به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: نیاز داریم که از آینده صنعت هوانوردی تصویرسازی کنیم و برای رسیدن به آن با ارادهای مستحکم حرکت کنیم، شأن ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند.
اسلامی با اشاره به مزاحمتهایی که برای ملت ایران در راه توسعه فناوری، به خصوص در صنعت هوانوردی ایجاد میشود، گفت: ایجاد فرصت برای ایجاد فناوریهای پیشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب میشود که ایران بخشی از پتانسیلهای پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا را به خود تخصیص دهد، بنابراین باید ظرفیتهای مغزها و نیروهای ارزشمند خود را به کار بگیریم و فرصت را به سادگی در اختیار رقبا قرار ندهیم.
وی افزود: ایران از دهه ۷۰ در کشور برای توسعه صنعت هوانوردی برنامهریزی کرده و این مهم در قانونهای برنامه نیز دیده شده است، اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد، با وجود آنکه اقداماتی نیز انجام شد، در این زمینه عقبماندگی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران امروز در مقطعی تاریخی قرار دارد، گفت: صرف نظر از هرگونه برداشت و تحلیلی که هر شخص میتواند داشته باشد، مشخص است که موانع گوناگونی که آمریکاییها بر سر راه ایران ایجاد میکنند، به این دلیل است که ما در هیچ یک از مسیرهای پیشرفت، موفقیت نداشته باشیم.
اسلامی افزود: اینکه اعلام میکنند آمریکا دروغ میگوید و دارو هم تحریم است، به این معنا است که انسانیت و تامین امنیت برای این کشور مهم نیست. وقتی آمریکا در سیستمهای ناوبری مداخله میکند، یعنی به ایمنی فکر نمیکند و برای سایر جوامع ارزشی قائل نیست، این تکلیف ما را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن میکند که ما باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم، از داشتههای خود استفاده بیشتری کنیم و از این موانع و گذرگاه تنگی که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده، عبور کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزی نیست که با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه و تماس نداشته باشد، گفت: امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است، هوانوردی یکی از مهمترین قطبهای علم و فناوری است، فارغالتحصیلان ما با هزینههای این کشور تربیت نمیشوند که برای دیگران کار کنند، آنها به شغل نیاز دارند.، نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون، به ویژه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند، اما شغلی برای آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید یک خط مشی توسعه هوانوردی در کشور تصویب شود، باید سندی را در مقابل خود قرار دهیم که مشخص کند هوانوردی کشور قرار است به کجا برسد؟ الزامات و ملزومات نیز شناسایی کرده و به سمت توسعه حرکت کنیم، ما نیاز داریم که این سمت حرکت کنیم زیرا در این صنعت سرمایه داریم و مهمترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت: ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گرانترین نیروی انسانی ما که خلبانهای ما هستند، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند. نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیلکرده ما که ثروت مهم کشور هستند، در کشور دیگر به فکر شغل باشند بنابراین باید برنامهریزی کنیم، باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشماندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرانایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است، گفت: برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد، همه باید کمک کنیم که از بحرانهای امروز خارج شود، جابهجایی نفرات مهم نیست، بینش، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی ما مربوط میشود.
وی ادامه داد: باید کمک کنیم که این شرکت به عملکردی اعلا برسد، نمیشود شرکتی که حامل پرچم کشور است، عملکرد اعلا نداشته باشد. وظیفه همه است که کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وضعیت حقوقی به لحاظ مقرراتی و ایجاد ظرفیت، ایرانایر به تناسب برسد و خدماترسانی خود را در مسیرهای گوناگون داخلی و خارجی گسترش دهد.
اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند، باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخشها، یعنی هم بخشهایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهرهبرداری و صنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم.
انتهای پیام/