یک مقام روس در سازمان ملل اعلام کرد کشور‌های غربی مدرکی در خصوص نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی هیئت دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل اعلام کرد کشورهای غربی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشک های بالستیک ایران  موفق نشدند هیچ مدرکی که نشان دهد ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است، ارائه دهند.

این مقام همچنین از غرب خواست به جای اعمال تحریم های جدید علیه ایران، با این کشور وارد مذاکره  شوند.

«فئودور استرژیزوفسکی»، سخنگوی هیئت دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل گفت: انگلیس و فرانسه --که با طرح ادعایی مبنی بر اینکه ایران اخیرا موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده است، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شده بودند-- هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است، ارائه نکردند.

وی افزود: فدراسیون روسیه هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه ایران در تاریخ اول دسامبر موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده است، ندارد. همچنین نه انگلیس و نه فرانسه مدرکی دال بر این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل ارائه ندادند.

این دیپلمات روس در توضیح موضع مسکو در این‌باره اظهار کرد کرملین به جای تحریم‌های جدید، غرب را به گفتگو با ایران بر پایه احترام متقابل دعوت کرده است.

سترژیزوفسکی گفت: به جای تهدید و تحریم، طرفین باید وارد تعامل و گفتگو با هم بر پایه احترام متقابل شوند. مسکو معتقد است ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض نکرده است. این قطعنامه شامل یک موضوع است و ممنوعیت آن شامل آنچه شرکای غربی ما در مورد منع فعالیت های موشکی ایران در نظر دارند، نمی شود.

این مقام روس افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار تایید کرده است که برنامه هسته ای ایران هیچگونه جنبه نظامی ندارد. همچنین شواهدی مبنی بر این که ایران بتواند زیرساخت های لازم برای ذخیره و نگهداری سلاح های هسته ای ایجاد کند، وجود ندارد.

پیش از این ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای اولین بار روز شنبه در یک پیام توئیتری مدعی شد که ایران به‌تازگی یک فروند موشک بالستیک میان‌بُرد آزمایش کرده که قادر به حمل چندین کلاهک است. وی در ادامه مدعی شد: «این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

این در حالیست که ایران انجام چنین آزمایشی را تایید نکرده و علاوه بر این، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (قطعنامه ضامن برجام) نیز انجام آزمایش موشکی را برای ایران ممنوع نکرده است؛ همچنان که مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

فرانسه و انگلیس روز دوشنبه با حمایت از طرح ادعایی آمریکا در مورد آزمایش موشکی از سوی ایران، برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران را خواستار شده‌اند. آلمان و فرانسه در موضعی همسو با آمریکا، آنچه را «آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد از سوی ایران» خواندند، محکوم کردند.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، عصر روز گذشته [سه شنبه] در نشست شورای امنیت، ایران را به انجام آزمایش موشکی و نقض قطعنامه‌‌های سازمان ملل متهم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهام‌زنی آمریکایی ها گفته بود واشنگتن در حالی تهران را به غلط به نقض یک قطعنامه متهم می‌کند که خود پیشتر این قطعنامه را نقض کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار