مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقش صنایع رنگ‌سازی در آلودگی محیط زیست را نمی‌توان انکار کرد و این مساله در دفتر پایش فراگیر بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در همایش ملی مواد رنگزا، محیط زیست و توسعه پایدار که امروز (چهارشنبه چهاردهم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: رنگ‌ها یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی و از عمده‌ترین آلاینده‌های محیط زیست به ویژه در پساب صنایع محسوب می‌شوند.

وی افزود: نقش صنایع رنگ‌سازی در آلودگی محیط زیست را نمی‌توان انکار کرد و این مسأله در دفتر پایش فراگیر بررسی می‌شود تا ملاک تصمیم‌گیری مدیریتی قرار گیرد.

انصاری ادامه داد: آلودگی‌های فیزیکی آب شامل طعم و بو، رنگ، کدورت و حرارت است و از جمله عواملی که منجر به ناخالصی در فاضلاب می‌شود و عوامل فیزیکی و شیمیایی و منابع ناخالصی نیز در این زمینه موثر هستند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: رنگ می‌تواند منشأهای مختلفی از جمله  صنعتی، یون‌های فلزی ترکیبی، ورود ترکیبات آلی حاصل از تجزیه میکروبی و سایر منابع همچون کلروفیل جلبک‌ها داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع عمومی آلاینده محیط زیست در ارتباط با رنگ شامل رنگ سازی و رنگ‌آمیزی، نساجی، دباغی، خودروسازی، صنایع پلاستیک، پوشاک و کفش و کاغذسازی و موادغذایی است.

انصاری گفت: عمده‌ترین آلاینده‌ها در رنگ‌سازی رنگ‌های آلی و مصنوعی هستند که بسیار پایدار و مقاوم هستند و مقادیر بسیار کم آن‌ها برای آبزیان بسیار خطرناک، سرطان‌زا، جهش‌زا و آلرژی‌زا است و تأثیرات مخربی روی اتمسفر  و سلامت انسان می‌گذارد، بر همین اساس حتماً باید قبل از دفع فاضلاب در محیط زیست رنگ زدایی کنیم.

وی افزود: پساب‌های صنایع نساجی باعث تهدید اکوسیستم‌های آبی و آبزیان می‌شوند و همچنین آلاینده‌های نساجی رنگی بسیار خطرناک‌تر هستند و رنگی‌بودنشان معیاری برای شناسایی مواد آلاینده خطرناک است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در صنعت چرم‌سازی و دباغی در مراحل مختلف پساب تولید می‌شود. رنگ‌آمیزی چرم دو دسته مواد رنگی معدنی غیرمحلول و مواد رنگی آلی محلول در آب را شامل می‌شود که نهایتاً تولید هر تن پوست خام ۳ مترمکعب فاضلاب تولید می‌کند.

وی افزود: صنایع خودروسازی نیز از صنایع بزرگ مولد آلودگی رنگی هستند و مواد خطرناکی مانند فلزات سنگین و مواد اسیدی و قلیایی را تولید می‌کند و توانایی تولید بیشترین مقدار زیادات خطرناک را دارد.

انصاری گفت: یکی از مواردی که توجهی به این موضوع نشده  بحث استانداردسازی اسباب‌بازی‌ها است. کودکان وسایل رنگی را بیشتر دوست دارند که متأسفانه برخی از این اسباب‌بازی‌ها استاندارد لازم را ندارد و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای  سلامتی کودکان و حتی مسمومیت آن‌ها می‌شود و همچنین در وسایل بازی پارک‌ها نیز نظارت بر استاندارد بودن رنگ‌ها بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: جشن رنگی که در سال‌های اخیر توسط آژانس‌های مسافرتی باب شده هم از مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم. عمده رنگ‌های مورد استفاده رنگ‌های آلی هستند که هم برای استفاده‌کنندگان در برنامه و هم برای طبیعت که این رنگ ها با  باد و باران از محلی به محل دیگر منتقل می‌شوند، بسیار خطرناک است.

انصاری در پایان تصریح کرد: باید سازمان استاندارد برای استانداردسازی محصولاتی که در اختیار مردم و به ویژه کودکان به عنوان گروه‌های حساس قرار می‌گیرد، اقدام کند و سازمان محیط زیست جهانی در سال‌های اخیر در این زمینه اقداماتی انجام داده است و باید تلاش خود را برای استانداردسازی محصولات با  موضوع رنگ و عناصر پر خطر آن انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار