وزیر ارشاد گفت: یکی از اشکالات سند‌های تدوینی در کشور این است که سند‌ها تدوین شده، اما اجرایی نمی‌شوند.

متأسفانه سند‌ها در کشور تدوین می‌شوند، اما اجرایی نه/ تشکیل کارگروه ملی فرهنگ سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور و جلسه تدوین سند فرهنگ سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نگاه اجتماعی به فرهنگ در کنار اقتصاد، امنیت، سیاست و شناخت آن به عنوان یک زیست بوم، بسیار ارزشمند محسوب می‌شود، چرا که همه بخش‌های جامعه با فرهنگ ارتباط تنگاتنگی دارند.

وی ادامه داد: باید نگاه اجتماعی به حوزه فرهنگ روز به روز تقویت شود و به عنوان یک نگاه حاکم آن را در نظر گرفت.

صالحی با بیان اینکه در حوزه سلامت پیشگیری بر درمان مقدم است، گفت: اگر به جای هزینه در حوزه درمان در پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه‌های حوزه درمان کاهش پیدا می‌کند.

وی سرمایه‌گذاری در فرهنگ سلامت را راهکاری موثر در حوزه پیشگیری دانست و گفت: اگر بر فرهنگ سلامت سرمایه‌گذاری کنیم، در این صورت خود مراقبتی، دیگر مراقبتی و دولت مراقبتی مورد توجه قرار گرفته و در این صورت هزینه‌ای کمتر در بخش درمان صرف می‌شود.

صالحی اظهار کرد: اگر بخواهیم به توسعه اجتماعی فکر کنیم، باید بدانیم که زیرساخت توسعه اجتماعی فرهنگ است و توجه به مقوله فرهنگ در حوزه‌های مختلف به توسعه اجتماعی کمکی بسیار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اینکه در وزارت بهداشت شورای فرهنگ تشکیل شده و بحث‌های فرهنگی جدی گرفته شده است، جای تشکر و قدردانی دارد و نشان می‌دهد نگاهی درست به فرهنگ سلامت داریم.

صالحی ادامه داد: با توجه به فرهنگ سلامت می‌توانیم در مورد هزینه‌کرد منابع برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و به این مسئله فکر کنیم که کجا باید سرمایه گذاری درست انجام شود.

وی بیان کرد: ما باید از همه ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء فرهنگ سلامت استفاده کنیم و یکی از ظرفیت‌ها شورای فرهنگ عمومی کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای ارتقاء توسعه اجتماعی موضوعاتی متعدد در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد، باید به این مسئله توجه داشت که ما قصد نداریم نهادسازی جدید داشته باشیم، بلکه نهادهای موجود باید بتوانند از ظرفیت هم‌افزایی شورای فرهنگ عمومی استفاده کنند.

صالحی تصریح کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی خود را بازوی توسعه اجتماعی و نهاد موظفی کشور حس می‌کنیم و این حس باید برای همه نهادها به وجود آید و تلاش کنیم با کمک شورای عمومی به سمت حل مشکلات فرهنگی حرکت کنیم.

وزیر ارشاد بیان کرد: یکی از اشکالات سندهای تدوینی در کشور این است که سندها تدوین می‌شوند اما اجرایی نمی‌شوند، اما خوشبختانه سند فرهنگ سلامت کشور به گونه‌ای ساختاربندی شده است که این سند به اجرا دربیاید و نهاد اصلی اجرای سند وزارت بهداشت است.

صالحی گفت: ما باید بتوانیم از ظرفیت جریان‌ها و نهادهای مدنی و دینی مانند مساجد استفاده کنیم تا به کمک آنها فرهنگ سلامت مردم ارتقاء پیدا کند.

وزیر ارشاد با تأکید بر لزوم ورود بخش خصوصی به حوزه فرهنگی اظهار کرد: بخش خصوصی در حوزه‌هایی چون بهداشت و درمان ورود کرده است، اما این بخش باید درک کند که سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ تا چه میزان مهم و تأثیرگذار است.

صالحی در ادامه به مشارکت خوب بخش خصوصی پس از زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در زلزله کرمانشاه بخش خصوصی در حوزه مدرسه‌سازی، اسکان و بیمارستان‌سازی فعالیت‌های خوبی داشت اما متأسفانه بخش خصوصی در حوزه فرهنگی مانند مصرف آب و فرهنگ سلامت هنوز ورود نکرده است و باید بخش خصوصی را در این زمینه درگیر کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سند فرهنگ سلامت مشارکت بخش خصوصی به خوبی دیده شده و قدم‌های رو به جلویی برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل کارگروه ملی سند فرهنگ سلامت خبر داد و گفت: باید در آینده نزدیک و به سرعت کارگروه‌های استانی و شهرستانی فرهنگ سلامت ایجاد و آئین‌نامه سند فرهنگ سلامت تدوین شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار