سی‌ان‌ان با دسترسی به بخشی از پیام‌های شخصی جمال خاشقجی، از تلاش او برای ایجاد یک ارتش الکترونیک و مقابله با ظلم محمد بن سلمان خبر داد.

انتشار بخشی از پیام‌های خاشقجی/ روزنامه‌نگار سعودی درصدد راه‌اندازی ارتش الکترونیک علیه بن سلمان بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سی ان ان با انتشار پیام های شخصی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که دو ماه قبل در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، نوشت: خاشقجی در حالیکه در یکی از پیام‌هایش در پیام‌رسان  واتس اپ  محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را «جانور» توصیف کرده بود، درصدد راه‌اندازی «ارتش الکترونیک» برای مقابله با تبلیغات دولت سعودی بوده است.

شبکه سی ان ان امروز دوشنبه (3 دسامبر) گزارش داد به مکاتبات خاشقجی و عمر عبدالعزیز، فعال حقوق‌بشر مستقر در مونترال کانادا در پیام‌رسان واتس‌اپ دسترسی پیدا کرده است. عبدالعزیز 400 پیام از جمله فایل صوتی، عکس و ویدئو را در پیام‌هایش در واتس‌اپ به اشتراک گذاشته است.

خاشقجی در یکی از پیام‌هایش که در ماه مه پس از بازداشت گروهی از فعالان حقوق بشر در عربستان منتشر کرد، گفته است «او [بن سلمان] عاشق ستم کردن است و از آن لذت می برد. او یک هیولاست. هرچه قربانیان بیشتری می خورد، بیشتر می خواهد.»

بر اساس گزارش سی ان ان، مکاتبات خاشقجی و عبدالعزیز نشان می دهد که آنها در صدد طراحی یک جنبش آنلاین جوانان سعودی بوده‌اند که هدف آن مقابله با دولت فعلی سعودی بوده است.

عبدالعزیز در مصاحبه با سی ان ان گفت: «جمال معتقد بود که محمد بن سلمان یک مسئله و مشکل است. او می گفت باید جلوی این «بچه» را گرفت». اما در ماه اوت، زمانی که جمال فهمید ممکن است مکالماتش توسط مقامات سعودی شنود شود فعالیت خود را متوقف کرد. دو ماه بعد او کشته شد.

طرح ایجاد ارتش الکترونیک که قرار بود با نام مستعار «زنبورهای سایبری» معرفی شود، شامل دو بخش بود: نخستین مورد ارسال سیم‌کارت‌های خارجی به مخالفان بن سلمان در داخل عربستان بود تا از این طریق امکان ردیابی آنهایی که پیام‌های هشدارآمیز خود در مورد آل سعود را در توئیتر منتشر می کردند، فراهم نشود. مورد دوم مسئله پول بود. به گفته عبدالعزیز، خاشقجی متعهد شده بود در ابتدای امر مبلغ 30 هزار دلار برای راه اندازی این طرح پرداخت کند و مبالغ بعدی را با جذب حامی مالی بپردازد. از اکتبر 2017 تا اوت 2018، خاشقجی و عبدالعزیز طرح خود را برای ایجاد ارتش الکترونیک و جذب جوانان عربستانی برای مقابله با بن سلمان پی‌ریزی کردند. ولی پس از آنکه در ماه اوت گوشی عبدالعزیز هک شد و مورد جاسوسی قرار گرفت، این طرح متوقف شد.

عبدالعزیز در تاریخ 2 دسامبر علیه شرکت نرم افزاری NSO که یک شرکت صهیونیستی در زمینه تولید نرم افزارهای جاسوسی است، شکایت کرد. او اعلام کرد دولت سعودی با استفاده از این نرم افزار، تلفن همراهش را هک کرده است.  او همچنین بی توجهی خودش را علت اصلی لو رفتن  پیام ها دانست و خود را مسئول به قتل رسیدن خاشقجی قلمداد کرد. وی در این خصوص به سی ان ان گفت: هک کردن گوشی تلفن همراه من نقش مهمی در آنچه برای جمال اتفاق افتاده است، دارد. خیلی متاسفم که این را می گویم. احساس گناه مرا می‌کُشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مردم عربستان دیگه یادشون رفته همچین شهروندی داشتن.به مشکلات کشورخودمون برسیم وبپردازیم
آخرین اخبار