های کلان نظام با نقش بارز ولایت مطلقه رهبری از باب تقید است و شئونی از اختیارات ولایت فقیه است، اما امروز نیاز است در مقوله ولایت مطلقه فقیه در پژوهشگاه‌ها کار شود چرا که ضعف از مراکز علمی است که تحقیقات مرتبط نداریم.

وی در پایان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام نوین با کاربرد‌ها و راهبرد‌ها و گفتمان‌سازی نوین در عرصه حقوقی و بین‌المللی است که قابلیت عرصه در سراسر جهان را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار