سناتور ایالت مریلند آمریکا اعلام کرد بدون شک ولیعهد سعودی تا حد زیادی در ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی دست داشته است.

سناتور آمریکایی: بدون شک بن سلمان در قتل خاشقجی نقش زیادی داشته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، بن کاردین، سناتور ایالت مریلند در سنای آمریکا امروز یکشنبه اعلام کرد آمریکا لازم است تا اطمینان یابد که تمامی کسانی که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی دخیل بوده‌اند، نسبت به این مسئله پاسخگو هستند.

سناتور ایالت مریلند در گفتگو با فاکس نیوز با اشاره به قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در اوایل ماه اکتبر گفت: هیچ شک و تردیدی ندارم که ولیعهد (محمد بن سلمان) می‌دانسته چه اتفاقی در ترکیه در حال وقوع است و تا حد زیادی در این مسئله دخیل بوده است.

کاردین در ادامه افزود آمریکا لازم است تا موضعی کاملا جدی در این باره در پیش بگیرد و ما باید خواهان پاسخگویی در این خصوص باشیم.

سناتور کاردین افزود  البته این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم به روابط استراتژیک خود با عربستان ادامه دهیم. اما آمریکا باید در این خصوص موضع جدی تری در پیش بگیرد.

در پی وقوع جنایت قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول قانونگذاران آمریکایی خواستار مجازات عاملان قتل خاشقجی شدند. شماری از نمایندگان دموکرات خواستار قطع کامل روابط میان واشنگتن و ریاض شدند. مجلس سنای آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای را برای پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از اقدامات ائتلاف سعودی در جنگ یمن به تصویب رساند، هر چند کاخ سفید تلاش‌هایی را به منظور جلوگیری از اجرای این قطعنامه در پیش گرفت.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست آخرین بار در دوم اکتبر در هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول مشاهده شد. مقامات عربستان پس از نزدیک به سه هفته انکار اطلاع از سرنوشت خاشقجی به کشته شدن او در کنسولگری این کشور به دست عوامل سعودی اذعان کردند.

ترکیه اعلام کرد خاشقجی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد و منتقد جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود، از سوی تیمی از عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.

با این حال دو طرف ( آنکارا و ریاض) درباره نحوه وقوع قتل با هم اختلاف نظر دارند.

مقامات اطلاعاتی در چندین کشور غربی اعلام کردند که قتل روزنامه نگار سعودی به احتمال قریب به یقین با اجازه یا اطلاع ولیعهد عربستان صورت گرفته است. اما دادستان‌های عربستان هرگونه اطلاع داشتن بن سلمان از ماجرای قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرده و آن را به عنوان یک عملیات «خودسرانه» از سوی عوامل سعودی دانستند که با سرپیچی از دستورات به منظور اجبار یا ترغیب خاشقجی برای بازگشت به عربستان این اقدام را صورت دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار