رئیس بهزیستی کاشمر گفت:قانون جدید حمایت از حقوق معلولان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قوانین در راستای فراهم کردن شرایط برای مطالبه‌گری معلولان از مسؤلان است.

مطالبه گری معلولان از مسئولان با تصویب قانون جدیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،علیرضا حق‌جو رئیس بهزیستی کاشمر گفت: قانون جدید که در اسفندماه سال گذشته تصویب و در اردیبهشت‌ماه امسال از سوی هیأت دولت ابلاغ شد، فصل جدیدی در راستای مطالبه‌گری و پیگیری درخواست‌های معلولان تا حصول نتیجه است.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از معلولان برای نخستین‌بار در سال ۱۳۸۳ مصوب و ابلاغ شد، اما متأسفانه ضمانت اجرایی مناسبی برای آن پیش‌بینی نشده بود تصریح کرد: اگرچه این قانون دارای محاسن و خوبی‌هایی بود، اما به‌دلیل عدم ضمانت اجرایی، بخش عمده‌ای از آن اجرایی نشد.

رئیس بهزیستی کاشمر با تأکید بر اینکه با وجود همه فراز و فرود‌ها قانون جدید در واقع به‌عنوان اصلاحیه قانون قبلی جامع حمایت از معلولان در اردیبهشت امسال ابلاغ شد، گفت: موضوع ضمانت‌های اجرایی درقانون جدید یکی از نقاط قوت و یک اصل اساسی است، به‌طوری‌که بر اساس این قانون تمامی دستگاه‌های دولتی و مؤسسات وابسته به‌دولت موظف به‌اجرای آن هستند در غیر این صورت برای متخلفان از این قانون انفصال دائم و موقت از خدمت یا اخراج از سازمان‌های دولتی پیش‌بینی شده است.

حق جو ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان را در موضوع دسترسی به‌منابع، امکانات، فضای فیزیکی، منابع ارتباطی و رسانه را شاه‌کلید و اصلی‌ترین ماده قانونی در حمایت از جامعه معلولان دانست و افزود: به منظور اجرای صحیح این ماده قانونی ستادی در سطح کشور با مسئولیت مستقیم وزیر کشور و عضویت ۱۲ دستگاه دولتی مرتبط با این قانون تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه در قانون قبلی جامع حمایت از معلولان، سهم معلولان در حوزه اشتغال دستگاه‌های دولتی ۳ درصد بود، اما در قانون جدید توجه ویژه به‌اشتغال معلولان شده است، ادامه داد: در قانون جدید ۳۰ درصد اپراتور‌ها و ۳۰ درصد متصدیان امور دفتری و ماشین‌نویسی در دستگاه‌های دولتی به‌معلولان اختصاص یافته است، به‌طوری دستگاه‌های دولتی موظف به‌اجرا و رعایت این قانون هستند.

رئیس بهزیستی کاشمر با اشاره به اینکه در قانون جدید یکی از اولیا یا، ولی فرد معلول، مشمول معافیت مالیاتی ۵۰ درصد می‌شود، گفت: کاهش ۱۰ ساعتی، ساعت کار معلولان شدید و خیلی شدید در هفته، کسر ساعت کار مادر یا پدر دارای فرزند یا همسر معلول، پرداخت هزینه‌های کارفرمایی در بحث اشتغال از دیگر مواردی است که در قانون جدید پیش‌بینی شده است.

حق جو با بیان اینکه تا تیرماه سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ مستمری‌بگیر در کاشمر ماهانه ۱۰۲ میلیون تومان پرداخت می‌شد، افزود: با پرداخت مبلغ تفاوت یارانه این میزان مستمری به سه برابر افزایش یافت به‌طوری‌که در حال حاضر ماهانه ۳۱۲ میلیون تومان مستمری از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: از تیرماه سال گذشته همچنین پرداخت مستمری به‌مددجویان پشت نوبت دریافت خدمات اجرایی شد و هزار و ۳۰۰ مددجو شامل دریافت مستمری شدند.

انتهای پیام//آ. ح


تعیین قانونی جدید برای معلولین با مسئولیت مستقیم وزیر کشور

برچسب ها: معلولان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.